BIJLAGEN bij het voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake voorschriften met betrekking tot emissiegrenswaarden en typegoedkeuring voor verbrandingsmotoren voor niet voor de weg bestemde mobiele machines - Hoofdinhoud
Documentdatum | 22-10-2014 |
---|---|
Publicatiedatum | 24-10-2014 |
Kenmerk | 13690/14 ADD 3 |
Van | Secretary-General of the European Commission, signed by Mr Jordi AYET PUIGARNAU, Director |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Raad van de Europese Unie
Brussel, 22 oktober 2014 (OR. en)
13690/14
Interinstitutioneel dossier: ADD 3
2014/0268 (COD) i
ENT 208 ENV 790 MI 710 CODEC 1898
VOORSTEL
van: de heer Jordi AYET PUIGARNAU, directeur, namens de secretarisgeneraal van de Europese Commissie
ingekomen: 25 september 2014
aan: de heer Uwe CORSEPIUS, secretaris-generaal van de Raad van de
Europese Unie
Nr. Comdoc.: COM(2014) 581 final i - BIJLAGEN 1 tot en met 6
Betreft: BIJLAGEN bij het voorstel voor een VERORDENING VAN HET
EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake voorschriften met betrekking tot emissiegrenswaarden en typegoedkeuring voor verbrandingsmotoren voor niet voor de weg bestemde mobiele machines
Hierbij gaat voor de delegaties document COM(2014) 581 final i - BIJLAGEN 1 tot en met 6.
Bijlage: COM(2014) 581 final i - BIJLAGEN 1 tot en met 6
EUROPESE COMMISSIE
Brussel, 25.9.2014 COM(2014) 581 final i
ANNEXES 1 to 6
BIJLAGEN
bij het
voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE
RAAD
inzake voorschriften met betrekking tot emissiegrenswaarden en typegoedkeuring voor verbrandingsmotoren voor niet voor de weg bestemde mobiele machines
{SWD(2014) 281 final} {SWD(2014) 282 final} BIJLAGEN
BIJLAGE I
Definitie van de in artikel 4 bedoelde subcategorieën motoren
Tabel I-1: Subcategorieën van motorcategorie NRE zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 1
Categorie Ontste - Modus
kings - toerental Vermogens
-
-Sub - Referentie - bereik (kW) categorie vermogen
type
CI 0<P<8 NRE-v-1
CI 8≤P<19 NRE-v-2
CI 19≤P<37 NRE-v-3
CI variabel 37≤P<56 NRE-v-4 Maximaal nettovermogen
56≤P<130 NRE-v-5
alle 130≤P≤560 NRE-v-6
P>560 NRE-v-7 NRE
CI 0<P<8 NRE-c-1
CI 8≤P<19 NRE-c-2
CI 19≤P<37 NRE-c-3
CI constant 37≤P<56 NRE-c-4 Nominaal nettovermogen
56≤P<130 NRE-c-5
alle 130≤P≤560 NRE-c-6
P>560 NRE-c-7
Tabel I-2: Subcategorieën van motorcategorie NRG zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 2
Categorie Ontste - Modus
kings - toerental Vermogens
-
-Sub - Referentie - bereik (kW) categorie vermogen
type
variabel P>560 NRG-v-1 Maximaal nettovermogen
NRG alle
constant P>560 NRG-c-1 Nominaal nettovermogen
Tabel I-3: Subcategorieën van motorcategorie NRSh zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 3
Categorie Ontste - Modus
kings - toerental Vermogens - Cilinderinhoud Sub -
Referentie
bereik (kW) (cm 3 ) categorie vermogen
type
SV<50 NRSh-v-1a Maximaal
NRSh SI variabel of constant 0<P<19 netto -
SV≥50 NRSh-v-1b vermogen
Tabel I-4: Subcategorieën van motorcategorie NRS zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 4
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Cilinderinhoud Sub - Referentie -
kings - toerental bereik (kW) (cm 3 ) categorie vermogen
type
variabel, 80≤SV<225 NRS-vr-1a nominaal; of
constant SV≥225 NRS-vr-1b Maximaal 0<P<19 netto -
variabel, 80≤SV<225 NRS-vi-1a vermogen
intermediair
NRS SI SV≥225 NRS-vi-1b
SV≤1 000 NRS-v-2a Maximaal 19≤P<30 netto -
variabel of SV>1 000 NRS-v-2b vermogen
constant Maximaal
30≤P<56 alle NRS-v-3 netto -
vermogen
Voor motoren < 19 kW met SV < 80 cm 3 in niet met de hand vastgehouden machines worden motoren van de categorie NRSh gebruikt.
