Besluit 2020/767 - Standpunt EU in de raad van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie over de vaststelling van amendement 91 van bijlage 10, volume III, bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart en over de aanmelding van verschillen in de toepassingsdatum van amendement 13B van bijlage 14, volume I, amendement 40C van bijlage 6, amendement 77B van bijlage 3 en amendement 39B van bijlage 15 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 12 juni 2020 gepubliceerd en is op 8 juni 2020 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2020/767 van de Raad van 8 juni 2020 betreffende het namens de Europese Unie in de raad van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie in te nemen standpunt over de vaststelling van amendement 91 van bijlage 10, volume III, bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart en over de aanmelding van verschillen in de toepassingsdatum van amendement 13B van bijlage 14, volume I, amendement 40C van bijlage 6, amendement 77B van bijlage 3 en amendement 39B van bijlage 15 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2020/767 of 8 June 2020 on the position to be taken on behalf of the European Union within the Council of the International Civil Aviation Organization as regards the adoption of Amendment 91 to Annex 10, Volume III, to the Convention on International Civil Aviation and the notification of difference from the date of application of Amendment 13B to Annex 14, Volume I, Amendment 40C to Annex 6, Amendment 77B to Annex 3 and Amendment 39B to Annex 15 to the Convention on International Civil Aviation
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2020/767
Origineel voorstel COM(2020)218 NLEN
Celex-nummer i 32020D0767

3.

Key dates

Document 08-06-2020; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 12-06-2020; PB L 187 p. 7-9
Inwerkingtreding 08-06-2020; in werking datum document zie art 4
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

12.6.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 187/7

 

BESLUIT (EU) 2020/767 VAN DE RAAD

van 8 juni 2020

betreffende het namens de Europese Unie in de raad van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie in te nemen standpunt over de vaststelling van amendement 91 van bijlage 10, volume III, bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart en over de aanmelding van verschillen in de toepassingsdatum van amendement 13B van bijlage 14, volume I, amendement 40C van bijlage 6, amendement 77B van bijlage 3 en amendement 39B van bijlage 15 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (“het Verdrag van Chicago”), waarbij het internationale luchtvervoer wordt geregeld, is op 4 april 1947 in werking getreden. Bij dat verdrag is de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (International Civil Aviation Organization — ICAO) opgericht.

 

(2)

De lidstaten van de Unie zijn overeenkomstsluitende partijen bij het Verdrag van Chicago en leden van de ICAO, terwijl de Unie de status van waarnemer heeft in bepaalde organen van de ICAO.

 

(3)

Op grond van artikel 54 van het Verdrag van Chicago kan de ICAO-raad internationale normen en aanbevolen praktijken vaststellen.

 

(4)

Tijdens een van zijn komende zittingen zal de ICAO-raad amendement 91 van bijlage 10, volume III, bij het Verdrag van Chicago vaststellen, met betrekking tot het selectieve oproepsysteem (SELCAL) (“amendement 91“).

 

(5)

Het hoofddoel van amendement 91 is nieuwe tonen in te voeren om het beschikbare gamma aan SELCAL-codes uit te breiden en zo het aantal valse aanduidingen in de cockpit van het luchtvaartuig te doen afnemen. Dit amendement leidt ook tot wijzigingen van de eisen inzake de kenmerken van het systeem en zorgt voor een mechanisme voor de invoering van de nieuwe SELCAL-codes met minimale gevolgen voor exploitanten van luchtvaartuigen.

 

(6)

Het is passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie moet worden ingenomen in de ICAO-raad, aangezien amendement 91 bindend zal zijn voor de Unie en een beslissende invloed kan hebben op de inhoud van het Unierecht, namelijk Uitvoeringsverordening (EU) 2017/373 van de Commissie (1). Eenmaal vastgesteld, wordt amendement 91 bindend voor alle ICAO-lidstaten, met inbegrip van alle lidstaten van de Unie, overeenkomstig en binnen de grenzen van het Verdrag van Chicago. Krachtens artikel 38 van het Verdrag van Chicago moeten de verdragsluitende staten de ICAO in kennis stellen als zij voornemens zijn af te wijken van een norm, volgens het mechanisme voor de aanmelding van verschillen.

 

(7)

De Unie is een groot voorstander van de inspanningen van de ICAO om de veiligheid van de luchtvaart te verbeteren door te zorgen voor een veilige en nauwkeurige verlening van communicatie-, navigatie- en surveillancediensten. De Unie moet amendement 91 daarom steunen.

 

(8)

Het standpunt van de Unie tijdens een van de komende zittingen van de ICAO-raad over amendement 91moet tot uitdrukking worden gebracht door de lidstaten van de Unie die lid zijn van de ICAO-raad, gezamenlijk optredend namens de Unie.

 

(9)

Het standpunt van de Unie na de vaststelling van amendement 91 door de ICAO-raad, die door de secretaris-generaal van de ICAO zal worden aangekondigd via een brief aan de ICAO-staten, moet inhouden dat kennisgeving moet worden gedaan van de naleving van amendement 91, en dat standpunt dient door alle lidstaten van de Unie tot uitdrukking worden...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.