Besluit actieprogramma betrekkingen niet-geïndustrialiseerde regio's - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 26-09-2003 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 285, 1 6 |
Titel
Besluit van de Raad tot vaststelling van een communautair actieprogramma voor organen die het wederzijds begrip in de betrekkingen tussen de Europese Unie en bepaalde regio's van de nietgeïndustrialiseerde wereld bevorderen
Datum Raadsdocument
: nog niet bekend
Nr Raadsdocument
nog niet bekend
Nr Commissiedocument
COM(2003)280 dd. 27-05-03
Eerstverantwoordelijk ministerie
BZ i.o.m. FIN
Behandelingstraject in Brussel
nog niet bekend
Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Het voorstel is het gevolg van het nieuwe Financieel Reglement dat per 1 januari van dit jaar van kracht is. In dit Financieel Reglement wordt bepaald dat voor de besteding van middelen uit de EU-begroting een rechtsbasis nodig is (een zgn basisbesluit), behalve in een aantal uitzonderingsgevallen. Subsidies die voorheen door de Commissie in het kader van de eigen administratieve uitgaven werden verleend vallen niet onder deze uitzonderingen. Daarom komt de Commissie thans met verschillende voorstellen om deze rechtsbases te creëren.
Het onderhavige besluit vormt de rechtsgrondslag voor de toekenning (over een periode van drie jaar) van exploitatiesubsidies aan organen die tot taak hebben het wederzijds begrip in de betrekkingen tussen de Europese Unie en bepaalde regio's van de niet-geïndustrialiseerde wereld te bevorderen.
Het beoogt in de regio's die steun ontvangen uit hoofde van de EU-programma's voor buitenlandse hulp1 door middel van een actieprogramma bij te dragen tot een beter begrip en de dialoog tussem de deze rehgio's en de EU te intensiveren. De centra, instituten en netwerken die gespecialiseerd zijn in de betrekkingen tussen de EU en dergelijke regio's vormen een rijke bron van kennis en maken vaak deel uit van een (in)formeel breder netwerk.
De opzet van een partnerschap voor de periode van een aantal jaren, waarbij de organisatie een jaarlijkse subsidie zal ontvangen ter gedeeltelijke dekking van de exploitatiekosten (maximaal 70% van de in aanmerking komende uitgaven), zal het voor dergelijke organisaties gemakkelijker maken hun doelstellingen te verwezenlijken.
Conform het nieuw financieel reglement zullen organisaties geselecteerd worden na te zijn uitgenodigd tot het indienen van voorstellen voor o.a. studies, workshops, lezingen, seminars, publicaties, etc.. Voorwaarden waaraan de deelnemende organisaties dienen te voldoen worden geformuleerd in art. 2 van het ontwerp-besluit. Organisaties kunnen gevestigd zijn in de (nieuwe) lidstaten, de kandidaat-lidstaten (Bulgarije, Roemenië en Turkije), alsmede landen die bijstand ontvangen op grond van bestaande programma's (zie voetnoot 1).
Rechtsbasis van het voorstel
artikel 308 EG-verdrag
Besluitvormingsprocedure en rol EP: Raad: eenparigheid van stemmen; EP: advies
Instelling nieuw Comitologie-comité
nee
Subsidiariteit en proportionaliteit
Subsidiariteit
Positief; het bevorderen van het wederzijds begrip in de betrekkingen tussen de EU en bepaalde regio's van de nietgeïndustrialiseerde wereld past in het kader van de bijstand van de EG aan deze regio's. Dit is derhalve een activiteit met een multilaterale dimensie die op communautair niveau ten uitvoer moet worden gelegd volgens beginselen van doeltreffendheid en goed beheer. Proportionaliteit: Positief; het voorstel is nodig om een rechtsgrondslag te creëren voor de financiering van het actieprogramma.
Consequenties voor de EU-begroting
De voorgestelde bedragen zijn gebaseerd op het bedrag dat in de begro-
ting van de EG voor het begrotingsjaar 2003 (begrotingslijnen A-3031, A-3033, A-3034 en A-3039) werd toegekend. De Commissie stelt voor het bedrag van 1 353 000 per jaar te handhaven. Er worden dus geen extra middelen toegekend.
Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger
geen
Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen / zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering)
geen
Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerking treding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid
n.v.t. (besluit)
Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
Nederland is van mening dat de bepalingen van het nieuwe Financieel Reglement ertoe leiden dat er rechtsbases moeten worden gecreëerd voor deze subsidies die voorheen rechtstreeks door de Commissie werden verleend. Voorts moeten de regelingen ten aanzien van het verlenen van subsidies zoals in ditzelfde Financieel Reglement vastgelegd volledig worden toegepast. Dit betekent onder andere dat er:
-
-een publicatie moet plaatsvinden voor oproepen om voor een subsidie in aanmerking te komen;
-
-terugvorderingsbepalingen moeten worden opgenomen indien de subsidieontvanger niet voldoet aan de eisen die zijn verbonden aan het ontvangen van dergelijke subsidie;
-
-sprake moet zijn van een aflopende subsidiebedrag (degressief percentage) voor de betrokken subsidieontvanger, en
-
-in beginsel sprake moet zijn van minimaal 20% eigen bijdrage van de subsidieontvanger aan het doel waarvoor subsidie wordt ontvangen.