Tabel I-5: Subcategorieën van motorcategorie IWP zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 5
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - Referentie -
kings - toerental bereik (kW) categorie vermogen
type
37≤P<75 IWP-v-1
75≤P<130 IWP-v-2
variabel 130≤P<300 IWP-v-3 Maximaal
IWP alle nettovermogen
300≤P<1 000 IWP-v-4
P≥1 000 IWP-v-5
constant 37≤P<75 IWP-c-1 Nominaal
75≤P<130 IWP-c-2 nettovermogen
130≤P<300 IWP-c-3
300≤P<1 000 IWP-c-4
P≥1 000 IWP-c-5
Tabel I-6: Subcategorieën van motorcategorie IWA zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 6
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - Referentie -
kings - toerental bereik (kW) categorie vermogen
type
560≤P<1 000 IWA-v-1
variabel Maximaal
P≥1 000 IWA-v-2 nettovermogen
IWA alle 560≤P<1 000 IWA-c-1
constant Nominaal
P≥1 000 IWA-c-2 nettovermogen
Tabel I-7: Subcategorieën van motorcategorie RLL zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 7
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - Referentie -
kings - toerental bereik (kW) categorie vermogen
type
variabel P>0 RLL-v-1 Maximaal nettovermogen
RLL alle
constant P>0 RLL-c-1 Nominaal nettovermogen
Tabel I-8: Subcategorieën van motorcategorie RLR zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 8
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - Referentie -
kings - toerental bereik (kW) categorie vermogen
type
variabel P>0 RLR-v-1 Maximaal nettovermogen
RLR alle
constant P>0 RLR-c-1 Nominaal nettovermogen
Tabel I-9: Subcategorieën van motorcategorie SMB zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 9
Categorie Ontste - Modus - Sub - Referentie -
kings -
Vermogens
toerental bereik (kW) categorie vermogen
type
SMB SI variabel of constant P>0 SMB-v-1 Maximaal nettovermogen
Tabel I-10: Subcategorieën van motorcategorie ATS zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 10
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - Referentie -
kings - toerental bereik (kW) categorie vermogen
type
ATS SI variabel of constant P>0 ATS-v-1 Maximaal nettovermogen
BIJLAGE II
Uitlaatemissiegrenswaarden als bedoeld in artikel 17, lid 2
Tabel II-1: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRE als gedefinieerd in artikel 4, punt 1
Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -
motor type massa
kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh
NRE-v-1
Fase V 0<P<8 CI 8,00 (HC+NO x ≤7,50) 0,40 1) - 1,10
NRE-c-1
NRE-v-2 1,10 Fase V 8≤P<19 CI 6,60 (HC+NO x ≤7,50) 0,40 -
NRE-c-2
NRE-v-3 1,10
Fase V 19≤P<37 CI 5,00 (HC+NO x ≤4,70) 0,015 1x10 12
NRE-c-3
NRE-v-4 1,10
Fase V 37≤P<56 CI 5,00 (HC+NO x ≤4,70) 0,015 1x10 12
NRE-c-4
NRE-v-5 1,10
Fase V 56≤P<130 alle 5,00 0,19 0,40 0,015 1x10 12
NRE-c-5
NRE-v-6 1,10 Fase V 130≤P≤560 alle 3,50 0,19 0,40 0,015 1x10 12
NRE-c-6
NRE-v-7 6,00 Fase V P>560 alle 3,50 0,19 3,50 0,045 -
NRE-c-7
-
1)0,6 voor met de hand te starten en met lucht gekoelde motoren met directe inspuiting
Tabel II-2: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRG zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 2
Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -
motor type massa
kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh NRG-v-1
Fase V P>560 alle 3,50 0,19 0,67 0,035 - 6,00 NRG-c-1
Tabel II-3: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRSh zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 3
Emissie - Sub - Vermo - Ontste - CO HC + NO x fase categorie gens - kings -
motor bereik type
kW g/kWh g/kWh
Fase V NRSh-v-1a 805 50 0<P<19 SI
Fase V NRSh-v-1b 603 72
Tabel II-4: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRS zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 4
