BIJLAGEN bij het voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake voorschriften met betrekking tot emissiegrenswaarden en typegoedkeuring voor verbrandingsmotoren voor niet voor de weg bestemde mobiele machines

1.

Kerngegevens

Document­datum 22-10-2014
Publicatie­datum 24-10-2014
Kenmerk 13690/14 ADD 3
Van Secretary-General of the European Commission, signed by Mr Jordi AYET PUIGARNAU, Director
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Raad van de Europese Unie

Brussel, 22 oktober 2014 (OR. en)

13690/14

Interinstitutioneel dossier: ADD 3

2014/0268 (COD) i

ENT 208 ENV 790 MI 710 CODEC 1898

VOORSTEL

van: de heer Jordi AYET PUIGARNAU, directeur, namens de secretarisgeneraal van de Europese Commissie

ingekomen: 25 september 2014

aan: de heer Uwe CORSEPIUS, secretaris-generaal van de Raad van de

Europese Unie

Nr. Comdoc.: COM(2014) 581 final i - BIJLAGEN 1 tot en met 6

Betreft: BIJLAGEN bij het voorstel voor een VERORDENING VAN HET

EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake voorschriften met betrekking tot emissiegrenswaarden en typegoedkeuring voor verbrandingsmotoren voor niet voor de weg bestemde mobiele machines

Hierbij gaat voor de delegaties document COM(2014) 581 final i - BIJLAGEN 1 tot en met 6.

Bijlage: COM(2014) 581 final i - BIJLAGEN 1 tot en met 6

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 25.9.2014 COM(2014) 581 final i

ANNEXES 1 to 6

BIJLAGEN

bij het

voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE

RAAD

inzake voorschriften met betrekking tot emissiegrenswaarden en typegoedkeuring voor verbrandingsmotoren voor niet voor de weg bestemde mobiele machines

{SWD(2014) 281 final} {SWD(2014) 282 final} BIJLAGEN

BIJLAGE I

Definitie van de in artikel 4 bedoelde subcategorieën motoren

Tabel I-1: Subcategorieën van motorcategorie NRE zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 1

Categorie Ontste - Modus

kings - toerental Vermogens

  • Sub - Referentie - bereik (kW) categorie vermogen

type

CI 0<P<8 NRE-v-1

CI 8≤P<19 NRE-v-2

CI 19≤P<37 NRE-v-3

CI variabel 37≤P<56 NRE-v-4 Maximaal nettovermogen

56≤P<130 NRE-v-5

alle 130≤P≤560 NRE-v-6

P>560 NRE-v-7 NRE

CI 0<P<8 NRE-c-1

CI 8≤P<19 NRE-c-2

CI 19≤P<37 NRE-c-3

CI constant 37≤P<56 NRE-c-4 Nominaal nettovermogen

56≤P<130 NRE-c-5

alle 130≤P≤560 NRE-c-6

P>560 NRE-c-7

Tabel I-2: Subcategorieën van motorcategorie NRG zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 2

Categorie Ontste - Modus

kings - toerental Vermogens

  • Sub - Referentie - bereik (kW) categorie vermogen

type

variabel P>560 NRG-v-1 Maximaal nettovermogen

NRG alle

constant P>560 NRG-c-1 Nominaal nettovermogen

Tabel I-3: Subcategorieën van motorcategorie NRSh zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 3

Categorie Ontste - Modus

kings - toerental Vermogens - Cilinderinhoud Sub -

Referentie

bereik (kW) (cm 3 ) categorie vermogen

type

SV<50 NRSh-v-1a Maximaal

NRSh SI variabel of constant 0<P<19 netto -

SV≥50 NRSh-v-1b vermogen

Tabel I-4: Subcategorieën van motorcategorie NRS zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 4

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Cilinderinhoud Sub - Referentie -

kings - toerental bereik (kW) (cm 3 ) categorie vermogen

type

variabel, 80≤SV<225 NRS-vr-1a nominaal; of

constant SV≥225 NRS-vr-1b Maximaal 0<P<19 netto -

variabel, 80≤SV<225 NRS-vi-1a vermogen

intermediair

NRS SI SV≥225 NRS-vi-1b

SV≤1 000 NRS-v-2a Maximaal 19≤P<30 netto -

variabel of SV>1 000 NRS-v-2b vermogen

constant Maximaal

30≤P<56 alle NRS-v-3 netto -

vermogen

Voor motoren < 19 kW met SV < 80 cm 3 in niet met de hand vastgehouden machines worden motoren van de categorie NRSh gebruikt.

