Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland, 2005-2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 5 april 2006 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 maart 2006 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland, 2005-2008

officiële Engelstalige titel

Council Opinion of 14 March 2006 on the updated stability programme of Ireland, 2005-2008
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)230
Celex-nummer i 32006A0405(05)

3.

Key dates

Document 14-03-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 05-04-2006; PB C 82 p. 19-22
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

5.4.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 82/19

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 maart 2006

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland, 2005-2008

(2006/C 82/05)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 maart 2006 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland voor de periode 2005-2008 behandeld.

 

(2)

In de afgelopen tien jaar heeft Ierland een indrukwekkend snelle stijging van de werkgelegenheid en het reële BBP per hoofd van de bevolking gekend. Ook in de meest recente jaren is de Ierse economie blijven groeien, met iets minder dan 5 % per jaar, het hoogste cijfer in de eurozone. Tegelijk vertoont de werkgelegenheid een stijgende lijn en is de inflatie snel geconvergeerd naar het gemiddelde van de eurozone. Wat de budgettaire ontwikkelingen betreft, kan worden vastgesteld dat meestal in de afgelopen tien jaar een overheidsoverschot is gerealiseerd en de schuldquote fors daalt (tot onder 30 % van het BBP in 2005) en dat daarmee sprake is geweest van een min of meer gezonde begrotingssituatie.

 

(3)

In zijn advies van 17 februari 2005 heeft de Raad de in het vorige geactualiseerde stabiliteitsprogramma voor de periode 2004-2007 gepresenteerde begrotingsstrategie onderschreven. Wat de uitvoering van de begroting in 2005 betreft, werd in de vorige actualisering nog gemikt op een overheidstekort van 0,8 % van het BBP, maar wordt in de huidige actualisering ondanks een neerwaartse bijstelling van de groei gerekend op een overschot van 0,3 %. De voornaamste reden voor het sterk meevallende resultaat in 2005 is te vinden aan de ontvangstenzijde.

 

(4)

Het programma is grotendeels in overeenstemming met de in de nieuwe gedragscode (2) vastgelegde modelstructuur en gegevensvereisten voor stabiliteits- en convergentieprogramma's.

 

(5)

Het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, gaat ervan uit dat de reële BBP-groei in de programmaperiode binnen een nauwe bandbreedte van 4

à 5,0 % blijft. Afgaande op de thans beschikbare informatie lijkt dit scenario van plausibele groeihypothesen uit te gaan. Hoewel het huidige beeld erop wijst dat de economie over het geheel genomen in een gezonde staat verkeert en de robuuste groei zal aanhouden, zijn een aantal neerwaartse risico's verbonden aan de macro-economische vooruitzichten op lange termijn. Met name zouden de mondiale economische vooruitzichten een risico kunnen vormen gezien de openheid van de economie en zou in het binnenland op de langdurige hausse in de woningbouw een forse inzinking kunnen volgen. De programmaprognoses voor de HICP-inflatie zouden aan de lage kant kunnen zijn.

 

(6)

De actualisering bevestigt de vastberadenheid van de Ierse regering om de openbare financiën gezond te houden. Met de begrotingsstrategie wordt na een overschot van

Formula

% van het BBP in 2005 een overheidstekort van 0,6 % in 2006 en 0,8 % van het BBP in de laatste twee jaar van het programma beoogd. Het primaire overschot loopt terug van 1

Formula

% van het BBP in 2005 naar

Formula

% in de jaren 2006-2008. De ontvangstenquote vertoont een dalende trend, terwijl de uitgavenquote eerst nog oploopt om pas tegen het eind van de programmaperiode terug te vallen naar het niveau van 2005. In de periode 2005-2008 zal de investeringsquote met een half procentpunt van het BBP stijgen. Afgezien van het meevallende resultaat over 2005 worden in de nieuwe actualisering de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.