Convergentieprogramma van Bulgarije voor de periode 2006-2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 24 april 2007 gepubliceerd en is op 27 maart 2007 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 27 maart 2007 over het convergentieprogramma van Bulgarije voor de periode 2006-2009

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 27 March 2007 on the convergence programme of Bulgaria, 2006-2009
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2007)290 NLEN
Celex-nummer i 32007A0424(03)

3.

Key dates

Document 27-03-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 24-04-2007; PB C 89 p. 11-14
Inwerkingtreding 27-03-2007; in werking datum document
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

24.4.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 89/11

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 27 maart 2007

over het convergentieprogramma van Bulgarije voor de periode 2006-2009

(2007/C 89/04)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 1,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 27 maart 2007 heeft de Raad het convergentieprogramma van Bulgarije voor de periode 2006-2009 behandeld.

 

(2)

Bulgarije is er mede dankzij gezonde overheidsfinanciën in geslaagd een zeer stabiel macro-economisch klimaat te scheppen. Er is sprake geweest van een krachtige, stabiele economische groei die in de afgelopen jaren is opgelopen tot circa 5

%. Wel blijft het BBP per hoofd van de bevolking (in KKP) met 32,9 % van het EU25-gemiddelde van 2005 op een laag niveau. Bulgarije heeft dus nog een behoorlijke achterstand in te lopen. Dit is voor het land de grootste uitdaging op middellange en lange termijn. Na de invoering van de currency board in 1997 is de inflatie in 1999 teruggevallen tot onder de 10 %. Wel is het desinflatieproces in de afgelopen jaren gestokt en is de CPI-inflatie in 2006 uitgekomen op 7,3 %.

 

(3)

Volgens het macro-economische scenario van het programma zal de reële BBP-groei hoog blijven en zelfs nog iets oplopen van 5,9 % in 2006 naar gemiddeld 6,1 % in de resterende programmaperiode. Afgaande op de thans beschikbare informatie lijkt dit scenario uit te gaan van plausibele groeihypothesen. Wel blijven de grote externe onevenwichtigheden een risicofactor voor de middellange termijn, met name nu het externe tekort in 2006 16 % van het BBP bedroeg. Wel is het tekort volledig gedekt uit de instroom van BDI. De in het programma gehanteerde inflatieprognoses lijken realistisch.

 

(4)

In de najaarsprognoses 2006 van de diensten van de Commissie wordt het overheidsoverschot over 2006 geraamd op 3,3 % van het BBP, terwijl in het pretoetredingsprogramma (PEP) van december 2005 nog werd gemikt op een sluitende begroting en in het convergentieprogramma wordt gerekend op een overschot van 3,2 % van het BBP. Het veel betere budgettaire resultaat is voornamelijk het gevolg van het feit dat de ontvangsten dankzij de voorzichtige PEP-ontvangstenramingen, de hogere productiegroei en de verbeterde belastinginning hoger uitvallen dan verwacht. Ook vallen de uitgaven in vergelijking met de PEP-projecties 1 % van het BBP lager uit. Dit komt vooral door lagere lopende uitgaven.

 

(5)

De budgettaire middellangetermijnstrategie van het convergentieprogramma is erop gericht het overheidsoverschot op 0,8 à 1,5 % van het BBP te houden om de macro-economische stabiliteit en de houdbaarheid van de overheidsfinanciën te waarborgen. In 2007 worden de budgettaire teugels behoorlijk gevierd: het begrotingsoverschot komt in dat jaar uit op 0,8 % van het BBP, tegen 3,2 % van het BBP in 2006. In 2008 en 2009 zal het overschot weer stijgen en zich stabiliseren op een niveau van 1,5 % van het BBP. Hoewel de rente-uitgaven in de programmaperiode met circa

Formula

% van het BBP dalen, loopt het primaire overschot van 4

Formula

% van het BBP in 2006 terug tot 2

Formula

% van het BBP in 2007 om daarna weer te stijgen tot circa 2

Formula

% van het BBP in 2008 en 2009. De budgettaire versoepeling in 2007 vindt bijna uitsluitend plaats aan de uitgavenzijde. De uitgaven vertonen in dat jaar namelijk een stijging van 2

Formula

% van het BBP, die in 2008 slechts gedeeltelijk teniet wordt gedaan (ongeveer

Formula

% van het BBP). De verwachte stijging van de uitgaven in 2007 vindt voornamelijk plaats...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.