Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Spanje, 2005-2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 5 april 2006 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 maart 2006 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Spanje, 2005-2008

officiële Engelstalige titel

Council Opinion of 14 March 2006 on the updated stability programme of Spain, 2005-2008
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)228
Celex-nummer i 32006A0405(03)

3.

Key dates

Document 14-03-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 05-04-2006; PB C 82 p. 10-13
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

5.4.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 82/10

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 maart 2006

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Spanje, 2005-2008

(2006/C 82/03)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 maart 2006 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Spanje voor de periode 2005-2008 behandeld.

 

(2)

Met een gemiddeld jaarcijfer van 3

% was de reële BBP-groei in Spanje een van de hoogste in de EU over de afgelopen tien jaar. De werkgelegenheid steeg met 3

Formula

% per jaar en werkte daarmee een robuuste groei in de hand. Daar staat tegenover dat Spanje achterop loopt op de eurozone wat de productiviteitsgroei betreft (

Formula

% tegen 1 % in de eurozone). De HICP-inflatie is in 2004 weliswaar afgevlakt tot om en bij de 3 %, maar bleef daarmee toch boven het gemiddelde van de eurozone. De hogere inflatie en de lagere productiviteitsgroei dan bij de voornaamste (handels)partners hebben geleid tot een verlies aan concurrentiekracht, dat in combinatie met de sterke binnenlandse vraag de oorzaak was van een verslechtering van de externe positie, die in 2005 een tekort van 6

Formula

% van het BBP liet zien. De sinds de tweede helft van de jaren negentig doorgevoerde begrotingsconsolidatie heeft bijgedragen tot het temperen van deze ontwikkelingen.

 

(3)

In zijn advies van 8 maart 2005 over de vorige actualisering van het stabiliteitsprogramma, die betrekking had op de periode 2004-2008, heeft de Raad Spanje verzocht maatregelen te nemen om te voorkomen dat onhoudbare tendenzen ontstaan en met name aanbevolen een ingrijpende hervorming van het pensioenstelsel door te voeren teneinde de bijdragen beter op de pensioenuitkeringen af te stemmen.

 

(4)

Wat de uitvoering van de begroting in 2005 betreft, wordt het overheidsoverschot op 1 % van het BBP geraamd, terwijl dit in de najaarsprognoses van de diensten van de Commissie op 0,2 % en in de vorige actualisering op 0,1 % van het BBP werd geschat. Het feit dat de doelstelling van 2005 ruimschoots werd gehaald, is toe te schrijven aan hoger dan verwachte ontvangsten, terwijl het zich tevens laat aanzien dat de uitgavenplafonds van de centrale overheid in acht zullen worden genomen

 

(5)

Het nieuwe programma is grotendeels in overeenstemming met de in de nieuwe gedragscode vastgelegde modelstructuur en gegevensvereisten voor stabiliteits- en convergentieprogramma's (2). Het geactualiseerde programma werd vier weken na de in de gedragscode vastgestelde uiterste datum van 1 december ingediend.

 

(6)

Verwacht wordt dat het BBP tijdens de programmaperiode met ongeveer 3

Formula

% zal groeien. De BBP-groei zal vermoedelijk worden geschraagd door de binnenlandse vraag, zij het dat de groei van de publieke en de particuliere consumptie en van de woningbouw naar verwachting zal vertragen. Aangenomen wordt dat het negatieve aandeel van de buitenlandse sector kleiner zal worden, terwijl de netto kredietopneming in het buitenland verder zal oplopen tot ruim 8 % van het BBP in 2008. Voorspeld wordt dat de inflatie zal teruglopen van 3

Formula

% in 2005 tot 2

Formula

% in 2008. Afgaande op de najaarsprognoses 2005 van de diensten van de Commissie lijkt dit macro-economische scenario aannemelijk, al kan de negatieve bijdrage van de externe sector aan de groei groter uitvallen en aldus leiden tot een sneller verslechterende externe positie, en de inflatie zou ook hoger kunnen...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.