Emissie - Sub - Vermo - Ontste - CO HC + NO x fase categorie gens - kings -
motor bereik type
kW g/kWh g/kWh
NRS-vr-1a Fase V 610 10
NRS-vi-1a 0<P<19
NRS-vr-1b Fase V 610 8
NRS-vi-1b SI
Fase V NRS-v-2a 19≤P≤30 610 8
NRS-v-2b Fase V 19≤P<56 4,40* 2,70*
NRS-v-3
-
*Optioneel als alternatief een combinatie van waarden die voldoet aan de vergelijking (HC+NO X ) × CO 0,784 ≤ 8,57
en de volgende voorwaarden: CO ≤ 20,6 g/kWh en (HC+NO X ) ≤ 2,7 g/kWh
Tabel II-5: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie IWP zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 5
Emissie - Subca Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -
motor type massa kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh
IWP-v-1 Fase V 37≤P<75 alle 5,00 (HC+NO x ≤4,70) 0,30 - 6,00
IWP-c-1
IWP-v-2 Fase V 75≤P<130 alle 5,00 (HC+NO x ≤5,40) 0,14 - 6,00
IWP-c-2
IWP-v-3 Fase V 130≤P<300 alle 3,50 1,00 2,10 0,11 - 6,00
IWP-c-3
IWP-v-4
Fase V 300≤P 0,19 1,20 0,02 1x10 12 6,00
IWP-c-4 <1 000
alle 3,50
IWP-v-5
Fase V P>1 000 alle 3,50 0,19 0,40 0,01 1x10 12 6,00
IWP-c-5
Tabel II-6: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie IWA zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 6
Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -
motor type massa
kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh
IWA-v-1
Fase V 560≤P 3,50 0,19 1,20 0,02 1x10 12 6,00
IWA-c-1 <1 000
alle
IWA-v-2 Fase V P≥1 000 alle 3,50 0,19 0,40 0,01 1x10 12 6,00
IWA-c-2
Tabel II-7: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie RLL zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 7
Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -
motor type massa
kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh
Fase V RLL-c-1 P>0 alle 3,50 (HC+NO x ≤4,00) 0,025 - 6,00 RLL-v-1
Tabel II-8: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie RLR zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 8
Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - PN A fase tegorie bereik kings - tjes -
motor type massa
kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh #/kWh
RLR-c-1 Fase V P>0 alle 3,50 0,19 2,00 0,015 1x10 12 6,00
RLR-v-1
Tabel II-9: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie SMB zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 9
Emissie - Subca - Vermo - Ontste - CO NO x HC fase tegorie gens - kings -
motor bereik type
kW g/kWh g/kWh g/kWh
Fase V SMB-v-1 P>0 SI 275 - 75
Tabel II-10: Fase V-emissiegrenswaarden voor motorcategorie ATS zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 10
Emissie - Subca - Vermo - Ontste - CO HC + NO x fase tegorie gens - kings -
motor bereik type
kW g/kWh g/kWh
Fase V ATS-v-1 P>0 SI 400 8
Specifieke bepalingen voor grenswaarden voor koolwaterstof (HC) voor motoren op basis van volledig en gedeeltelijk gasvormige brandstof
-
1.Voor de subcategorieën waarvoor een A-factor is vastgesteld worden de in de tabel aangegeven grenswaarden voor koolwaterstof voor motoren op basis van volledig en gedeeltelijk gasvormige brandstof vervangen door de grenswaarden berekend met de volgende formule:
HC = 0,19 + (1,5*A*GER)
waarbij GER staat voor de gemiddelde gasenergieverhouding voor de betrokken cyclus. Wanneer zowel steadystate- als transiënte testcycli van toepassing zijn, wordt GER bepaald vanuit de transiënte testcyclus met warme start vastgesteld. Waar meer dan een steadystatetestcyclus van toepassing is, wordt de gemiddelde GER voor elke cyclus afzonderlijk vastgesteld.
Indien de berekende grenswaarden voor HC de waarde van 0,19 + A overschrijden, worden die grenswaarden vastgesteld op 0,19 + A.
