Besluit 2012/370 - Intrekking van Besluit 2010/422/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Bulgarije

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 11 juli 2012 gepubliceerd en is op 27 juni 2012 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

2012/370/EU: Besluit van de Raad van 22 juni 2012 tot intrekking van Besluit 2010/422/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Bulgarije

officiële Engelstalige titel

2012/370/EU: Council Decision of 22 June 2012 abrogating Decision 2010/422/EU on the existence of an excessive deficit in Bulgaria
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2012/370
Origineel voorstel COM(2012)273 NLEN
Celex-nummer i 32012D0370

3.

Key dates

Document 22-06-2012
Bekendmaking in Publicatieblad 11-07-2012; PB L 179 p. 19-20
Inwerkingtreding 27-06-2012; in werking datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 27-06-2012

4.

Wettekst

11.7.2012   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 179/19

 

BESLUIT VAN DE RAAD

van 22 juni 2012

tot intrekking van Besluit 2010/422/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Bulgarije

(2012/370/EU)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 12,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Op 13 juli 2010 heeft de Raad, bij Besluit 2010/422/EU (1), op voorstel van de Commissie overeenkomstig artikel 126, lid 6, van het Verdrag, besloten dat in Bulgarije een buitensporig tekort bestond. De Raad merkte op dat het overheidstekort in 2009 3,9 % van het bbp bereikte en daarmee de in het Verdrag vastgelegde referentie-waarde van 3 % van het bbp overschreed, terwijl de bruto-overheidsschuld 14,8 % van het bbp beliep, ruim onder de in het Verdrag vastgelegde referentie-waarde van 60 % van het bbp (2).

 

(2)

Overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het Verdrag en artikel 3, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad van 7 juli 1997 over de bespoediging en verduidelijking van de tenuitvoerlegging van de procedure bij buitensporige tekorten (3) heeft de Raad op 13 juli 2010 op aanbeveling van de Commissie een aanbeveling tot Bulgarije gericht waarin het land werd verzocht om uiterlijk eind 2011 aan de buitensporigtekortsituatie een einde te maken. De aanbeveling is openbaar gemaakt.

 

(3)

Overeenkomstig artikel 4 van het aan de Verdragen gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten verstrekt de Commissie de voor de toepassing van de procedure benodigde gegevens. In het kader van de toepassing van dit protocol dienen de lidstaten ingevolge artikel 3 van Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad van 25 mei 2009 betreffende de toepassing van het aan het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten (4) tweemaal per jaar, namelijk vóór 1 april en vóór 1 oktober, gegevens te verstrekken over het overheidstekort en de overheids-schuld, alsook over andere, daarmee samenhangende variabelen.

 

(4)

Wanneer zij bezien of een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort moet worden ingetrokken, moet de Raad een besluit nemen op basis van ter kennis gebrachte gegevens. Bovendien mag een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort alleen worden ingetrokken als uit de prognoses van de Commissie blijkt dat het tekort gedurende de prognoseperiode de drempel van 3 % van het bbp niet zal overschrijden (5).

 

(5)

Uit de gegevens die de Commissie (Eurostat) overeenkomstig artikel 14 van Verordening (EG) nr. 479/2009 na de vóór 1 april 2012 door Bulgarije gedane kennisgeving heeft verstrekt en uit de voorjaarsprognoses 2012 van de diensten van de Commissie kunnen de volgende conclusies worden getrokken:

 

er is in de periode volgend op het jaar van het buitensporige tekort consistent beter gepresteerd dan de budgettaire doelstellingen. Het overheidstekort is teruggedrongen tot 3,1 % van het bbp in 2010 en daalde verder tot 2,1 % van het bbp in 2011; de initieel vastgestelde doelstellingen waren 3,8 % respectievelijk 2,5 %. De correctie van het tekort was hoofdzakelijk het gevolg van een strikte beheersing van de uitgavengroei, inclusief bevriezing van de lonen en pensioenen van de overheids-sector, waarbij de uitgavenquote tussen 2009 en 2011 met 5,5 procentpunten daalde. Volgens het convergentieprogramma van 2012 zal het tekort verder dalen tot 1,6 % van het bbp in 2012 en 1,3 % van het bbp in 2013. Volgens de voorjaarsprognoses 2012 van de diensten van de Commissie zal het overheidstekort met behulp van een voortdurende bevriezing van de lonen in de overheidssector alsook als gevolg van een cyclische verbetering in de ontvangsten...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.