Verordening betreffende Europees Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 15-11-2005 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 399, 4 |
Titel
Voorstel
voor een verordening van het Europese Parlement en de Raad betreffende het Europese Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving
Datum Raadsdocument
13 september 2005
Nr. Raadsdocument
12143/05
Nr. Commissiedocument
COM(2005) 399
Eerstverantwoordelijk ministerie
VWS i.o.m. JUST, BZ, FIN, SZW,
DEF, BZK
Behandelingstraject in Brussel
Horizontale Werkgroep Drugs, Raad Justitie en Binnenlandse Zaken
Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Het EMCDDA (European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction) is in 1991 opgericht met als doel de Gemeenschap en haar lidstaten te voorzien van objectieve, betrouwbare en op Europees niveau vergelijkbare informatie over het verschijnsel drugs en drugsverslaving.
Met een herzien voorstel COM 808 met als rechtsbasis artikel 308, heeft de Commissie in 2003 voorstellen gedaan om de rol van het centrum uit te breiden. In de horizontale werkgroep drugs is vervolgens besloten deze rechtsbasis te wijzigen in artikel 152, om zo beter aan te sluiten op nationale acties gericht op met name het terugdringen van drugsgerelateerde gezondheidsschade. Op basis hiervan heeft de Commissie besloten het voorstel wederom aan te passen.
Met het voorliggende voorstel wil de Commissie de stichtingsakte van het EMCDDA aanpassen. Achtergrond is de wens van de Commissie om op de volgende punten wijzigingen aan te brengen:
-
-Uitbreiding van de rol/taken van het EMCDDA op het terrein van het gebruik van nieuwe drugs (in het bijzonder de combinatie van illegale drugs met legale drugs of met alcohol en medicijnen) en een uitbreiding van rol/taken ten aanzien van het onderwerp «emerging trends» (EMCDDA als waakhond);
-
-Het EMCDDA dient zich nu ook te richten op de ontwikkeling van instrumenten/indicatoren van beleidsevaluatie. In de regeling wordt niet de evaluatie van het beleid zelf als taak opgenomen;
-
-Er komt een stuurgroep om het bestuur te ondersteunen. Deze verandering is vooral optisch (vervangt het dagelijkse bestuur, «the Bureau»);
-
-De samenstelling van het wetenschappelijke comité wordt met het oog op de komende uitbreiding van de Unie uitgebreid zodat er per lidstaat een expert wordt afgevaardigd.
Rechtsbasis van het voorstel
Artikel 152 EG
Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Co-decisie.
Instelling nieuw Comitologie-comité
Er is voor deze verordening geen comitologie-comité ingesteld.
Subsidiariteit en proportionaliteit
Subsidiariteit
positief. De doelen van het EMCDDA kunnen onvoldoende op nationaal niveau bereikt worden. Optreden op EU-niveau heeft, onder meer in verband met schaalvoordelen en effecten van onderzoek/interventies, duidelijk meerwaarde. Vergelijkbare gegevens op Europees niveau over drugs, drugsverslaving en de gevolgen daarvan, evenals de risicobeoordeling van nieuwe drugs, kunnen gemakkelijker worden verkregen via een orgaan op Europees niveau. Door de werkzaamheden van het Waarnemingscentrum wordt de verzameling en verspreiding van vergelijkbare gegevens op Europees niveau vergemakkelijkt. Proportionaliteit: positief. Een verordening is het geëigende middel om de stichtingsakte van het EMCDDA aan te passen. Deze verordening gaat niet verder dan wat nodig is om haar doelstellingen te verwezenlijken.
Consequenties voor de EU-begroting
De Commissie geeft aan dat het voorstel geen budgettaire consequenties heeft, terwijl het EMCDDA er wel nieuwe taken bij krijgt die gefinancierd moeten worden. Verwacht wordt dat wanneer binnen de EU begroting geen aanvullende middelen gevonden kunnen worden, de Commissie het ambitieniveau van het EMCDDA naar beneden zal moeten bijstellen. Daarnaast zijn er nu al tekenen van overbelasting bij het EMCDDA bij het behalen van de doelstellingen in verhouding tot de beschikbare financiële middelen (zoals publicaties van het EMCDDA die niet meer in alle EU-talen worden vertaald).
Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger
In principe komen eventuele extra kosten ten laste van de vergoeding die de NFP's ((national focal points: in Nederland is dit momenteel het Trimbos Instituut) ontvangen van het EMCDDA (indirect van de EC). Indien hier geen ruimte voor is, zal scherper geprioriteerd moeten worden.
Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen/ zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering)
n.v.t.
Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid
nog niet bekend.
Consequenties voor ontwikkelingslanden
geen
Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
Nederland kan dit voorstel ondersteunen, waarbij als specifieke punten worden genoemd, dat
-
·Nederland zich al in eerdere onderhandelingen sterk heeft gemaakt voor wijziging van de rechtsbasis van artikel 308 in artikel 152 (volksgezondheidsartikel). Doordat nu de co-decisieprocedure zal worden gevolgd, krijgt het EP een belangrijkere rol bij het tot stand komen van dit voorstel;
-
·Nederland het van groot belang acht dat bij de invulling van functies, taken en prioriteiten van het EMCDDA voldoende flexibiliteit wordt ingebouwd, zodat de inzet van het centrum aansluit bij de activiteiten uit de nieuwe drugsstrategie en het EU Actieplan drugs 20052008;
-
·Nederland zich in grote lijnen kan vinden in het voorstel om de stichtingsakte van het EMCDDA te wijzigen en akkoord gaat met de taken van het centrum, zoals omschreven in de nieuwe stichtingsakte;
-
·Nederland de voorstellen steunt over het dagelijkse bestuur van het EMCDDA, voorzover die in overeenstemming zijn met de Verordening over ambtstermijnen van directeuren van Europese regelgevende agentschappen (COM (2005) 190). In deze verordening worden de thans geldende procedures voor het verlengen van de zittingstermijn van directeuren, plaatsvervangend directeuren en presidenten van 18 agentschappen herzien met als doel deze te stroomlijnen. Het EMCDDA is een van deze agentschappen. Daarnaast zal Nederland erop toezien dat in deze verordening op een adequate wijze wordt geregeld dat de Raad betrokken wordt bij én haar invloed kan uitoefenen op de werkzaamheden van het EMCDDA;
-
·Nederland van mening is dat het budget moet aansluiten bij de nieuwe taken van het centrum. Als er binnen de EU-begroting geen aanvullende middelen kunnen worden gevonden, zal de Commissie het ambitieniveau van het EMCDDA naar beneden moeten bijstellen;
-
·Nederland er nota van neemt dat beleidsevaluatie niet een zelfstandig te initiëren taak van het centrum is, maar dat het centrum wel instrumenten ontwikkelt voor beleidsevaluatie.
15 nov '05 |
Brief staatssecretaris met vier fiches van de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie |
Buitenlandse Zaken (BUZA) 22112, nr. 399 |