Positief bericht Eurocommissaris Thyssen over vereenvoudiging arbowetgeving

Met dank overgenomen van S.C.C.M. (Sjoerd) Potters i, gepubliceerd op maandag 12 januari 2015, 2:04.

MARIANNE THYSSEN

LID VAN DE EUROPESE COMMISSIE

  • 17. 
    12. 2014’

Ares (2014)

Geachte heer Potters,

Ik dank u voor uw brief van 25 september 2014 en voor uw voorstellen betreffende het huidige wetgevingskader van de EU op het gebied van de veiligheid en de gezondheid op het werk (VGW). Uw voornaamste doel is het verwerven van steun voor uw initiatief om te komen tot meer snelheid en daadkracht ten aanzien van de deregulering van EU-wetgeving op dit gebied, bijvoorbeeld door het “omzetten van bestaande voorschriften in moderne doelvoorschriften” om ruimte te maken voor “specifiek maatwerk per bedrijf’.

Ik zou allereerst willen verwijzen naar wat eerste vicevoorzitter Timmermans, in het bijzonder verantwoordelijk voor betere regelgeving, zei tijdens zijn hoorzitting voor het Europese Parlement toen hij zijn ideeën uiteenzette over betere regelgeving. Hij zei dat het niet ging om deregulering, maar om betere regelgeving. Vanuit de principes van subsidiariteit en proportionaliteit gaat het om het verminderen van onnodige bureaucratie, duplicatie en verouderde wetgeving, en het vrijmaken van middelen voor bedrijven, en in het bijzonder voor MKBs, om te groeien en meer banen te scheppen, een doel dat ik volledig deel.

Het strategische EU-kader voor gezondheid en veiligheid op het werk 2014-20 verwijst naar vereenvoudiging van bestaande EU-wetgeving en wegwerking van onnodige administratieve lasten als kernpunten. Dergelijke vereenvoudiging moet bijdragen tot de verbetering van de tenuitvoerlegging in de lidstaten en de capaciteit van kleine en micro-ondernemingen versterken om in doeltreffende en efficiënte maatregelen ter preventie van risico’s te voorzien. Dit vereist in het bijzonder eenvoudigere en efficiëntere oplossingen passend voor de situatie van deze categorie van ondernemingen. Voorts is een EU-breed VGW-wetgevingskader cruciaal voor de verwezenlijking van een hoog beschermingsniveau voor werknemers en voor de totstandbrenging van een gelijk speelveld voor alle bedrijven, ongeacht hun omvang, plaats van vestiging of activiteitssector. Ik ben er stellig van overtuigd dat een modern VGW-wetgevingskader dat effectief wordt toegepast aanzienlijk kan bijdragen om de productiviteit en het concurrentievermogen van de bedrijven in de EU te verbeteren.

In verband met de slimme regelgevingsagenda, heeft de Commissie in 2012 het programma voor gezonde en resultaatgerichte regelgeving (REFIT)’ gelanceerd om administratieve lasten, inconsistenties, lacunes en ondoeltreffende maatregelen op te sporen en ervoor te zorgen dat het EU regelgevingskader relevant, samenhangend, effectief en efficiënt is.

Zoals u wellicht weet, voert de Commissie momenteel de eerste van een vijf]aarlijkse ex postevaluatie van 24 EU VGW-richtlijnen uit op grond van artikel 17 bis van kaderrichtlijn 89/391/EEG, waarnaar eveneens wordt verwezen in een latere mededeling over het REFIT programma2(COM (2013) 685). Het is onze intentie om tegen het einde van 2015 één algemeen verslag uit te brengen op basis van een alomvattend onderzoek van die richtlijnen. De evaluatie omvat de relevantie, effectiviteit en samenhang van de wetgeving, alsmede administratieve lasten. Er zal een bijzondere nadruk liggen op MKB’s.

In overeenstemming met het beginsel “eerst evalueren” zullen de resultaten van de lopende evaluatie bijdragen tot de vormgeving van het toekomstige werk van de Commissie op dit gebied. Dit werk kan niet alleen een mogelijke vereenvoudiging van het acquis omvatten waar onnodige administratieve lasten zijn vastgesteld, maar ook aanvullende maatregelen om werknemers te beschermen tegen bijvoorbeeld nieuwe en opkomende risico’s. Het is goed mogelijk dat uit de resultaten inderdaad blijkt dat verscheidene VGW-richtlijnen gelijktijdig aangepast dienen te worden.

Hoogachtend,

Marianne THYSSEN