Besluit 2020/954 - Standpunt EU in de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie over kennisgeving van vrijwillige deelname aan de regeling voor koolstofcompensatie en -reductie voor de internationale luchtvaart (Corsia) vanaf 1 januari 2021, en over de optie die wordt gekozen voor de berekening van de compensatievereisten die in de periode 2021-2023 van toepassing zijn op de luchtvaartmaatschappijen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 3 juli 2020 gepubliceerd en is op 25 juni 2020 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2020/954 van de Raad van 25 juni 2020 over het namens de Europese Unie in de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie in te nemen standpunt over kennisgeving van vrijwillige deelname aan de regeling voor koolstofcompensatie en -reductie voor de internationale luchtvaart (Corsia) vanaf 1 januari 2021, en over de optie die wordt gekozen voor de berekening van de compensatievereisten die in de periode 2021-2023 van toepassing zijn op de luchtvaartmaatschappijen

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2020/954 of 25 June 2020 on the position to be taken on behalf of the European Union within the International Civil Aviation Organization as regards the notification of voluntary participation in the Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) from 1 January 2021 and the option selected for calculating aeroplane operators’ offsetting requirements during the 2021-2023 period
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2020/954
Origineel voorstel COM(2020)194 NLEN
Celex-nummer i 32020D0954

3.

Key dates

Document 25-06-2020; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 03-07-2020; PB L 212 p. 14-17
Inwerkingtreding 25-06-2020; in werking datum document zie art 3
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

3.7.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 212/14

 

BESLUIT (EU) 2020/954 VAN DE RAAD

van 25 juni 2020

over het namens de Europese Unie in de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie in te nemen standpunt over kennisgeving van vrijwillige deelname aan de regeling voor koolstofcompensatie en -reductie voor de internationale luchtvaart (Corsia) vanaf 1 januari 2021, en over de optie die wordt gekozen voor de berekening van de compensatievereisten die in de periode 2021-2023 van toepassing zijn op de luchtvaartmaatschappijen

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 192, lid 1, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het Verdrag van Chicago inzake de internationale burgerluchtvaart (het “Verdrag van Chicago”) is op 4 april 1947 in werking getreden. Bij dat verdrag werd de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) opgericht en wordt beoogd het internationale luchtvervoer te regelen.

 

(2)

Alle lidstaten van de Unie zijn verdragsluitende partijen bij het Verdrag van Chicago en leden van de ICAO, terwijl de Unie de status van waarnemer heeft in bepaalde organen van de ICAO.

 

(3)

In december 2015 heeft de 21e Conferentie van de partijen bij het Raamverdrag inzake klimaatverandering van de Verenigde Naties de Overeenkomst van Parijs (1) vastgesteld. De doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs zijn onder andere de stijging van de wereldwijde gemiddelde temperatuur te beperken tot beduidend minder dan 2 °C boven het niveau van het pre-industriële tijdperk en te streven naar een maximale stijging van 1,5 °C boven het niveau van het pre-industriële tijdperk. Alle bedrijfstakken van de economie moeten tot emissiebeperkingen bijdragen, inclusief de internationale luchtvaart.

 

(4)

In 2016 is tijdens de 39e algemene vergadering van de ICAO bij Resolutie A39-3 besloten tot de toepassing van een wereldwijde marktgebaseerde metingsregeling in de vorm van een regeling voor koolstofcompensatie en -reductie voor de internationale luchtvaart (Corsia), teneinde de broeikasgasemissies van de internationale luchtvaart te beperken tot het niveau van 2020. Het standpunt van de Unie ten aanzien van de opstelling en vaststelling van dat schema en de verschillende gedetailleerde elementen daarvan is vastgesteld bij Besluit (EU) 2016/915 van de Raad (2).

 

(5)

De ICAO-Raad heeft op 27 juni 2018 tijdens de tiende bijeenkomst van zijn 214e zitting de eerste versie van bijlage 16, volume IV, bij het Verdrag van Chicago goedgekeurd: Regeling voor koolstofcompensatie en -reductie voor de internationale luchtvaart (Corsia) (“bijlage 16, volume IV”).

 

(6)

In 2017 werd bij Verordening (EU) 2017/2392 van het Europees Parlement en de Raad (3) Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad (4) gewijzigd. Eén van de doelstellingen van die verordening was de toepassing van Corsia vanaf 2021 voor te bereiden, vereisten uit hoofde van de wetgeving van de Unie vast te stellen voor de monitoring, rapportering en controle van emissies met het oog op Corsia, en bepalingen inzake rapportering en beoordeling met betrekking tot de toepassing van Corsia te specificeren.

 

(7)

De regels in bijlage 16, volume IV zullen bindend worden overeenkomstig het Verdrag van Chicago en binnen de grenzen die daarin zijn vastgelegd. Die regels zullen ook bindend worden voor de Unie en haar lidstaten uit hoofde van bestaande internationale luchtvervoersovereenkomsten.

 

(8)

Opdat de ICAO volledig rekening zou houden met het huidige juridische kader op het niveau van de Unie hebben de lidstaten verschillen aangemeld overeenkomstig Besluit (EU) 2018/2027 van de Raad (5). Uit hoofde van Besluit...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.