Besluit 2020/509 - Bestaan van een buitensporig tekort in Roemenië

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 8 april 2020 gepubliceerd en moest uiterlijk op 6 april 2020 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2020/509 van de Raad van 3 april 2020 betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Roemenië

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2020/509 of 3 April 2020 on the existence of an excessive deficit in Romania
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2020/509
Origineel voorstel COM(2020)89 NLEN
Celex-nummer i 32020D0509

3.

Key dates

Document 03-04-2020; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 08-04-2020; PB L 110 p. 58-59
Inwerkingtreding 06-04-2020; van kracht datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 06-04-2020

4.

Wettekst

8.4.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 110/58

 

BESLUIT (EU) 2020/509 VAN DE RAAD

van 3 april 2020

betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Roemenië

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 6,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Gezien de opmerkingen van Roemenië,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Overeenkomstig artikel 126 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) moeten de lidstaten buitensporige overheidstekorten vermijden.

 

(2)

Het stabiliteits- en groeipact (SGP) is gebaseerd op de doelstelling van deugdelijke openbare financiën als middel om de voorwaarden voor prijsstabiliteit en voor een tot werkgelegenheidsschepping leidende sterke duurzame groei te verbeteren.

 

(3)

De buitensporigtekortprocedure (btp) van artikel 126 VWEU, die wordt verduidelijkt in Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad (1) (die deel uitmaakt van het SGP), voorziet in het vaststellen van een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort. Protocol nr. 12 betreffende de procedure bij buitensporige tekorten, dat aan het Verdrag betreffende de Europese Unie en aan het VWEU is gehecht, bevat nadere bepalingen betreffende de toepassing van de buitensporigtekortprocedure. In Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad (2) zijn nadere regels en definities voor de toepassing van die bepalingen vastgesteld.

 

(4)

Overeenkomstig artikel 126, lid 5, VWEU moet de Commissie, indien zij van oordeel is dat er in een lidstaat een buitensporig tekort bestaat of kan ontstaan, een advies tot de betrokken lidstaat richten en de Raad daarvan op de hoogte brengen. Rekening houdende met haar verslag krachtens artikel 126, lid 3, VWEU en gezien het advies van het Economisch en Financieel Comité krachtens artikel 126, lid 4, VWEU is de Commissie tot de conclusie gekomen dat in Roemenië een buitensporig tekort bestaat. De Commissie heeft derhalve op 4 maart 2020 een daartoe strekkend advies tot Roemenië gericht en de Raad daarvan op de hoogte gebracht (3).

 

(5)

In artikel 126, lid 6, VWEU wordt bepaald dat de Raad rekening moet houden met de opmerkingen die de betrokken lidstaat eventueel wenst te maken alvorens, na een algemene evaluatie te hebben gemaakt, te besluiten of er al dan niet een buitensporig tekort bestaat. In het geval van Roemenië leidt die algemene evaluatie tot de volgende conclusies.

 

(6)

Volgens de gegevens die de Roemeense autoriteiten op 30 september 2019 hebben meegedeeld en die vervolgens door Eurostat zijn gevalideerd, bedroeg het overheidstekort in Roemenië in 2018 3 % van het bruto binnenlands product (bbp), terwijl de overheidsschuld 35 % van het bbp bedroeg. Rekening houdend met de herziene bbp-cijfers die het Roemeense nationale bureau voor de statistiek na de publicatie van het persbericht van Eurostat heeft aangekondigd, zijn deze percentages licht gewijzigd: het tekort bedraagt 2,9 % van het bbp en de schuld 34,7 % van het bbp in 2018. Voor 2019 werd in de kennisgeving een overheidstekort van 2,8 % van het bbp voorzien.

 

(7)

Op 10 december 2019 heeft de regering de begrotingsstrategie voor 2020-2022 (“de begrotingsstrategie”) aangenomen, met een doelstelling voor het overheidstekort van 3,8 % van het bbp in 2019. Dit is meer dan en niet in de buurt van de in het VWEU vastgelegde referentiewaarde van 3 % van het bbp. De overschrijding van de referentiewaarde van het VWEU in 2019 is niet uitzonderlijk, daar zij niet wordt veroorzaakt door een ongewone gebeurtenis en evenmin door een ernstige economische neergang in de zin van het VWEU en het SGP. In de winterprognoses 2020 van de Commissie wordt uitgegaan van een reële groei van het bbp van 3,9 % in 2019 en 3,8 % in 2020, terwijl de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.