BIJLAGEN bij het Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit

1.

Kerngegevens

Document­datum 02-12-2016
Publicatie­datum 03-12-2016
Kenmerk 15150/16 ADD 1
Van Secretary-General of the European Commission, signed by Mr Jordi AYET PUIGARNAU, Director
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Raad van de Europese Unie Brussel, 2 december 2016 (OR. en)

15150/16

Interinstitutioneel dossier: ADD 1

2016/0380 (COD) i

ENER 420 ENV 760 CLIMA 171 COMPET 640 CONSOM 302 FISC 222 IA 133 CODEC 1816

VOORSTEL van: de heer Jordi AYET PUIGARNAU, directeur, namens de secretarisgeneraal

van de Europese Commissie ingekomen: 1 december 2016 aan: de heer Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN, secretaris-generaal van de

Raad van de Europese Unie Nr. Comdoc.: COM(2016) 864 final i - ANNEXES 1 to 4 Betreft: BIJLAGEN bij het Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement

en de Raad inzake gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor

elektriciteit

Hierbij gaat voor de delegaties document COM(2016) 864 final i - ANNEXES 1 to 4.

Bijlage: COM(2016) 864 final i - ANNEXES 1 to 4

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 23.2.2017 COM(2016) 864 final i ANNEXES 1 to 5

BIJLAGEN

bij het Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit

{SWD(2016) 410} {SWD(2016) 411} {SWD(2016) 412} {SWD(2016) 413} BIJLAGEN

bij het Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit

 nieuw BIJLAGE I

VERGELIJKINGSINSTRUMENTEN

De overeenkomstig artikel 14 vastgestelde instrumenten: a) zijn operationeel onafhankelijk en waarborgen dat leveranciers in de zoekresultaten gelijk worden behandeld; b) vermelden duidelijk wie de eigenaars zijn en welke natuurlijke of rechtspersoon het instrument beheert; c) hanteren duidelijke, objectieve criteria als basis voor de vergelijking; d) maken gebruik van gewone en ondubbelzinnige bewoordingen; e) geven nauwkeurige en geactualiseerde informatie, met vermelding van het tijdstip van de meest recente actualisering; f) belichten een zo volledig mogelijke reeks elektriciteitsaanbiedingen die een significant deel van de markt bestrijkt, en vermelden in voorkomend geval duidelijk, voordat de zoekresultaten worden getoond, dat de gepresenteerde informatie geen volledig overzicht van de markt biedt; en g) bieden een doeltreffende procedure om onjuiste informatie over gepubliceerde aanbiedingen te melden.

BIJLAGE II MINIMUMVEREISTEN VOOR FACTURERING EN

FACTURERINGSINFORMATIE

  • 1. 
    Minimumgegevens op de factuur

Op zijn facturen en periodieke afrekeningen wordt de eindafnemer duidelijk geattendeerd op de volgende informatie:

  • a) 
    de te betalen prijs; en waar mogelijk de uitsplitsing van de prijs; b) zijn elektriciteitsverbruik in de factureringsperiode; c) de naam van de leverancier; d) de contactgegevens van de leverancier, met inbegrip van een telefonische hulpdienst voor consumenten; e) de tariefnaam; f) de looptijd van het contract; de einddatum van het contract en de termijn voor het zenden van een kennisgeving ter opzegging van het contract indien de consument overweegt om aan het eind van het lopende contract met een vaste looptijd over te stappen, en voor contracten met een onbepaalde looptijd: de duur van de opzeggingstermijn en de methoden om deze keuze kenbaar te maken; g) de overstapcode of unieke identificatiecode van de afnemer voor zijn leveringspunt; h) informatie over zijn rechten aangaande de middelen van geschillenbeslechting waarover hij in geval van een geschil beschikt overeenkomstig artikel 26. Waar nodig wordt de eindafnemer op of bij zijn facturen en periodieke afrekeningen duidelijk geattendeerd op de volgende informatie: a) de huidige werkelijke prijzen en het daadwerkelijke elektriciteitsverbruik; b) vergelijkingen van het huidige elektriciteitsverbruik van de afnemer met het verbruik over dezelfde periode van het voorgaande jaar, in grafiekvorm; c) contactinformatie voor consumentenorganisaties, energieagentschappen of soortgelijke organen, met inbegrip van webadressen, waar informatie kan worden verkregen over de beschikbare maatregelen voor meer energie-efficiëntie, vergelijkende eindgebruikersprofielen en/of objectieve technische specificaties voor energieverbruikende apparatuur.