Tabel I-5: Subcategorieën van motorcategorie IWP zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 5

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - Referentie -

kings - toerental bereik (kW) categorie vermogen

type

37≤P<75 IWP-v-1

75≤P<130 IWP-v-2

variabel 130≤P<300 IWP-v-3 Maximaal

IWP alle nettovermogen

300≤P<1 000 IWP-v-4

P≥1 000 IWP-v-5

constant 37≤P<75 IWP-c-1 Nominaal

75≤P<130 IWP-c-2 nettovermogen

130≤P<300 IWP-c-3

300≤P<1 000 IWP-c-4

P≥1 000 IWP-c-5

Tabel I-6: Subcategorieën van motorcategorie IWA zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 6

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - Referentie -

kings - toerental bereik (kW) categorie vermogen

type

560≤P<1 000 IWA-v-1

variabel Maximaal

P≥1 000 IWA-v-2 nettovermogen

IWA alle 560≤P<1 000 IWA-c-1

constant Nominaal

P≥1 000 IWA-c-2 nettovermogen

Tabel I-7: Subcategorieën van motorcategorie RLL zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 7

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - Referentie -

kings - toerental bereik (kW) categorie vermogen

type

variabel P>0 RLL-v-1 Maximaal nettovermogen

RLL alle

constant P>0 RLL-c-1 Nominaal nettovermogen

Tabel I-8: Subcategorieën van motorcategorie RLR zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 8

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - Referentie -

kings - toerental bereik (kW) categorie vermogen

type

variabel P>0 RLR-v-1 Maximaal nettovermogen

RLR alle

constant P>0 RLR-c-1 Nominaal nettovermogen

Tabel I-9: Subcategorieën van motorcategorie SMB zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 9

Categorie Ontste - Modus - Sub - Referentie -

kings -

Vermogens

toerental bereik (kW) categorie vermogen

type

SMB SI variabel of constant P>0 SMB-v-1 Maximaal nettovermogen

Tabel I-10: Subcategorieën van motorcategorie ATS zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 10

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - Referentie -

kings - toerental bereik (kW) categorie vermogen

type

ATS SI variabel of constant P>0 ATS-v-1 Maximaal nettovermogen

BIJLAGE II

Uitlaatemissiegrenswaarden als bedoeld in artikel 17, lid 2

Tabel II-1: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRE als gedefinieerd in artikel 4, punt 1

Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -

motor type massa

kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh

NRE-v-1

Fase V 0<P<8 CI 8,00 (HC+NO x ≤7,50) 0,40 1) - 1,10

NRE-c-1

NRE-v-2 1,10 Fase V 8≤P<19 CI 6,60 (HC+NO x ≤7,50) 0,40 -

NRE-c-2

NRE-v-3 1,10

Fase V 19≤P<37 CI 5,00 (HC+NO x ≤4,70) 0,015 1x10 12

NRE-c-3

NRE-v-4 1,10

Fase V 37≤P<56 CI 5,00 (HC+NO x ≤4,70) 0,015 1x10 12

NRE-c-4

NRE-v-5 1,10

Fase V 56≤P<130 alle 5,00 0,19 0,40 0,015 1x10 12

NRE-c-5

NRE-v-6 1,10 Fase V 130≤P≤560 alle 3,50 0,19 0,40 0,015 1x10 12

NRE-c-6

NRE-v-7 6,00 Fase V P>560 alle 3,50 0,19 3,50 0,045 -

NRE-c-7

  • 1) 
    0,6 voor met de hand te starten en met lucht gekoelde motoren met directe inspuiting

Tabel II-2: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRG zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 2

Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -

motor type massa

kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh NRG-v-1

Fase V P>560 alle 3,50 0,19 0,67 0,035 - 6,00 NRG-c-1

Tabel II-3: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRSh zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 3

Emissie - Sub - Vermo - Ontste - CO HC + NO x fase categorie gens - kings -

motor bereik type

kW g/kWh g/kWh

Fase V NRSh-v-1a 805 50 0<P<19 SI

Fase V NRSh-v-1b 603 72

Tabel II-4: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRS zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 4