1,4
0,19+A
1,2
1
0,8
0,6
0,4
0,2 0,19
0
0 20 40 60 80 100
Average gas ratio (GER), %
Gemiddelde gasenergieverhouding (GER), %
Figuur 1. Schema van HC-emissiegrenswaarden als functie van de gemiddelde gasenergieverhouding (GER)
-
2.Voor subcategorieën met een gezamenlijke HC- en NO x -grenswaarde worden de gezamenlijke grenswaarden voor HC en NO x verlaagd tot 0,19 g/kWh en gelden ze alleen voor NO x .
-
3.Voor motoren op basis van niet-gasvormige brandstof geldt de formule niet.
BIJLAGE III
Tijdschema voor de toepassing van deze verordening met betrekking tot EU-typegoedkeuring en het in de handel brengen
Tabel III-1: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie NRE
Verplichte toepassingsdatum van deze
Ontste -
Categorie kings - Vermogens -
verordening voor
Sub -
type bereik (kW) categorie EU- in de handel typegoedkeuring brengen van
van motoren motoren
NRE-v-1 CI 0<P<8
NRE-c-1
1 januari 2018 1 januari 2019
NRE-v-2
CI 8≤P<19
NRE-c-2
NRE-v-3 19≤P<37
NRE-c-3
CI NRE-v-4 1 januari 2018 1 januari 2019
NRE 37≤P<56 NRE-c-4
NRE-v-5 56≤P<130 1 januari 2019 1 januari 2020
NRE-c-5
NRE-v-6 alle 130≤P≤560 1 januari 2018 1 januari 2019
NRE-c-6
NRE-v-7 P>560 1 januari 2018 1 januari 2019
NRE-c-7
Tabel III-2: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie NRG
Categorie Ontste - Vermogens - Sub - Verplichte toepassingsdatum van deze
kings - bereik (kW) categorie verordening voor
type
EU- in de handel typegoedkeuring brengen van
van motoren motoren
NRG-v-1 NRG alle P>560 1 januari 2018 1 januari 2019
NRG-c-1
Tabel III-3: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie NRSh
Categorie Ontste -
kings - Vermogens - Sub -
Verplichte toepassingsdatum van
bereik (kW) categorie deze verordening voor
type
EU-typegoed - in de handel
keuring van brengen van motoren motoren
NRSh-v-1a NRSh SI 0<P<19 1 januari 2018 1 januari 2019
NRSh-v-1b
Tabel III-4: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie NRS
Categorie Ontste - Vermogens - Sub - Verplichte toepassingsdatum van
kings - bereik (kW) categorie deze verordening voor
type
EU-typegoed - in de handel
keuring van brengen van motoren motoren
NRS-vr-1a
NRS-vi-1a
NRS-vr-1b
NRS-vi-1b NRS SI 0<P<56 1 januari 2018 1 januari 2019
NRS-v-2a
NRS-v-2b
NRS-v-3
Tabel III-5: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie IWP
Categorie Ontste Vermogens Sub Verplichte toepassingsdatum van kingsbereik (kW) categorie deze verordening voor
type
EU-typegoedin de handel keuring van brengen van motoren motoren
IWP-v-1
IWP-c-1
IWP-v-2 37<P<300 1 januari 2018 1 januari 2019
IWP-c-2
IWP-v-3 IWP alle
IWP-c-3
300≤P IWP-v-4
<1 000 1 januari 2019 1 januari 2020 IWP-c-4
IWP-v-5 P≥1 000 1 januari 2020 1 januari 2021
IWP-c-5
Tabel III-6: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie IWA
Categorie Ontste - Vermogens - Sub - Verplichte toepassingsdatum van kings - bereik (kW) categorie deze verordening voor
type
EU-typegoed - in de handel
keuring van brengen van motoren motoren
560≤P IWA-v-1
<1 000 1 januari 2019 1 januari 2020 IWA-c-1
IWA alle IWA-v-2
P≥1 000 1 januari 2020 1 januari 2021 IWA-c-2
Tabel III-7: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie RLL
Categorie Ontste - - Sub - Verplichte toepassingsdatum van
kings -
Vermogens
bereik (kW) categorie deze verordening voor
type
EU-typegoed - in de handel
keuring van brengen van motoren motoren
RLL-v-1 RLL alle P>0 1 januari 2020 1 januari 2021
RLL-c-1
Tabel III-8: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie RLR
Categorie Ontste - Vermogens - Sub - Verplichte toepassingsdatum van
