Stabiliteitsprogramma van Slovenië voor de periode 2006-2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 28 maart 2007 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 27 februari 2007 over het stabiliteitsprogramma van Slovenië voor de periode 2006-2009

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 27 February 2007 on the stability programme of Slovenia, 2006-2009
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2007)69 NLEN
Celex-nummer i 32007A0328(03)

3.

Key dates

Document 27-02-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 28-03-2007; PB C 71 p. 9-11
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

28.3.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 71/9

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 27 februari 2007

over het stabiliteitsprogramma van Slovenië voor de periode 2006-2009

(2007/C 71/03)

De RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 27 februari 2007 heeft de Raad het eerste stabiliteitsprogramma van Slovenië voor de periode 2006-2009 behandeld.

 

(2)

In het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, wordt ervan uitgegaan dat het reële BBP gedurende de gehele programmaperiode in een gestaag tempo van meer dan 4 % zal groeien. Afgaande op de thans beschikbare informatie lijkt dit scenario van plausibele groeihypothesen uit te gaan. Ook de inflatieprognoses van het programma lijken realistisch.

 

(3)

Het overheidstekort voor 2006 wordt in de najaarsprognoses 2006 van de diensten van de Commissie geraamd op 1,6 % van het BBP, tegen een streefcijfer van 1,7 % van het BBP in het geactualiseerde convergentieprogramma van december 2005. De op recentere cijfers gebaseerde raming voor 2006, namelijk 1,2 % van het BBP, valt lager uit dan het cijfer voor 2005.

 

(4)

Met de in het programma uitgestippelde begrotingsstrategie wordt beoogd de middellangetermijndoelstelling (MTD) voor de begrotingssituatie bedoeld in het stabiliteits- en groeipact tegen 2009 te verwezenlijken, waarbij het zwaartepunt van de consolidatie-inspanningen in de laatste programmajaren zou komen te liggen. Als gevolg van de lopende belastinghervorming en een aantal kostenbesparende maatregelen aan de uitgavenzijde geven de ontvangsten en uitgaven als percentage van het BBP over de gehele programmaperiode een scherpe daling te zien. Verwacht wordt dat het overheidstekort tot 2008, wanneer de ontvangsten- en uitgavenquote ruwweg eenzelfde daling vertonen, zich rond de 1,5 % van het BBP zal bewegen. In 2009 loopt het tekort terug tot 1,0 % omdat de uitgavenreductie dan de inkomstenderving overtreft. Het primaire saldo verslechtert aanvankelijk van 0,1 % van het BBP in 2006 tot -0,3 % van het BBP in 2008, waarna het in 2009 wederom verbetert tot 0,3 % van het BBP. In het stabiliteitsprogramma wordt de verwezenlijking van de doelstelling van een nominaal tekort van 1 % van het BBP met een jaar uitgesteld in vergelijking met de laatste actualisering van het convergentieprogramma, ondanks het feit dat er sprake is van een gunstiger macro-economisch scenario.

 

(5)

Gedurende de programmaperiode zal het structureel saldo (d.w.z. het conjunctuur-gezuiverde saldo ongerekend eenmalige en andere tijdelijke maatregelen), berekend volgens de algemeen aanvaarde methode, met circa

% van het BBP verbeteren. Net als in het geactualiseerde convergentieprogramma van december 2005 wordt in het stabiliteitsprogramma als middellangetermijndoelstelling (MTD) voor de begrotingssituatie een structureel tekort van 1 % van het BBP gehanteerd. Deze doelstelling dient in 2009 te worden gerealiseerd, een jaar later dan in het vorige programma is aangegeven. Het programma schrijft deze vertraging toe aan een belangrijk spoorwegproject, waarvan de kosten in 2007 op 0,4 % van het BBP, in 2008 op 0,5 % van het BBP en in 2009 op 0,2 % van het BBP worden geraamd, en aan tijdelijke uitgaven. Aangezien de MTD ambitieuzer is dan het minimumreferentiepunt (geraamd op een tekort van circa 1

Formula

% van het BBP), zou de verwezenlijking ervan een veiligheidsmarge tegen het ontstaan van een buitensporig tekort moeten bieden. De MTD ligt...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.