Besluit 2018/1609 - Standpunt EU in de Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het vervoer van de VN/ECE (VN-ECE) en in het Comité voor binnenlands vervoer van de VN-ECE in verband met de vaststelling van het verdrag inzake het vergemakkelijken van grensprocedures voor passagiers, bagage en lading-bagage in het internationale spoorwegverkeer

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 26 oktober 2018 gepubliceerd en is op 28 september 2018 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2018/1609 van de Raad van 28 september 2018 betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in de Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het vervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN-ECE) en in het Comité voor binnenlands vervoer van de VN-ECE in verband met de vaststelling van het verdrag inzake het vergemakkelijken van grensprocedures voor passagiers, bagage en lading-bagage in het internationale spoorwegverkeer

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2018/1609 of 28 September 2018 on the position to be taken on behalf of the European Union within the United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) Working Party on Customs Questions affecting Transport and within the UNECE Inland Transport Committee concerning the adoption of the Convention on the facilitation of border crossing procedures for passengers, luggage and load-luggage carried in international traffic by rail
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2018/1609
Origineel voorstel COM(2018)605 NLEN
Celex-nummer i 32018D1609

3.

Key dates

Document 28-09-2018; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 26-10-2018; PB L 268 p. 44-45
Inwerkingtreding 28-09-2018; in werking datum document zie art 3
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

26.10.2018   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 268/44

 

BESLUIT (EU) 2018/1609 VAN DE RAAD

van 28 september 2018

betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in de Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het vervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN-ECE) en in het Comité voor binnenlands vervoer van de VN-ECE in verband met de vaststelling van het verdrag inzake het vergemakkelijken van grensprocedures voor passagiers, bagage en lading-bagage in het internationale spoorwegverkeer

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 77, lid 2, onder b), in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Russische Federatie heeft een nieuw verdrag van de VN-ECE inzake het vergemakkelijken van grensprocedures voor passagiers, bagage en lading-bagage in het internationale spoorwegverkeer („het ontwerpverdrag”) voorgesteld. De Organisatie voor de samenwerking tussen de spoorwegen (OSJD) heeft haar steun voor het ontwerpverdrag uitgesproken.

 

(2)

De Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het vervoer (WP.30) treedt op binnen het kader van de beleidsterreinen van de VN-ECE en valt onder het algemene toezicht van het Comité voor binnenlands vervoer. De rol van WP.30 is het initiëren en uitvoeren van acties die gericht zijn op harmonisatie en vereenvoudiging van de voorschriften, regels en documentatie voor grensprocedures voor de verschillende modi van binnenlands vervoer.

 

(3)

De WP.30 zal een besluit nemen over de goedkeuring van het ontwerpverdrag en over het doorzenden ervan ter formele goedkeuring aan het Comité voor binnenlands vervoer.

 

(4)

De Unie wordt in de WP.30 en in het Comité voor binnenlands vervoer vertegenwoordigd door de lidstaten van de Unie. Alle lidstaten van de Unie zijn stemgerechtigde leden van de WP.30 en van het Comité voor binnenlands vervoer.

 

(5)

Het ontwerpverdrag bevat algemene bepalingen over de wijze waarop grenscontroles van reizigerstreinen worden georganiseerd. Het verdrag kan worden beschouwd als een basis voor alle multilaterale en bilaterale overeenkomsten; als die basis ontbreekt, zou geen van de elementen die onder het ontwerpverdrag vallen, kunnen werken.

 

(6)

Ten aanzien van de lidstaten van de Unie kunnen dergelijke multilaterale en bilaterale overeenkomsten ook zonder het ontwerpverdrag worden gesloten. Voor de Russische Federatie en enkele andere landen die zijn vertegenwoordigd in de OSJD lijkt het juridisch kader een dergelijk verdrag te vereisen om het sluiten van multilaterale en bilaterale overeenkomsten te vergemakkelijken.

 

(7)

De inhoud van het ontwerpverdrag lijkt voor de lidstaten van de Unie geen voordelige of nadelige effecten te hebben. De Unie ondersteunt het ontwerpverdrag daarom niet, maar zij heeft evenmin reden om de vaststelling ervan te blokkeren.

 

(8)

Hoewel het niet in het belang van de Unie lijkt om tot het ontwerpverdrag toe te treden, moet elk nieuw internationaal verdrag, in overeenstemming met het algemene Uniebeleid inzake institutionele aspecten, een clausule bevatten op grond waarvan de deelname van regionale organisaties voor economische integratie mogelijk is. Het ontwerpverdrag omvat geen clausule die de Unie de mogelijkheid zou geven toe te treden tot het verdrag.

 

(9)

Het standpunt van de Unie in de WP.30 en het Comité voor binnenlands vervoer moet derhalve neutraal zijn indien een clausule wordt toegevoegd die de deelname van regionale organisaties voor economische integratie mogelijk maakt. In dat geval dient de Unie zich van stemming te onthouden. In andere gevallen dienen de lidstaten van de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.