Beroepsonderwijs en ‐opleiding voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht 2020/C 417/01

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze aanbeveling is op 2 december 2020 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Aanbeveling van de Raad van 24 november 2020 inzake beroepsonderwijs en ‐opleiding voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht 2020/C 417/01

officiële Engelstalige titel

Council Recommendation of 24 November 2020 on vocational education and training (VET) for sustainable competitiveness, social fairness and resilience 2020/C 417/01
 
Rechtsinstrument Aanbeveling
Origineel voorstel COM(2020)275 NLEN
Celex-nummer i 32020H1202(01)

3.

Key dates

Document 24-11-2020; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 02-12-2020; PB C 417 p. 1-16

4.

Wettekst

2.12.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 417/1

 

AANBEVELING VAN DE RAAD

van 24 november 2020

inzake beroepsonderwijs en ‐opleiding voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht

(2020/C 417/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name de artikelen 166 en 165,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

1.

In het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie (1) worden onderwijs en toegang tot beroepsopleiding en bijscholing als een recht erkend. Met de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties wordt voor 2030 gestreefd naar gelijke toegang voor alle vrouwen en mannen tot betaalbaar en kwalitatief hoogwaardig technisch, beroeps- en tertiair onderwijs, waaronder universitair onderwijs, en een aanzienlijke toename van het aantal jongeren en volwassenen met relevante vaardigheden, waaronder technische en beroepsvaardigheden voor werk, fatsoenlijke banen en ondernemerschap.

 

2.

De Europese pijler van sociale rechten (2), die op 17 november 2017 is geproclameerd, omvat een aantal beginselen ter ondersteuning van billijke en goed functionerende arbeidsmarkten en socialezekerheidsstelsels, waaronder beginsel 1 inzake het recht op hoogwaardige en inclusieve voorzieningen voor onderwijs, opleiding en een leven lang leren, en beginsel 4 inzake actieve ondersteuning bij het vinden van werk.

 

3.

Hoogwaardige en innovatieve stelsels voor beroepsonderwijs en ‐opleiding rusten mensen uit met vaardigheden voor werk, persoonlijke ontwikkeling en burgerschap, die hen helpen zich aan te passen aan en resultaten te boeken in de duale digitale en groene transitie en om te gaan met noodsituaties en economische schokken. Tegelijkertijd ondersteunen ze de economische groei en de sociale cohesie en bieden ze zo mensen de vaardigheden waarmee ze een baan kunnen vinden of banen kunnen scheppen waarnaar vraag is op de arbeidsmarkt.

 

4.

Een doeltreffend beleid op het gebied van beroepsonderwijs en ‐opleiding is van essentieel belang om het doel in artikel 145 VWEU te verwezenlijken, te weten de bevordering van de scholing, de opleiding en het aanpassingsvermogen van de werknemers en arbeidsmarkten die soepel reageren op economische veranderingen.

 

5.

De mededeling van de Commissie over de Europese Green Deal (3) is de nieuwe groeistrategie die de economie en de samenleving van de EU moet omvormen en duurzamer moet maken. Scholen, opleidingsinstellingen en universiteiten zijn bij uitstek geschikt om het gesprek met studenten, ouders, bedrijven en de bredere gemeenschap aan te gaan over de veranderingen die nodig zijn voor een geslaagde transitie. Er is behoefte aan proactieve om- en bijscholing om de voordelen van de groene transitie te benutten.

 

6.

In de mededeling van de Commissie over een sterk sociaal Europa voor rechtvaardige transities (4) wordt gewezen op de noodzaak om vaardigheden, inzetbaarheid en menselijk kapitaal centraal te stellen via de Europese vaardighedenagenda voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht (5), vergezeld van een voorstel voor een aanbeveling van de Raad inzake beroepsonderwijs en ‐opleiding. Er werden ook verdere werkzaamheden aan de Europese onderwijsruimte en een nieuw kader voor samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding met de lidstaten aangekondigd.

 

7.

In de mededeling van de Commissie over een nieuwe industriestrategie voor Europa (6) wordt aangedrongen op doortastende maatregelen om een leven lang leren voor iedereen werkelijkheid te maken en ervoor te zorgen dat onderwijs en opleiding gelijke tred houden met de duale transitie. Ook wordt erop aangedrongen dat hoger onderwijs en beroepsonderwijs en ‐opleiding...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.