Voorts worden aan de eindafnemer vergelijkingen met het verbruik van een genormaliseerde of benchmark-afnemer in dezelfde verbruikerscategorie ter beschikking gesteld in, bij of als verwijzing in zijn facturen of periodieke afrekeningen.

  • 2. 
    Uitsplitsing van de prijs voor afnemers

De prijs voor afnemers is gelijk aan de som van de volgende drie hoofdcomponenten: de component energie en levering, de netwerkcomponent (transmissie en distributie) en de component bestaande uit belastingen, heffingen, vergoedingen en kosten. Wanneer in facturen een uitsplitsing van de prijs voor afnemers wordt opgenomen, worden in de hele Unie de in Verordening (EU) 2016/1952 vastgestelde gemeenschappelijke definities van de drie hoofdcomponenten van deze uitsplitsing gebruikt.

  • 3. 
    Toegang tot aanvullende informatie over het verbruiksverleden

Wanneer eindafnemers meters hebben die uitlezing op afstand door de exploitant toelaten, krijgen deze gemakkelijk toegang tot aanvullende informatie om zelf hun verbruiksverleden in detail te kunnen controleren.

De aanvullende informatie over het verbruiksverleden omvat: a) cumulatieve gegevens over de periode van ten minste de drie voorgaande jaren of over de periode sinds de aanvang van het leveringscontract, indien deze korter is. De gegevens hebben betrekking op de termijnen waarvoor frequente factureringsinformatie is verstrekt; en b) gedetailleerde gegevens over de verbruiksduur per dag, week, maand en jaar. Deze gegevens worden op het internet of op de meterinterface vrijwel realtime ter beschikking gesteld van de eindafnemer en hebben betrekking op een periode van ten minste de voorgaande 24 maanden, of de periode sinds de aanvang van het leveringscontract, indien deze korter is.

 2009/72/EG artikel 3, lid 9 (aangepast)  nieuw

 4. Verstrekking van informatie over energiebronnen 

  • 9. 
    De lidstaten zorgen ervoor dat elektriciteitsleveranciers op of bij de rekening en in promotiemateriaal voor de eindafnemers de volgende informatie verstrekken  Op facturen vermelden de leveranciers  :

(a) op een bevattelijke en gemakkelijk te vergelijken manier het aandeel van elke energiebron in de totale brandstofmix die de leverancier in het voorgaande jaar heeft gebruikt  (op nationaal niveau, d.w.z. in de lidstaat waar het leveringscontract is afgesloten, alsook op het niveau van het leveringsbedrijf indien de leverancier in meerdere lidstaten actief is)  ;

(b)  het aandeel van elke energiebron in de door de afnemer aangekochte elektriciteit overeenkomstig zijn leveringscontract (openbaarmaking van informatie op productniveau); 

(c) b) ten minste  minstens  verwijzingen naar bestaande referentiebronnen, zoals webpagina’s, waar voor het publiek toegankelijke informatie beschikbaar is over de gevolgen voor het milieu, ten minste wat betreft CO2-emissies en radioactief afval van elektriciteit geproduceerd door de totale brandstofmix van de leverancier gedurende het voorafgaande jaar;

  • c) 
    informatie betreffende hun rechten aangaande de middelen van geschillenbeslechting waarover zij in geval van een geschil beschikken.

