Uitvoeringsverordening 2012/293 - Monitoring en rapportering van registratiegegevens van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen overeenkomstig Verordening 510/2011 - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsverordening (EU) nr. 293/2012 van de Commissie van 3 april 2012 inzake de monitoring en rapportering van registratiegegevens van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen overeenkomstig Verordening (EU) nr. 510/2011 van het Europees Parlement en de Raad Voor de EER relevante tekstofficiële Engelstalige titel
Commission Implementing Regulation (EU) No 293/2012 of 3 April 2012 on monitoring and reporting of data on the registration of new light commercial vehicles pursuant to Regulation (EU) No 510/2011 of the European Parliament and of the Council Text with EEA relevanceRechtsinstrument | Uitvoeringsverordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsverordening 2012/293 |
Celex-nummer i | 32012R0293 |
Document | 03-04-2012 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 04-04-2012; Special edition in Croatian: Chapter 15 Volume 030,OJ L 98, 4.4.2012 |
Inwerkingtreding | 07-04-2012; in werking datum publicatie +3 zie art 11 |
Einde geldigheid | 28-02-2021; opgeheven door 32021R0392 |
4.4.2012 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 98/1 |
UITVOERINGSVERORDENING (EU) Nr. 293/2012 VAN DE COMMISSIE
van 3 april 2012
inzake de monitoring en rapportering van registratiegegevens van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen overeenkomstig Verordening (EU) nr. 510/2011 van het Europees Parlement en de Raad
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 510/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2011 tot vaststelling van emissienormen voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in het kader van de geïntegreerde benadering van de Unie om de CO2-emissies van lichte voertuigen te beperken (1), en met name artikel 8, lid 9, eerste alinea,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Overeenkomstig artikel 8 van Verordening (EU) nr. 510/2011 moeten de lidstaten elk jaar bepaalde gegevens over de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die het voorgaande jaar op hun grondgebied zijn ingeschreven, registreren en aan de Commissie verstrekken. Aangezien op basis van deze gegevens de specifieke CO2-emissiedoelstellingen voor fabrikanten van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen worden vastgesteld en wordt beoordeeld of de fabrikanten die doelstellingen naleven, moeten de regels voor het verzamelen en rapporteren van die gegevens worden geharmoniseerd. |
(2) |
Om het mogelijk te maken dat in de toekomst voertuigen van de categorieën M2 en N2 in Verordening (EU) nr. 510/2011 worden opgenomen overeenkomstig artikel 13, lid 2, van die verordening, moeten gegevens betreffende die voertuigcategorieën worden geregistreerd en aan de Commissie worden verstrekt. |
(3) |
Om te kunnen beoordelen of de fabrikanten hun overeenkomstig Verordening (EU) nr. 510/2011 vastgestelde specifieke CO2-emissiedoelstellingen naleven en om de nodige ervaring op te doen met de toepassing van die verordening, heeft de Commissie gedetailleerde gegevens nodig per fabrikant en per type, variant en uitvoering (voertuigserie). Daarom moeten de lidstaten ervoor zorgen dat die gegevens samen met de overeenkomstig artikel 8, lid 2, van die verordening vastgestelde geaggregeerde gegevens worden geregistreerd en aan de Commissie worden verstrekt. |
(4) |
Overeenkomstig de artikelen 18 en 26 van Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 september 2007 tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd (2), moeten de fabrikanten ervoor zorgen dat elk nieuw licht bedrijfsvoertuig dat in de Unie in de handel wordt gebracht, vergezeld gaat van een geldig certificaat van overeenstemming en mag een lidstaat een dergelijk voertuig alleen registreren als het vergezeld gaat van een dergelijk certificaat van overeenstemming. Het certificaat van overeenstemming dient bijgevolg de belangrijkste bron te zijn voor de informatie die de lidstaten moeten registreren, ter beschikking stellen van de fabrikanten overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Verordening (EU) nr. 510/2011 en rapporteren aan de Commissie. In bepaalde gerechtvaardigde gevallen kunnen de lidstaten ook gebruikmaken van informatie uit andere bronnen dan het certificaat van overeenstemming, mits die bronnen even nauwkeurig zijn als het certificaat van overeenstemming en mits de betrokken lidstaten, als zulks noodzakelijk is, maatregelen treffen om die nauwkeurigheid te garanderen. |
(5) |
De gegevens over de registratie van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen moeten nauwkeurig zijn en doeltreffend worden verwerkt met het oog op de vaststelling van de specifieke emissiedoelstellingen overeenkomstig artikel 4 van Verordening (EU) nr. 510/2011. Daarom moeten de fabrikanten de Commissie actuele informatie verschaffen over de fabrikantennamen die... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.