Besluit 2014/408 - Intrekking van Besluit 2010/290/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Slowakije

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 28 juni 2014 gepubliceerd en is op 24 juni 2014 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

2014/408/EU: Besluit van de Raad van 20 juni 2014 tot intrekking van Besluit 2010/290/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Slowakije

officiële Engelstalige titel

2014/408/EU: Council Decision of 20 June 2014 abrogating Decision 2010/290/EU on the existence of an excessive deficit in Slovakia
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2014/408
Origineel voorstel COM(2014)430 NLEN
Celex-nummer i 32014D0408

3.

Key dates

Document 20-06-2014
Bekendmaking in Publicatieblad 28-06-2014; PB L 190 p. 76-77
Inwerkingtreding 24-06-2014; in werking datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 01-01-1001

4.

Wettekst

28.6.2014   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 190/76

 

BESLUIT VAN DE RAAD

van 20 juni 2014

tot intrekking van Besluit 2010/290/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Slowakije

(2014/408/EU)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 12,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Op 2 december 2009 heeft de Raad, bij Besluit 2010/290/EU (1), op grond van een aanbeveling van de Commissie, besloten dat er in Slowakije een buitensporig tekort bestond. De Raad merkte op dat volgens de door de Slowaakse autoriteiten in oktober 2009 ter kennis gebrachte gegevens het overheidstekort in 2009 naar verwachting 6,3 % van het bbp zou bereiken en daarmee de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 3 % van het bbp zou overschrijden, terwijl de bruto-overheidsschuld naar verwachting in 2009 ongeveer 36 % van het bbp zou belopen, ruim onder de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 60 % van het bbp. Het overheidstekort en de overheidsschuld voor 2009 kwamen uit op 8 % van het bbp respectievelijk 35,6 % van het bbp.

 

(2)

Overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het Verdrag en artikel 3, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad (2), heeft de Raad op 2 december 2009 op aanbeveling van de Commissie een aanbeveling tot Slowakije gericht waarin het land werd verzocht om uiterlijk eind 2013 aan de buitensporigtekortsituatie een einde te maken. Die aanbeveling van de Raad werd openbaar gemaakt.

 

(3)

Overeenkomstig artikel 4 van het aan de Verdragen gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten verstrekt de Commissie de voor de toepassing van de procedure benodigde gegevens. In het kader van de toepassing van dit protocol dienen de lidstaten ingevolge artikel 3 van Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad (3) tweemaal per jaar, namelijk vóór 1 april en vóór 1 oktober, gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld, alsook over andere, daarmee samenhangende variabelen te verstrekken.

 

(4)

Wanneer hij beziet of een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort moet worden ingetrokken, moet de Raad een besluit nemen op basis van ter kennis gebrachte gegevens. Bovendien mag een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort alleen worden ingetrokken als uit de prognoses van de diensten van de Commissie blijkt dat het tekort gedurende de prognoseperiode de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 3 % van het bbp niet zal overschrijden (4).

 

(5)

Uit de gegevens die de Commissie (Eurostat) overeenkomstig artikel 14 van Verordening (EG) nr. 479/2009 na de vóór 1 april 2014 door Slowakije gedane kennisgeving heeft verstrekt en uit de voorjaarsprognoses 2014 van de diensten van de Commissie kunnen de volgende conclusies worden getrokken:

 

nadat het overheidstekort van Slowakije in 2009 met 8 % zijn hoogste punt had bereikt, is dit in overeenstemming met de aanbeveling van de Raad van 2 december 2009 in 2013 teruggebracht tot 2,8 % van het bbp. De terugdringing van het tekort was het gevolg van begrotingsconsolidatie aan zowel de inkomsten- als de uitgavenzijde, met inbegrip van eenmalige maatregelen;

 

het stabiliteitsprogramma 2014 streeft naar een nominaal tekort van 2,6 % van het bbp in 2014 en een verdere terugdringing ervan tot 2,5 % van het bbp in 2015, 1,6 % van het bbp in 2016 en 0,5 % van het bbp in 2017. Volgens de voorjaarsprognoses 2014 van de diensten van de Commissie zal het overheidstekort licht stijgen tot 2,9 % van het bbp in 2014 en vervolgens weer uitkomen op 2,8 % van het bbp in 2015. Het tekort zal dus tijdens de prognoseperiode naar verwachting onder de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 3 % van het bbp...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.