In verband met de punten a) en b) van de eerste alinea kunnen, voor elektriciteit die is verkregen via een elektriciteitsbeurs of die is ingevoerd van een buiten de  Unie  Gemeenschap gelegen bedrijf, door de elektriciteitsbeurs of het betrokken bedrijf verstrekte geaggregeerde cijfers over het voorgaande jaar worden gebruikt.  Voor de verstrekking van informatie over elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen of uit hoogrenderende warmtekrachtkoppeling wordt gebruikgemaakt van garanties van oorsprong op grond van artikel 15 van Richtlijn 2009/28/EG i en artikel 14, lid 10, van Richtlijn 2012/27/EG i. 

De regulerende instantie of een andere bevoegde nationale autoriteit neemt de nodige stappen om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig dit artikel door de leveranciers aan hun eindafnemers verstrekte informatie betrouwbaar is en op een duidelijk vergelijkbare wijze op nationaal niveau wordt verstrekt.

 nieuw BIJLAGE III

SLIMME METERS

 2009/72/EG bijlage I, punt 2 (aangepast)  nieuw

  • 1. 
    2. De lidstaten zorgen ervoor dat er  op hun grondgebied  slimme metersystemen worden ingevoerd die de actieve participatie van de consumenten aan de markt voor levering van elektriciteit ondersteunen. De invoering van dergelijke metersystemen kan kunnen worden onderworpen aan een economische evaluatie op lange termijn van de kosten en baten voor de markt en de individuele consument of aan een onderzoek om te ter bepalening van welke vorm van slimme bemetenring vanuit economisch standpunt redelijk economisch haalbaar en kosteneffectief is en welke termijn haalbaar is voor de distributie ervan.
  • 2. 
    Bij eEen dergelijke evaluatie vindt uiterlijk plaats op 3 september 2012.  wordt rekening gehouden met de methode voor een kosten-batenanalyse en de minimumfunctionaliteiten voor slimme bemetering als gedefinieerd in Aanbeveling van de Commissie 2012/148/EU, alsook met de beste beschikbare technieken om het hoogste niveau van cyberbeveiliging en gegevensbescherming te garanderen. 
  • 3. 
    Onder voorbehoud van deze evaluatie stellen de lidstaten of , wanneer een lidstaat dit zo heeft bepaald, de aangewezen bevoegde autoriteit  de bevoegde autoriteit die zij aanwijzen, een tijdschema van maximaal 10 jaar op voor de  uitrol  invoering van slimme metersystemen. Wanneer de ingebruikname van slimme meters positief wordt beoordeeld, wordt uiterlijk in 2020 minstens 80 % van de consumenten  eindafnemers  voorzien van deze slimme meetsystemen  binnen acht jaar vanaf de datum van hun positieve beoordeling of uiterlijk in 2020 voor de lidstaten die met de uitrol zijn gestart vóór de inwerkingtreding van deze richtlijn .

” De lidstaten of de bevoegde autoriteit die zij aanwijzen waarborgen de interoperabiliteit van dergelijke metersystemen die op hun grondgebied worden ingevoerd en houden rekening met de toepassing van adequate normen en beste praktijken en het belang van de ontwikkeling van de interne markt voor elektriciteit.

 nieuw BIJLAGE IV

Deel A Ingetrokken richtlijn (als bedoeld in artikel […])

Richtlijn 2009/72/EG i (PB L 211 van 14.8.2009, blz. 55)

Deel B Termijnen voor omzetting in nationaal recht [en toepassing]