Emissie - Sub - Vermo - Ontste - CO HC + NO x fase categorie gens - kings -

motor bereik type

kW g/kWh g/kWh

NRS-vr-1a Fase V 610 10

NRS-vi-1a 0<P<19

NRS-vr-1b Fase V 610 8

NRS-vi-1b SI

Fase V NRS-v-2a 19≤P≤30 610 8

NRS-v-2b Fase V 19≤P<56 4,40* 2,70*

NRS-v-3

  • Optioneel als alternatief een combinatie van waarden die voldoet aan de vergelijking (HC+NO X ) × CO 0,784 ≤ 8,57

en de volgende voorwaarden: CO ≤ 20,6 g/kWh en (HC+NO X ) ≤ 2,7 g/kWh

Tabel II-5: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie IWP zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 5

Emissie - Subca Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -

motor type massa kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh

IWP-v-1 Fase V 37≤P<75 alle 5,00 (HC+NO x ≤4,70) 0,30 - 6,00

IWP-c-1

IWP-v-2 Fase V 75≤P<130 alle 5,00 (HC+NO x ≤5,40) 0,14 - 6,00

IWP-c-2

IWP-v-3 Fase V 130≤P<300 alle 3,50 1,00 2,10 0,11 - 6,00

IWP-c-3

IWP-v-4

Fase V 300≤P 0,19 1,20 0,02 1x10 12 6,00

IWP-c-4 <1 000

alle 3,50

IWP-v-5

Fase V P>1 000 alle 3,50 0,19 0,40 0,01 1x10 12 6,00

IWP-c-5

Tabel II-6: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie IWA zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 6

Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -

motor type massa

kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh

IWA-v-1

Fase V 560≤P 3,50 0,19 1,20 0,02 1x10 12 6,00

IWA-c-1 <1 000

alle

IWA-v-2 Fase V P≥1 000 alle 3,50 0,19 0,40 0,01 1x10 12 6,00

IWA-c-2

Tabel II-7: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie RLL zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 7

Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -

motor type massa

kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh

Fase V RLL-c-1 P>0 alle 3,50 (HC+NO x ≤4,00) 0,025 - 6,00 RLL-v-1

Tabel II-8: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie RLR zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 8

Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -

motor type massa

kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh

RLR-c-1 Fase V P>0 alle 3,50 0,19 2,00 0,015 1x10 12 6,00

RLR-v-1

Tabel II-9: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie SMB zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 9

Emissie - Subca - Vermo - Ontste - CO NO x HC fase tegorie gens - kings -

motor bereik type

kW g/kWh g/kWh g/kWh

Fase V SMB-v-1 P>0 SI 275 - 75

Tabel II-10: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie ATS zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 10

Emissie - Subca - Vermo - Ontste - CO HC + NO x fase tegorie gens - kings -

motor bereik type

kW g/kWh g/kWh

Fase V ATS-v-1 P>0 SI 400 8

Specifieke bepalingen voor grenswaarden voor koolwaterstof (HC) voor motoren op basis van volledig en gedeeltelijk gasvormige brandstof

  • 1. 
    Voor de subcategorieën waarvoor een A-factor is vastgesteld worden de in de tabel aangegeven grenswaarden voor koolwaterstof voor motoren op basis van volledig en gedeeltelijk gasvormige brandstof vervangen door de grenswaarden berekend met de volgende formule:

HC = 0,19 + (1,5*A*GER)

waarbij GER staat voor de gemiddelde gasenergieverhouding voor de betrokken cyclus. Wanneer zowel steadystate- als transiënte testcycli van toepassing zijn, wordt GER bepaald vanuit de transiënte testcyclus met warme start vastgesteld. Waar meer dan een steadystatetestcyclus van toepassing is, wordt de gemiddelde GER voor elke cyclus afzonderlijk vastgesteld.

Indien de berekende grenswaarden voor HC de waarde van 0,19 + A overschrijden, worden die grenswaarden vastgesteld op 0,19 + A.

