Besluit 2017/1225 - Intrekking van Besluit 2010/288/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Portugal

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 7 juli 2017 gepubliceerd en moest uiterlijk op 21 juni 2017 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2017/1225 van de Raad van 16 juni 2017 tot intrekking van Besluit 2010/288/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Portugal

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2017/1225 of 16 June 2017 abrogating Decision 2010/288/EU on the existence of an excessive deficit in Portugal
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2017/1225
Origineel voorstel COM(2017)530 NLEN
Celex-nummer i 32017D1225

3.

Key dates

Document 16-06-2017; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 07-07-2017; PB L 174 p. 19-21
Inwerkingtreding 21-06-2017; van kracht datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 21-06-2017

4.

Wettekst

7.7.2017   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 174/19

 

BESLUIT (EU) 2017/1225 VAN DE RAAD

van 16 juni 2017

tot intrekking van Besluit 2010/288/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Portugal

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 12,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Op 2 december 2009 heeft de Raad, op grond van een aanbeveling van de Commissie, bij Besluit 2010/288/EU (1) overeenkomstig artikel 126, lid 6, van het Verdrag besloten dat er in Portugal een buitensporig tekort bestond. De Raad merkte op dat het voor 2009 geplande overheidstekort 5,9 % van het bbp bedroeg, waarmee het boven de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 3 % uitkwam. De bruto-overheidsschuld (die al sinds 2005 de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 60 % van het bbp overschreed) zou in 2009 naar verwachting 74,5 % van het bbp belopen.

 

(2)

Op 2 december 2009 heeft de Raad overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het Verdrag en artikel 3, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad (2) op aanbeveling van de Commissie een aanbeveling tot Portugal gericht waarin de lidstaat werd verzocht de buitensporigtekortsituatie uiterlijk in 2013 te verhelpen. De Raad heeft tevens 2 juni 2010 vastgesteld als uiterste datum waarop doeltreffende actie moest zijn ondernomen.

 

(3)

Naar aanleiding van het verzoek van de Portugese autoriteiten om financiële bijstand van de Unie, de lidstaten die de euro als munt hebben en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft de Raad financiële bijstand aan Portugal toegekend (3). Op 17 mei 2011 is het memorandum van overeenstemming over de specifieke economische beleidsvoorwaarden tussen de Commissie en de Portugese autoriteiten ondertekend. Daarna heeft de Raad op grond van artikel 126, lid 7, van het Verdrag twee nieuwe aanbevelingen tot Portugal gericht, namelijk op 9 oktober 2012 en op 21 juni 2013, waarbij de termijn voor de correctie van het buitensporige tekort werd verlengd tot respectievelijk 2014 en 2015. In beide gevallen was de Raad van oordeel dat Portugal doeltreffende actie had ondernomen, maar dat er zich onverwachte ongunstige economische gebeurtenissen met ernstige negatieve weerslag op de openbare financiën hadden voorgedaan. Overeenkomstig artikel 10, lid 2, onder a), van Verordening (EU) nr. 472/2013 van het Europees Parlement en de Raad (4) was Portugal vrijgesteld van de verplichting tot afzonderlijke verslaglegging in het kader van de buitensporigtekortprocedure en deed het verslag in het kader van zijn macro-economische aanpassingsprogramma (5).

 

(4)

Overeenkomstig artikel 126, lid 8, van het Verdrag heeft de Raad op 12 juli 2016 besloten dat Portugal geen effectief gevolg had gegeven aan de aanbeveling van de Raad van 21 juni 2013. Op 8 augustus 2016 heeft de Raad overeenkomstig artikel 126, lid 9, van het Verdrag een besluit vastgesteld tot aanmaning van Portugal om maatregelen te treffen om het tekort te verminderen in de mate die nodig wordt geacht om de buitensporigtekortsituatie te verhelpen. Bij dat besluit werd 2016 als nieuwe uiterste termijn voor de correctie van het buitensporige tekort vastgesteld. De Raad heeft tevens 15 oktober 2016 vastgesteld als uiterste datum waarop doeltreffende actie moest zijn ondernomen.

 

(5)

Op 16 november 2016 heeft de Commissie geconcludeerd dat Portugal effectief gevolg had gegeven aan het besluit van de Raad van 8 augustus 2016 overeenkomstig artikel 126, lid 9, van het Verdrag.

 

(6)

Overeenkomstig artikel 4 van het aan de Verdragen gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten verstrekt de Commissie de voor de toepassing van de procedure benodigde statistische gegevens. In het...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.