Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Portugal voor de periode 2005-2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 5 april 2006 gepubliceerd en is op 14 maart 2006 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 14 maart 2006 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Portugal voor de periode 2005-2009

officiële Engelstalige titel

Council Opinion of 14 March 2006 on the updated stability programme of Portugal, 2005-2009
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2006)232
Celex-nummer i 32006A0405(08)

3.

Key dates

Document 14-03-2006
Bekendmaking in Publicatieblad 05-04-2006; PB C 82 p. 31-35
Inwerkingtreding 14-03-2006; in werking datum document
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

5.4.2006   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 82/31

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 14 maart 2006

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Portugal voor de periode 2005-2009

(2006/C 82/08)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1) en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 14 maart 2006 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Portugal voor de periode 2005-2009 behandeld.

 

(2)

Nadat de economische groei in Portugal in de periode 1995-2000, die door een procyclische budgettaire expansie werd gekenmerkt, gemiddeld 4 % per jaar bedroeg, nam deze groei tussen 2001 en 2005 aanzienlijk af tot slechts

% per jaar, waarmee hij achterbleef bij het gemiddelde voor de eurozone. In termen van koopkracht zal het BBP per hoofd van de bevolking naar verwachting in 2005 tot onder 70 % van het gemiddelde van de eurozone zijn gedaald. Afgezien van ongunstige conjunctuurinvloeden uit het buitenland zijn de flauwe economische resultaten te wijten aan een zwakke concurrentiepositie die het aanzienlijke externe tekort en de geringe potentiële groei verklaart. Wegens het aanhoudend hoge structurele tekort is de begrotingspositie sinds het begin van het nieuwe decennium zwak.

 

(3)

Op 20 september 2005 constateerde de Raad dat er in Portugal een buitensporig tekort bestond. Volgens de aanbeveling van de Raad ingevolge artikel 104, lid 7, van dezelfde datum moet dit tekort uiterlijk in 2008 gecorrigeerd zijn. Na afloop van de in de aanbeveling vastgestelde termijn van zes maanden zal de Commissie de maatregelen onderzoeken die door de Portugese autoriteiten zijn genomen om de tekortdoelstelling voor 2006 te halen. In zijn advies van 12 juli 2005 over de vorige actualisering van het stabiliteitsprogramma voor de periode 2005-2009 verzocht de Raad Portugal de verslechtering van de begrotingspositie in 2005 te beperken; een gestage correctie van het buitensporige tekort te bewerkstelligen, door in 2006 aanzienlijke vooruitgang te boeken; de bruto schuldquote op een sterk neerwaarts pad te brengen; de ontwikkeling van de uitgaven te beteugelen, de kwaliteit van de overheidsfinanciën te verbeteren en de houdbaarheid op lange termijn ervan te verzekeren; en voor een verbetering van de verwerking van gegevens over de overheidssector te zorgen.

 

(4)

In 2005 heeft het overheidstekort volgens de ramingen in de najaarsprognoses 2005 van de diensten van de Commissie 6 % van het BBP bereikt, terwijl in de vorige actualisering van juni 2005 een streefpercentage van 6,2 % van het BBP was gesteld. Dit kleine verschil valt geheel toe te schrijven aan een opwaartse bijstelling van de BBP-reeks. Naast de stijging van de uitgaven was de drastische achteruitgang ten opzichte van de voorgaande jaren hoofdzakelijk toe te schrijven aan het feit dat de regering niet langer omvangrijke eenmalige maatregelen gebruikt om inkomsten te genereren.

 

(5)

Het programma verstrekt de voor stabiliteits- en convergentieprogramma's vereiste verplichte gegevens die door de nieuwe gedragscode zijn voorgeschreven, doch wijkt op enkele wezenlijke punten af van de modelstructuur (2).

 

(6)

Volgens het macro-economische scenario in het geactualiseerde programma zal de reële BBP-groei gedurende de programmaperiode stijgen van 0,5 % in 2005 tot 1,1 % in 2006 en 1,8 % in 2007 om in 2009 uiteindelijk 3 % te bereiken. Naar wordt aangenomen zal de groei door de binnenlandse vraag en de uitvoer worden gedragen, hoewel de externe...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.