1,4

0,19+A

1,2

1

0,8

0,6

0,4

0,2 0,19

0

0 20 40 60 80 100

Average gas ratio (GER), %

Gemiddelde gasenergieverhouding (GER), %

Figuur 1. Schema van HC-emissiegrenswaarden als functie van de gemiddelde gasenergieverhouding (GER)

  • 2. 
    Voor subcategorieën met een gezamenlijke HC- en NO x -grenswaarde worden de gezamenlijke grenswaarden voor HC en NO x verlaagd tot 0,19 g/kWh en gelden ze alleen voor NO x .
  • 3. 
    Voor motoren op basis van niet-gasvormige brandstof geldt de formule niet.

    BIJLAGE III

    Tijdschema voor de toepassing van deze verordening met betrekking tot EU-typegoedkeuring en het in de handel brengen

Tabel III-1: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie NRE

Verplichte toepassingsdatum van deze

Ontste -

Categorie kings - Vermogens -

verordening voor

Sub -

type bereik (kW) categorie EU- in de handel typegoedkeuring brengen van

van motoren motoren

NRE-v-1 CI 0<P<8

NRE-c-1

1 januari 2018 1 januari 2019

NRE-v-2

CI 8≤P<19

NRE-c-2

NRE-v-3 19≤P<37

NRE-c-3

CI NRE-v-4 1 januari 2018 1 januari 2019

NRE 37≤P<56 NRE-c-4

NRE-v-5 56≤P<130 1 januari 2019 1 januari 2020

NRE-c-5

NRE-v-6 alle 130≤P≤560 1 januari 2018 1 januari 2019

NRE-c-6

NRE-v-7 P>560 1 januari 2018 1 januari 2019

NRE-c-7

Tabel III-2: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie NRG

Categorie Ontste - Vermogens - Sub - Verplichte toepassingsdatum van deze

kings - bereik (kW) categorie verordening voor

type

EU- in de handel typegoedkeuring brengen van

van motoren motoren

NRG-v-1 NRG alle P>560 1 januari 2018 1 januari 2019

NRG-c-1

Tabel III-3: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie NRSh

Categorie Ontste -

kings - Vermogens - Sub -

Verplichte toepassingsdatum van

bereik (kW) categorie deze verordening voor

type

EU-typegoed - in de handel

keuring van brengen van motoren motoren

NRSh-v-1a NRSh SI 0<P<19 1 januari 2018 1 januari 2019

NRSh-v-1b

Tabel III-4: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie NRS

Categorie Ontste - Vermogens - Sub - Verplichte toepassingsdatum van

kings - bereik (kW) categorie deze verordening voor

type

EU-typegoed - in de handel

keuring van brengen van motoren motoren

NRS-vr-1a

NRS-vi-1a

NRS-vr-1b

NRS-vi-1b NRS SI 0<P<56 1 januari 2018 1 januari 2019

NRS-v-2a

NRS-v-2b

NRS-v-3

Tabel III-5: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie IWP

Categorie Ontste Vermogens Sub Verplichte toepassingsdatum van kingsbereik (kW) categorie deze verordening voor

type

EU-typegoedin de handel keuring van brengen van motoren motoren

IWP-v-1

IWP-c-1

IWP-v-2 37<P<300 1 januari 2018 1 januari 2019

IWP-c-2

IWP-v-3 IWP alle

IWP-c-3

300≤P IWP-v-4

<1 000 1 januari 2019 1 januari 2020 IWP-c-4

IWP-v-5 P≥1 000 1 januari 2020 1 januari 2021

IWP-c-5

Tabel III-6: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie IWA

Categorie Ontste - Vermogens - Sub - Verplichte toepassingsdatum van kings - bereik (kW) categorie deze verordening voor