kings -
type bereik (kW) categorie
deze verordening voor
EU-typegoed - in de handel
keuring van brengen van motoren motoren
RLR-v-1 RLR alle P>0 1 januari 2020 1 januari 2021
RLR-c-1
Tabel III-9 Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie SMB
Categorie Ontste -
kings - Vermogens - Sub -
Verplichte toepassingsdatum van
bereik (kW) categorie deze verordening voor
type
EU-typegoed - in de handel
keuring van brengen van motoren motoren
SMB SI P>0 SMB-v-1 1 januari 2018 1 januari 2019
Tabel III-10: Toepassingsdata van deze verordening voor motorcategorie ATS
Categorie Ontste - Vermogens - Sub - Verplichte toepassingsdatum van
kings - bereik (kW) categorie deze verordening voor
type
EU-typegoed - in de handel
keuring van brengen van motoren motoren
ATS SI P>0 ATS-v-1 1 januari 2018 1 januari 2019
BIJLAGE IV
Steadystatetestcycli, niet voor wegverkeer (NRSC)
Tabel IV-1: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie NRE
Cate - Modus Doel NRSC
gorie toerental
NRE Motor met variabel toerental met een NRE-v-1
referentievermogen van minder dan 19 kW G2 of C1 NRE-v-2
NRE-v-3
Motor met variabel toerental met een
variabel NRE-v-4 referentievermogen van 19 kW of meer maar C1
niet meer dan 560 kW NRE-v-5
NRE-v-6
Motor met variabel toerental met een NRE-v-7
referentievermogen van meer dan 560 kW C1
NRE-c-1
NRE-c-2
NRE-c-3
constant Motor met constant toerental NRE-c-4 D2
NRE-c-5
NRE-c-6
NRE-c-7
Tabel IV-2: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie NRG
Cate - Modus Doel NRSC
gorie toerental
variabel Motor met variabel toerental voor
generatoraggregaat NRG-v-1 C1
NRG
constant Motor met constant toerental voor
generatoraggregaat NRG-c-1 D2
Tabel IV-3: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie NRSh
Cate - Modus Doel NRSC
gorie toerental
variabel NRSh-v-1a
NRSh of Motor met een referentievermogen van 19 kW
constant of minder, voor gebruik in handapparatuur
G3 NRSh-v-1b
Tabel IV-4: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie NRS
Cate - Modus Doel NRSC
gorie toerental
Motor met variabel toerental met een
variabel, referentievermogen van 19 kW of minder, NRS-vi-1a intermediair bedoeld voor toepassing bij intermediair
G1 NRS-vi-1b toerental
Motor met variabel toerental met een
variabel, referentievermogen van 19 kW of minder,
nominaal; of bedoeld voor toepassing bij nominaal
NRS-vr-1a
constant toerental; motor met variabel toerental met
G2 NRS-vr-1b een referentievermogen van 19 kW of
NRS minder
Motor met zowel een referentievermogen tussen 19 kW en 30 kW als een totale NRS-v-2a G2 cilinderinhoud van minder dan 1 liter
variabel of
constant Motor met een referentievermogen van meer dan 19 kW, behalve een motor met zowel NRS-v-2b
een referentievermogen tussen 19 kW en 30 C2
kW als een totale cilinderinhoud van minder NRS-v-3
dan 1 liter
Tabel IV-5: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie IWP
Cate - Modus Doel NRSC
gorie toerental
IWP-v-1
IWP-v-2 Motor met variabel toerental bestemd voor variabel voortbeweging die volgens een vaste IWP-v-3 E3
spoedschroefcurve werkt IWP-v-4
IWP-v-5 IWP
IWP-c-1
IWP-c-2 Motor met constant toerental bestemd voor constant voortbeweging die met schroef met regelbare spoed IWP-c-3 E2
of elektrisch gekoppelde schroef werkt IWP-c-4
IWP-c-5
Tabel IV-6: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie IWA
Cate - Modus Doel NRSC
gorie toerental Motor met variabel toerental met een IWA-v-1
variabel referentievermogen van meer dan 560 kW bedoeld C1 voor hulpgebruik voor binnenschepen IWA-v-2
