Gedelegeerde verordening 2013/1003 - Aanvulling van Verordening 648/2012 met betrekking tot door de Europese Autoriteit voor effecten en markten aan transactieregisters aangerekende vergoedingen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze gedelegeerde verordening is op 19 oktober 2013 gepubliceerd en is op 22 oktober 2013 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 1003/2013 van de Commissie van 12 juli 2013 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 648/2012 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot door de Europese Autoriteit voor effecten en markten aan transactieregisters aangerekende vergoedingen Voor de EER relevante tekst

officiële Engelstalige titel

Commission Delegated Regulation (EU) No 1003/2013 of 12 July 2013 supplementing Regulation (EU) No 648/2012 of the European Parliament and of the Council with regard to fees charged by the European Securities and Markets Authority to trade repositories Text with EEA relevance
 
Rechtsinstrument Gedelegeerde verordening
Wetgevingsnummer Gedelegeerde verordening 2013/1003
Celex-nummer i 32013R1003

3.

Key dates

Document 12-07-2013
Bekendmaking in Publicatieblad 19-10-2013; PB L 279 p. 4-9
Inwerkingtreding 22-10-2013; in werking datum publicatie +3 zie art 16
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

19.10.2013   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 279/4

 

GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) Nr. 1003/2013 VAN DE COMMISSIE

van 12 juli 2013

tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 648/2012 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot door de Europese Autoriteit voor effecten en markten aan transactieregisters aangerekende vergoedingen

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) nr. 648/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2012 betreffende otc-derivaten, centrale tegenpartijen en transactieregisters (1), en met name artikel 72, lid 3,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Artikel 62 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Autoriteit voor effecten en markten), tot wijziging van Besluit nr. 716/2009/EG en tot intrekking van Besluit 2009/77/EG van de Commissie (2) bepaalt dat de ontvangsten van de Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA) bestaan uit vergoedingen die aan ESMA worden betaald in de gevallen als bepaald in de wetgeving van de Unie, alsook uit bijdragen van nationale overheden en een subsidie van de Unie.

 

(2)

Aan in de Unie gevestigde transactieregisters moet een registratievergoeding worden aangerekend om de kosten van ESMA voor het verwerken van de aanvraag om registratie te weerspiegelen. De kosten die gepaard gaan met het beoordelen van de aanvraag stijgen indien een transactieregister voornemens is ten minste drie derivatenklassen te behandelen of nevendiensten aan te bieden. De registratievergoeding moet derhalve ten aanzien van deze twee objectieve criteria worden berekend.

 

(3)

De verlening van nevendiensten en van rapportagediensten in meer dan drie derivatenklassen zal naar verwachting eveneens een directe impact hebben op de toekomstige omzet van het transactieregister. Bijgevolg moeten transactieregisters voor het aanrekenen van registratievergoedingen in drie verschillende categorieën van verwachte totale omzet (hoge, middelgrote en lage verwachte totale omzet) worden ingedeeld, waarvoor, afhankelijk van het feit of zij voornemens zijn in meer dan drie derivatenklassen nevendiensten of rapportagediensten of beide te verlenen, verschillende registratievergoedingen moeten gelden.

 

(4)

Als een transactieregister na registratie begint met het aanbieden van nevendiensten of begint in meer dan drie derivatenklassen werkzaam te zijn, en daardoor in termen van verwachte totale omzet onder een hogere categorie valt, moet het het verschil betalen tussen de initieel betaalde registratievergoeding en de registratievergoeding die overeenstemt met de nieuwe categorie van verwachte totale omzet waaronder het valt.

 

(5)

Om ongegronde aanvragen te ontmoedigen, hoeven registratievergoedingen niet te worden terugbetaald als een aanvrager tijdens het registratieproces zijn aanvraag intrekt of als registratie geweigerd wordt.

 

(6)

Om een efficiënt gebruik van de begroting van ESMA te waarborgen en tegelijkertijd de financiële druk op de lidstaten en de Unie te verlichten, is het noodzakelijk ervoor te zorgen dat transactieregisters ten minste alle kosten betalen die met het toezicht erop verband houden. Vergoedingen moeten op een zodanig niveau worden vastgesteld dat een significante accumulatie van tekorten of overschotten voor activiteiten in verband met transactieregisters worden vermeden. Als significante tekorten of overschotten recurrent worden, moet de Commissie het niveau van de vergoedingen en lasten herzien.

 

(7)

Om te zorgen voor een eerlijke en duidelijke toewijzing van vergoedingen die tegelijkertijd de werkelijke administratieve inspanning weerspiegelt die aan...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.