type

EU-typegoed - in de handel

keuring van brengen van motoren motoren

560≤P IWA-v-1

<1 000 1 januari 2019 1 januari 2020 IWA-c-1

IWA alle IWA-v-2

P≥1 000 1 januari 2020 1 januari 2021 IWA-c-2

Tabel III-7: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie RLL

Categorie Ontste - - Sub - Verplichte toepassingsdatum van

kings -

Vermogens

bereik (kW) categorie deze verordening voor

type

EU-typegoed - in de handel

keuring van brengen van motoren motoren

RLL-v-1 RLL alle P>0 1 januari 2020 1 januari 2021

RLL-c-1

Tabel III-8: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie RLR

Categorie Ontste - Vermogens - Sub - Verplichte toepassingsdatum van

kings -

type bereik (kW) categorie

deze verordening voor

EU-typegoed - in de handel

keuring van brengen van motoren motoren

RLR-v-1 RLR alle P>0 1 januari 2020 1 januari 2021

RLR-c-1

Tabel III-9 Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie SMB

Categorie Ontste -

kings - Vermogens - Sub -

Verplichte toepassingsdatum van

bereik (kW) categorie deze verordening voor

type

EU-typegoed - in de handel

keuring van brengen van motoren motoren

SMB SI P>0 SMB-v-1 1 januari 2018 1 januari 2019

Tabel III-10: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie ATS

Categorie Ontste - Vermogens - Sub - Verplichte toepassingsdatum van

kings - bereik (kW) categorie deze verordening voor

type

EU-typegoed - in de handel

keuring van brengen van motoren motoren

ATS SI P>0 ATS-v-1 1 januari 2018 1 januari 2019

BIJLAGE IV

Steadystatetestcycli, niet voor wegverkeer (NRSC)

Tabel IV-1: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie NRE

Cate - Modus Doel NRSC

gorie toerental

NRE Motor met variabel toerental met een NRE-v-1

referentievermogen van minder dan 19 kW G2 of C1 NRE-v-2

NRE-v-3

Motor met variabel toerental met een

variabel NRE-v-4 referentievermogen van 19 kW of meer maar C1

niet meer dan 560 kW NRE-v-5

NRE-v-6

Motor met variabel toerental met een NRE-v-7

referentievermogen van meer dan 560 kW C1

NRE-c-1

NRE-c-2

NRE-c-3

constant Motor met constant toerental NRE-c-4 D2

NRE-c-5

NRE-c-6

NRE-c-7

Tabel IV-2: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie NRG

Cate - Modus Doel NRSC

gorie toerental

variabel Motor met variabel toerental voor

generatoraggregaat NRG-v-1 C1

NRG

constant Motor met constant toerental voor

generatoraggregaat NRG-c-1 D2

Tabel IV-3: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie NRSh

Cate - Modus Doel NRSC

gorie toerental

variabel NRSh-v-1a

NRSh of Motor met een referentievermogen van 19 kW

constant of minder, voor gebruik in handapparatuur

G3 NRSh-v-1b

Tabel IV-4: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie NRS

Cate - Modus Doel NRSC

gorie toerental

Motor met variabel toerental met een

variabel, referentievermogen van 19 kW of minder, NRS-vi-1a intermediair bedoeld voor toepassing bij intermediair

G1 NRS-vi-1b toerental

Motor met variabel toerental met een

variabel, referentievermogen van 19 kW of minder,

nominaal; of bedoeld voor toepassing bij nominaal

NRS-vr-1a

constant toerental; motor met variabel toerental met

G2 NRS-vr-1b een referentievermogen van 19 kW of

NRS minder

Motor met zowel een referentievermogen tussen 19 kW en 30 kW als een totale NRS-v-2a G2 cilinderinhoud van minder dan 1 liter

variabel of

constant Motor met een referentievermogen van meer dan 19 kW, behalve een motor met zowel NRS-v-2b

een referentievermogen tussen 19 kW en 30 C2

kW als een totale cilinderinhoud van minder NRS-v-3

dan 1 liter

Tabel IV-5: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie IWP

Cate - Modus Doel NRSC

gorie toerental

IWP-v-1

IWP-v-2 Motor met variabel toerental bestemd voor variabel voortbeweging die volgens een vaste IWP-v-3 E3

spoedschroefcurve werkt IWP-v-4

IWP-v-5 IWP

IWP-c-1

IWP-c-2 Motor met constant toerental bestemd voor constant voortbeweging die met schroef met regelbare spoed IWP-c-3 E2

of elektrisch gekoppelde schroef werkt IWP-c-4

IWP-c-5

Tabel IV-6: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie IWA

Cate - Modus Doel NRSC

gorie toerental Motor met variabel toerental met een IWA-v-1

variabel referentievermogen van meer dan 560 kW bedoeld C1 voor hulpgebruik voor binnenschepen IWA-v-2

IWA Motor met constant toerental met een IWA-c-1

constant referentievermogen van meer dan 560 kW bedoeld D2 voor hulpgebruik voor binnenschepen IWA-c-2