IWA Motor met constant toerental met een IWA-c-1
constant referentievermogen van meer dan 560 kW bedoeld D2 voor hulpgebruik voor binnenschepen IWA-c-2
Tabel IV-7: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie RLL
Cate - Modus Doel NRSC
gorie toerental
variabel Motor met variabel toerental voor de
voortbeweging van locomotieven RLL-v-1 F
RLL
constant Motor met constant toerental voor de
voortbeweging van locomotieven RLL-c-1 D2
Tabel IV-8: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie RLR
Cate - Modus Doel NRSC
gorie toerental
variabel Motor met variabel toerental voor de
voortbeweging van treinstellen RLR-v-1 C1
RLR
constant Motor met constant toerental voor de
voortbeweging van treinstellen RLR-c-1 D2
Tabel IV-9: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie SMB
Cate - Modus Doel NRSC
gorie toerental
variabel
SMB of Motoren voor de voortbeweging van
constant sneeuwscooters
SMB-v-1 H
Tabel IV-10: NRSC-testcycli voor motoren uit categorie ATS
Cate - Modus Doel NRSC
gorie toerental
variabel
ATS of Motoren voor de voortbeweging van ATV's of ATS-v-1 G1
constant SbS-voertuigen
Transiënte testcycli, niet voor wegverkeer Tabel IV-11: Transiënte testcycli, niet voor wegverkeer, voor motoren uit categorie NRE
Cate - Modus Doel
gorie toerental
NRE-v-3
Motor met variabel toerental met een NRE-v-4
NRE variabel referentievermogen van 19 kW of meer maar NRTC
niet meer dan 560 kW NRE-v-5
NRE-v-6
Tabel IV-12: Transiënte testcycli, niet voor wegverkeer, voor motoren uit categorie NRS 1)
Cate - Modus Doel
gorie toerental
variabel Motor met een referentievermogen van meer
NRS of dan 19 kW, behalve een motor met zowel een
NRS-v-2b LSI-
constant referentievermogen tussen 19 kW en 30 kW als NRS-v-3 NRTC een totale cilinderinhoud van minder dan 1 liter
-
1)Alleen van toepassing voor motoren met een maximaal testtoerental ≤ 3 400 tpm.
BIJLAGE V
Emissieduurzaamheidsperioden als bedoeld in artikel 24, lid 1
Tabel V-1: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - EDP (uren)
kings - toerental bereik (kW) categorie
type
CI 0<P<8 NRE-v-1 3 000
CI 8≤P<19 NRE-v-2
CI 19≤P<37 NRE-v-3 5 000
CI variabel 37≤P<56 NRE-v-4
56≤P<130 NRE-v-5 8 000
alle 130≤P≤560 NRE-v-6
P>560 NRE-v-7 NRE
CI 0<P<8 NRE-c-1
CI 8≤P<19 NRE-c-2 3 000
CI 19≤P<37 NRE-c-3
CI constant 37≤P<56 NRE-c-4
56≤P<130 NRE-c-5 8 000
alle 130≤P≤560 NRE-c-6
P>560 NRE-c-7
Tabel IV-2: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - EDP (uren)
kings - toerental
type bereik (kW) categorie
constant NRG-v-1 NRG alle P>560 8 000
variabel NRG-c-1
Tabel V-3: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie NRSh
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Cilinderinhoud Sub - EDP (uren)
kings - toerental bereik (kW) (cm 3 ) categorie
type
SV<50 NRSh-v-1a
NRSh SI variabel of constant 0<P<19 50/125/300 1)
SV≥50 NRSh-v-1b
-
1)EDP-uren komen overeen met de EDP-categorieën cat. 1/cat. 2/cat. 3 als gedefinieerd in de gedelegeerde
handelingen.
Tabel V-4: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Cilinderinhoud Sub - EDP (uren)
kings - toerental
type bereik (kW) (cm
3 ) categorie
variabel, nominaal; of NRS-vr-1a
constant 80≤SV<225 125/250/500 1)
variabel,
intermediair NRS-vi-1a
0<P<19 variabel, nominaal; of NRS-vr-1b
NRS SI constant SV≥225 250/500/1 000 1)
variabel,
intermediair NRS-vi-1b
SV≤1 000 NRS-v-2a 1 000
variabel of 19≤P<30
constant SV>1 000 NRS-v-2b 5 000
30≤P<56 alle NRS-v-3 5 000
-
1)EDP-uren komen overeen met de EDP-categorieën cat. 1/cat. 2/cat. 3 als gedefinieerd in de gedelegeerde
handelingen.
