Brief regering; Gevolgen herziene Eurovignetrichtlijn Westerscheldetunnel en Kiltunnel - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2022

Deze brief is onder nr. 99 toegevoegd aan wetsvoorstel 35925 XII - Vaststelling begroting Infrastructuur en Waterstaat 2022 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2022; Brief regering; Gevolgen herziene Eurovignetrichtlijn Westerscheldetunnel en Kiltunnel
Document­datum 15-04-2022
Publicatie­datum 20-04-2022
Nummer KST35925XII99
Kenmerk 35925 XII, nr. 99
Commissie(s) Infrastructuur en Waterstaat (IW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2021

2022

35 925 XII

Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2022

Nr. 99

BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 15 april 2022

Op 24 maart jl. is de herziene Eurovignetrichtlijn in werking getreden. Uw Kamer is eerder geïnformeerd over het politieke akkoord inzake de herziening, o.a. bij brief van 15 oktober 2021 «Draaiboek tolvrije Wester-scheldetunnel» (Kamerstuk 35 925 XII, nr. 12) en bij brief van 9 december 2021 «Geannoteerde agenda Transportraad» (Kamerstuk 21 501-33, nr. 884).

De keuze of wegbeprijzing wordt ingevoerd is en blijft aan de lidstaat. Als een lidstaat besluit tot invoering van wegbeprijzing, geeft de herziene richtlijn een kader voor alle voertuigen en voor alle tolsystemen en gebruiksheffingen voor wegverkeer, waaronder de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel. Deze tolsystemen zijn al in werking en moeten daarom voldoen aan de implementatietermijn van twee jaar. Over de overige systemen wordt uw Kamer apart geïnformeerd.

De afgelopen periode zijn de eventuele gevolgen voor de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel in kaart gebracht. Dit gebeurt in goede afstemming met de betrokken stakeholders. Een zeer beperkt aantal artikelen is van toepassing op de tolheffing van deze tunnels, gezien het wegennet waarop de tunnels gelegen zijn: zij zijn geen onderdeel van het TEN-T wegennet (TransEuropeesNetwerk-Transport) en evenmin snelwegen. Voor sommige artikelen is feitelijk handelen, zoals bijvoorbeeld een mededeling aan de Europese Commissie door de overheid dan wel de tolheffer voldoende. Enkele van deze artikelen behoeven juridisch wel implementatie, waaronder een verbod op discriminatie, zoals onderscheid

kst-35925-XII-99 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022

maken naar herkomst van het voertuig. Dit zal in de praktijk geen gevolgen hebben voor de Kiltunnel en de Westerscheldetunnel, omdat discriminatie nu ook al niet is toegestaan.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

M.G.J. Harbers

Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 925 XII, nr. 99 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.