Tabel IV-7: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie RLL

Cate - Modus Doel NRSC

gorie toerental

variabel Motor met variabel toerental voor de

voortbeweging van locomotieven RLL-v-1 F

RLL

constant Motor met constant toerental voor de

voortbeweging van locomotieven RLL-c-1 D2

Tabel IV-8: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie RLR

Cate - Modus Doel NRSC

gorie toerental

variabel Motor met variabel toerental voor de

voortbeweging van treinstellen RLR-v-1 C1

RLR

constant Motor met constant toerental voor de

voortbeweging van treinstellen RLR-c-1 D2

Tabel IV-9: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie SMB

Cate - Modus Doel NRSC

gorie toerental

variabel

SMB of Motoren voor de voortbeweging van

constant sneeuwscooters

SMB-v-1 H

Tabel IV-10: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie ATS

Cate - Modus Doel NRSC

gorie toerental

variabel

ATS of Motoren voor de voortbeweging van ATV's of ATS-v-1 G1

constant SbS-voertuigen

Transiënte testcycli, niet voor wegverkeer Tabel IV-11: Transiënte testcycli, niet voor wegverkeer, voor motoren uit categorie NRE

Cate - Modus Doel

gorie toerental

NRE-v-3

Motor met variabel toerental met een NRE-v-4

NRE variabel referentievermogen van 19 kW of meer maar NRTC

niet meer dan 560 kW NRE-v-5

NRE-v-6

Tabel IV-12: Transiënte testcycli, niet voor wegverkeer, voor motoren uit categorie NRS 1)

Cate - Modus Doel

gorie toerental

variabel Motor met een referentievermogen van meer

NRS of dan 19 kW, behalve een motor met zowel een

NRS-v-2b LSI-

constant referentievermogen tussen 19 kW en 30 kW als NRS-v-3 NRTC een totale cilinderinhoud van minder dan 1 liter

  • 1) 
    Alleen van toepassing voor motoren met een maximaal testtoerental ≤ 3 400 tpm.

    BIJLAGE V

    Emissieduurzaamheidsperioden als bedoeld in artikel 24, lid 1

Tabel V-1: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - EDP (uren)

kings - toerental bereik (kW) categorie

type

CI 0<P<8 NRE-v-1 3 000

CI 8≤P<19 NRE-v-2

CI 19≤P<37 NRE-v-3 5 000

CI variabel 37≤P<56 NRE-v-4

56≤P<130 NRE-v-5 8 000

alle 130≤P≤560 NRE-v-6

P>560 NRE-v-7 NRE

CI 0<P<8 NRE-c-1

CI 8≤P<19 NRE-c-2 3 000

CI 19≤P<37 NRE-c-3

CI constant 37≤P<56 NRE-c-4

56≤P<130 NRE-c-5 8 000

alle 130≤P≤560 NRE-c-6

P>560 NRE-c-7

Tabel IV-2: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - EDP (uren)

kings - toerental

type bereik (kW) categorie

constant NRG-v-1 NRG alle P>560 8 000

variabel NRG-c-1

Tabel V-3: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie NRSh

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Cilinderinhoud Sub - EDP (uren)

kings - toerental bereik (kW) (cm 3 ) categorie

type

SV<50 NRSh-v-1a

NRSh SI variabel of constant 0<P<19 50/125/300 1)

SV≥50 NRSh-v-1b

  • 1) 
    EDP-uren komen overeen met de EDP-categorieën cat. 1/cat. 2/cat. 3 als gedefinieerd in de gedelegeerde

handelingen.

Tabel V-4: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Cilinderinhoud Sub - EDP (uren)

kings - toerental

type bereik (kW) (cm

3 ) categorie

variabel, nominaal; of NRS-vr-1a

constant 80≤SV<225 125/250/500 1)

variabel,

intermediair NRS-vi-1a

0<P<19 variabel, nominaal; of NRS-vr-1b

NRS SI constant SV≥225 250/500/1 000 1)

variabel,

intermediair NRS-vi-1b

SV≤1 000 NRS-v-2a 1 000

variabel of 19≤P<30

constant SV>1 000 NRS-v-2b 5 000

30≤P<56 alle NRS-v-3 5 000

  • 1) 
    EDP-uren komen overeen met de EDP-categorieën cat. 1/cat. 2/cat. 3 als gedefinieerd in de gedelegeerde

handelingen.