Tabel V-5: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie
Categorie Ontste - Modus kings -
Vermogens - Sub - EDP (uren) toerental bereik (kW) categorie
type
37≤P<75 IWP-v-1
75≤P<130 IWP -v-2
variabel 130≤P<300 IWP -v-3 10 000 IWP alle
300≤P<1 000 IWP -v-4
P≥1 000 IWP -v-5
constant 37≤P<75 IWP -c-1 10 000 75≤P<130 IWP -c-2
130≤P<300 IWP -c-3
300≤P<1 000 IWP -c-4
P≥1 000 IWP -c-5
Tabel V-6 Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie IWA
Categorie Ontste - Modus kings -
-
toerental Vermogens Sub
-
-EDP (uren)
type bereik (kW) categorie
560≤P<1 000 IWA-v-1 variabel
P≥1 000 IWA-v-2 IWA alle 10 000
560≤P<1 000 IWA-c-1 constant
P≥1 000 IWA-c-2
Tabel V-7: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie RLL
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - EDP (uren)
kings - toerental bereik (kW) categorie
type
variabel P>0 RLL-v-1 RLL alle 10 000
constant P>0 RLL-c-1
Tabel V-8: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie RLR
Categorie Ontste - Modus
kings - toerental Vermogens - Sub -
EDP (uren)
bereik (kW) categorie type
variabel P>0 RLR-v-1 RLR alle 10 000
constant P>0 RLR-c-1
Tabel V-9: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie SMB
Categorie Ontste - Modus Vermogens - Sub - EDP (uren)
kings - toerental
type bereik (kW) categorie
SMB SI variabel of constant P>0 SMB-v-1 400
Tabel V-10: Emissieduurzaamheidsperioden (EDP) voor motorcategorie
Categorie Ontste - Modus EDP (uren)
kings - toerental Vermogens - Sub - bereik (kW) categorie
type
ATS SI variabel of constant P>0 ATS-v-1 500/1 000 2)
-
2)EDP-uren komen overeen met de volgende totale cilinderinhouden: <100 cm 3 / ≥100 cm 3 .
BIJLAGE VI
ATEX-emissiegrenswaarden als bedoeld in artikel 32, lid 4
Tabel VI-1: ATEX-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRE
Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO THC NO x Deel - A fase tegorie bereik kings - tjes -
motor type massa
kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh
NRE-v-1 ATEX 0<P<8 CI 8 7,5 0,4 6,0
NRE-c-1
NRE-v-2 ATEX 8≤P<19 CI 6,6 7,5 0,4 6,0
NRE-c-2
NRE-v-3 ATEX 19≤P<37 CI 5,5 7,5 0,6 6,0
NRE-c-3
NRE-v-4 6,0 ATEX 37≤P<56 CI 5,0 4,7 0,4
NRE-c-4
NRE-v-5 6,0 ATEX 56≤P<130 alle 5,0 4,0 0,3
NRE-c-5
NRE-v-6 6,0 ATEX 130≤P≤560 alle 3,5 4,0 0,2
NRE-c-6
NRE-v-7 ATEX P>560 alle 3,5 6,4 0,2 6,0
NRE-c-7
Tabel VI-2: ATEX-emissiegrenswaarden voor motorcategorie NRG
Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO HC NO x Deel - A fase tegorie bereik kings - tjes -
motor type massa
kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh
NRG-c-1 ATEX P>560 alle 3,5 6,4 0,2 6,0
NRG-v-1
Tabel VI-3: ATEX-emissiegrenswaarden voor motorcategorie RLL
Emissie - Subca - Vermogens - Ontste - CO THC NO x Deel - A fase tegorie bereik kings - tjes -
motor type massa
kW g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh
RLL-v-1 ATEX P≤560 alle 3,5 (HC+NO x ≤4,0) 0,2 6,0
RLL-c-1
RLL-v-1 ATEX P>560 kW alle 3,5 0,5 6,0 0,2 6,0
RLL-c-1
RLL-v-1 P>2 000 kW ATEX en SVc 1) >5 alle 3,5 0,4 7,4 0,2 6,0
RLL-c-1 liter
-
1)Cilinderinhoud per cilinder
29 sep '14 |
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake voorschriften met betrekking tot emissie- grenswaarden en typegoedkeuring voor in niet voor de weg bestemde mobiele machines gemonteerde verbrandingsmotoren PROPOSAL |
Secretary-General of the European Commission 13690/14 |