(als bedoeld in artikel […]) Richtlijn Omzettingstermijn Datum van inwerkingtreding 2009/72/EG 3 maart 2011 3 september 2009

 nieuw BIJLAGE V

CONCORDANTIETABEL Richtlijn 2009/72/EG i Deze richtlijn

Artikel 1 Artikel 1

Artikel 2 Artikel 2

― Artikel 3

Artikel 33 Artikel 4

― Artikel 5

Artikel 32 Artikel 6

Artikel 34 Artikel 7

Artikel 7 Artikel 8

Artikel 3, lid 1 Artikel 9, lid 1

Artikel 3, lid 2 Artikel 9, lid 2

Artikel 3, lid 6 Artikel 9, lid 3

Artikel 3, lid 15 Artikel 9, lid 4

Artikel 3, lid 14 Artikel 9, lid 5

Artikel 3, lid 4 Artikel 10

Bijlage I, punt 1 Artikel 10

― Artikel 11

― Artikel 12

― Artikel 13

― Artikel 14

― Artikel 15

― Artikel 16

― Artikel 17

― Artikel 18

Artikel 3, lid 11 Artikel 19

― Artikel 20

― Artikel 21

― Artikel 22

― Artikel 23

― Artikel 24

Artikel 3, lid 12 Artikel 25

Artikel 3, lid 13 Artikel 26

Artikel 3, lid 3 Artikel 27

Artikel 3, leden 7 en 8 Artikel 28, lid 1

Artikel 3, lid 8 Artikel 28, lid 2

― Artikel 29

Artikel 24 Artikel 30

Artikel 25 Artikel 31

― Artikel 32

― Artikel 33

― Artikel 34

Artikel 26 Artikel 35

― Artikel 36

Artikel 27 Artikel 37

Artikel 28 Artikel 38

Artikel 29 Artikel 39

Artikel 12 Artikel 40

Artikel 16 Artikel 41

Artikel 23 Artikel 42

Artikel 9 Artikel 43

Artikel 13 Artikel 44

Artikel 14 Artikel 45

Artikel 17 Artikel 46

Artikel 18 Artikel 47

Artikel 19 Artikel 48

Artikel 20 Artikel 49

Artikel 21 Artikel 50

Artikel 22 Artikel 51

Artikel 10 Artikel 52

Artikel 11 Artikel 53

― Artikel 54

Artikel 30 Artikel 55

Artikel 31 Artikel 56

Artikel 35 Artikel 57

Artikel 36 Artikel 58

Artikel 37, lid 1 Artikel 59, lid 1

Artikel 37, lid 2 Artikel 59, lid 2

Artikel 37, lid 4 Artikel 59, lid 3

Artikel 37, lid 3 Artikel 59, lid 4

Artikel 37, lid 5 Artikel 59, lid 5

Artikel 37, lid 6 Artikel 59, lid 6

Artikel 37, lid 7 Artikel 59, lid 7

Artikel 37, lid 8 ―

― Artikel 59, lid 8

Artikel 37, lid 9 Artikel 59, lid 9

Artikel 37, lid 10 Artikel 60, lid 1

Artikel 37, lid 11 Artikel 60, lid 2

Artikel 37, lid 12 Artikel 60, lid 3

Artikel 37, lid 13 Artikel 60, lid 4

Artikel 37, lid 14 Artikel 60, lid 5

Artikel 37, lid 15 Artikel 60, lid 6

Artikel 37, lid 16 Artikel 60, lid 7

Artikel 37, lid 17 Artikel 60, lid 8

Artikel 38 Artikel 61

― Artikel 62

Artikel 39 Artikel 63

Artikel 40 Artikel 64

Artikel 43 Artikel 65

Artikel 44 Artikel 66

― Artikel 67

― Artikel 68

― Artikel 69

Artikel 49 Artikel 70

Artikel 48 Artikel 71

Artikel 50 Artikel 72

Artikel 51 Artikel 73

Artikel 3, lid 9 Bijlage II, punt 4

Artikel 3, lid 5 ―

Artikel 3, lid 10 ―

Artikel 3, lid 16 ―

Artikel 4 ―

Artikel 5 ―

Artikel 6 ―

Artikel 8 ―

Artikel 41 ―

Artikel 42 ―

Artikel 45 ―

Artikel 46 ―

Artikel 47 ―


3.

Behandeld document

2 dec
'16
Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit (Herschikking)
PROPOSAL
Secretary-General of the European Commission
15150/16
 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.