Geen drempels bij doorstromen in het onderwijs

Met dank overgenomen van J.G.P. (Joyce) Vermue i, gepubliceerd op dinsdag 1 november 2016, 8:03.

Alle drempels om door te stromen naar een hoger onderwijsniveau moeten worden afgeschaft. Nu hanteren veel scholen bijvoorbeeld een minimum cijfergemiddelde van een 6,8 voor leerlingen die van de het Vmbo-T naar de Havo willen overstappen. Dergelijke barrières vergroten de kansenongelijkheid. Kinderen krijgen in Nederland namelijk al heel vroeg een schooladvies. Al rond hun twaalfde levensjaar. Vooral kinderen van lager opgeleide ouders worden vaak te laag ingeschat. Als zij op latere leeftijd niet alsnog de keuze aangereikt krijgen om door te stromen blijven ze op een niveau dat niet past bij wat zij in hun mars hebben.

De ingangseisen worden gesteld door scholen die veel te bang zijn voor hun rendementscijfers en hoge uitval van leerlingen. Als een leerling het hogerop probeert en het niet haalt, straalt dat negatief af op de school. Door de inspectie en in de lijstjes wordt zo’n school afgerekend. Ze laten alleen leerlingen doorstromen die het bijna honderd procent zeker halen. Ook voor scholieren is het belangrijk dat ze niet uitvallen op een hoger onderwijsniveau, maar onderwijs volgen dat aansluit bij hun vermogens. Een succeservaring moedigt toch iedereen aan? In plaats van een toelatingscode in het leven te roepen en in stand te houden moeten we zorgen dat het onderwijs op elkaar aansluit.

Het schooladvies dat je op je 12de krijgt mag niet op voorhand bepalen welke route je door het onderwijs loopt.

Kinderen met dezelfde capaciteiten krijgen niet dezelfde kansen, alleen omdat hun ouders een ander opleidingsniveau hebben. Dat is onacceptabel.

Ik wil het makkelijker maken voor laatbloeiers om op te klimmen. Alle leerlingen moeten een wettelijk verankerd ‘doorstroomrecht’ krijgen.

Op deze manier kunnen zij bewust en zonder drempel de keuze maken tussen een prachtige vakopleiding of een vervolg op een ander onderwijsniveau. Een keuze waar zij recht op hebben. Daartoe dien ik tijdens het debat een motie in.

Daarnaast wil ik dat de inspectie bij hun beoordeling niet alleen kijkt naar de rendementscijfers maar ook naar de mate waarin een school gelijke kansen biedt. Door meervoudige schooladviezen te geven, brede brugklassen te organiseren en het volgen van een vak op een ander niveau mogelijk te maken. Ieder kind verdient een gelijke kans, ook als het talent er pas op latere leeftijd uitkomt.