Tabel V-5: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie

Categorie Ontste - Modus kings -

Vermogens - Sub - EDP (uren) toerental bereik (kW) categorie

type

37≤P<75 IWP-v-1

75≤P<130 IWP -v-2

variabel 130≤P<300 IWP -v-3 10 000 IWP alle

300≤P<1 000 IWP -v-4

P≥1 000 IWP -v-5

constant 37≤P<75 IWP -c-1 10 000 75≤P<130 IWP -c-2

130≤P<300 IWP -c-3

300≤P<1 000 IWP -c-4

P≥1 000 IWP -c-5

Tabel V-6 Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie IWA

Categorie Ontste - Modus kings -

-

toerental Vermogens Sub

  • EDP (uren)

type bereik (kW) categorie

560≤P<1 000 IWA-v-1 variabel

P≥1 000 IWA-v-2 IWA alle 10 000

560≤P<1 000 IWA-c-1 constant

P≥1 000 IWA-c-2

Tabel V-7: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie RLL

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - EDP (uren)

kings - toerental bereik (kW) categorie

type

variabel P>0 RLL-v-1 RLL alle 10 000

constant P>0 RLL-c-1

Tabel V-8: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie RLR

Categorie Ontste - Modus

kings - toerental Vermogens - Sub -

EDP (uren)

bereik (kW) categorie type

variabel P>0 RLR-v-1 RLR alle 10 000

constant P>0 RLR-c-1

Tabel V-9: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie SMB

Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - EDP (uren)

kings - toerental

type bereik (kW) categorie

SMB SI variabel of constant P>0 SMB-v-1 400

Tabel V-10: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie

Categorie Ontste - Modus EDP (uren)

kings - toerental Vermogens - Sub - bereik (kW) categorie

type

ATS SI variabel of constant P>0 ATS-v-1 500/1 000 2)

  • 2) 
    EDP-uren komen overeen met de volgende totale cilinderinhouden: <100 cm 3 / ≥100 cm 3 .

    BIJLAGE VI

    ATEX-emissiegrenswaarden als bedoeld in artikel 32, lid 4

Tabel VI-1: ATEX-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRE

Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO THC NO x Deel - A fase tegorie bereik kings - tjes -

motor type massa

kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh

NRE-v-1 ATEX 0<P<8 CI 8 7,5 0,4 6,0

NRE-c-1

NRE-v-2 ATEX 8≤P<19 CI 6,6 7,5 0,4 6,0

NRE-c-2

NRE-v-3 ATEX 19≤P<37 CI 5,5 7,5 0,6 6,0

NRE-c-3

NRE-v-4 6,0 ATEX 37≤P<56 CI 5,0 4,7 0,4

NRE-c-4

NRE-v-5 6,0 ATEX 56≤P<130 alle 5,0 4,0 0,3

NRE-c-5

NRE-v-6 6,0 ATEX 130≤P≤560 alle 3,5 4,0 0,2

NRE-c-6

NRE-v-7 ATEX P>560 alle 3,5 6,4 0,2 6,0

NRE-c-7

Tabel VI-2: ATEX-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRG

Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - A fase tegorie bereik kings - tjes -

motor type massa

kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh

NRG-c-1 ATEX P>560 alle 3,5 6,4 0,2 6,0

NRG-v-1

Tabel VI-3: ATEX-emissiegrenswaarden voor motorcategorie RLL

Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO THC NO x Deel - A fase tegorie bereik kings - tjes -

motor type massa

kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh

RLL-v-1 ATEX P≤560 alle 3,5 (HC+NO x ≤4,0) 0,2 6,0

RLL-c-1

RLL-v-1 ATEX P>560 kW alle 3,5 0,5 6,0 0,2 6,0

RLL-c-1

RLL-v-1 P>2 000 kW ATEX en SVc 1) >5 alle 3,5 0,4 7,4 0,2 6,0

RLL-c-1 liter

  • 1) 
    Cilinderinhoud per cilinder

3.

Behandeld document

29 sep
'14
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake voorschriften met betrekking tot emissie- grenswaarden en typegoedkeuring voor in niet voor de weg bestemde mobiele machines gemonteerde verbrandingsmotoren
PROPOSAL
Secretary-General of the European Commission
13690/14
 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.