Brief regering; ILT-rapport Monitoring van uitvoering aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid - Veiligheid van het railvervoer - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 254 toegevoegd aan dossier 29893 - Veiligheid van het railvervoer en dossier 29984 - Spoor: vervoer- en beheerplan.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Veiligheid van het railvervoer; Brief regering; ILT-rapport Monitoring van uitvoering aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid |
---|---|
Documentdatum | 10-06-2021 |
Publicatiedatum | 11-06-2021 |
Nummer | KST29893254 |
Kenmerk | 29893; 29984, nr. 254 |
Commissie(s) | Infrastructuur en Waterstaat (I&W) |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
2021
Vergaderjaar 2020-
29 893 29 984
Nr. 254
Veiligheid van het railvervoer Spoor: vervoer- en beheerplan
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 10 juni 2021
De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een wettelijke taak bij het monitoren van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (Onderzoeksraad) over voorvallen op het spoor.
U ontvangt hierbij ter informatie de aanbiedingsbrief aan de Onderzoeksraad en de rapportage van de ILT1 die ingaat op de uitvoering van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad over twee ernstige incidenten op het spoor: een kop staartbotsing van een goederentrein met gevaarlijke stoffen met een reizigers trein bij Tilburg in 2015 en een aanrijding door een reizigerstrein met een hoogwerker op een overweg bij Dalfsen in 2016.
De ILT constateert in deze jaarrapportage dat er wederom goede stappen zijn gezet, maar dat het nog beter kan bij de opvolging van de 3 overgebleven aanbevelingen. De inspectie is zich bewust van de complexe omgeving waarin organisaties de aanbevelingen opvolgen. Zij ziet ruimte voor meer voortuitgang bij de opvolging van de aanbevelingen. De inspectie vindt onderstaande punten noodzakelijk om 3 aanbevelingen in voldoende mate op te volgen:
-
•Ketenverantwoordelijkheid chemiebedrijven (Tilburg):
De inspectie ziet dat de chemiebedrijven te maken hebben met risico's die zij zelf niet kunnen oplossen. Een gemeenschappelijke aanpak van de chemiebedrijven en brancheorganisaties met spoorwegondernemingen, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is nodig om tot een volledige ketenverantwoordelijkheid te komen.
-
•Beheersing bij oversteken spoorwegovergang met bijzonder voertuig (Dalfsen):
De inspectie verwacht van de betrokken organisaties: Cumela, IPAF, VVT en ProRail dat zij hun leden in 2021 wederom gericht kunnen informeren over de risico's van het passeren van overwegen. Ook
1 Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl
kst-29893-254 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021
kunnen zij hun leden informeren over de risico's van het werken in en om de spoorweginfrastructuur.
-
•Instructies voor overweggebruikers in uitzonderlijke situaties (Dalfsen): De inspectie verwacht van ProRail dat zij voorlichting blijft geven over bijzondere oversteken in samenwerking met brancheorganisaties.
De ILT heeft er vertrouwen in dat deze aanbevelingen worden uitgevoerd door de betrokken partijen en zal de voortgang kritisch blijven volgen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
-
S.van Veldhoven-van der Meer
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021,29 893, nr. 254 2