Brief regering; Acute maatregelen i.v.m. constructieve veiligheid viaduct A16 Rotterdam - Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2022

Deze brief is onder nr. 71 toegevoegd aan wetsvoorstel 35925 A - Vaststelling begroting Mobiliteitsfonds 2022 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2022; Brief regering; Acute maatregelen i.v.m. constructieve veiligheid viaduct A16 Rotterdam
Document­datum 13-05-2022
Publicatie­datum 17-05-2022
Nummer KST35925A71
Kenmerk 35925 A, nr. 71
Commissie(s) Infrastructuur en Waterstaat (IW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2021

2022

35 925 A

Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2022

Nr. 71

BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 13 mei 2022

Er is recentelijk een acuut probleem geconstateerd met betrekking tot de constructieve veiligheid bij het huidige gebruik van viaduct 58 in de A16. Dit is het viaduct, direct ten zuiden van het Terbregseplein, waarmee de A16 over de lokale weg S109 gaat. Met deze brief informeer ik u over dit probleem en de beheersmaatregelen die worden getroffen.

Het viaduct dat uit 1966 stamt, zal worden gerenoveerd in het kader van het project A16 Rotterdam. Bij de voorbereiding hiervan is eind 2020 geconstateerd dat de wapening van de dekken constructief niet voldoet. Daarom is in 2021 de vervanging van de dekken toegevoegd aan het project A16 Rotterdam en is de weg afgesloten voor zwaar vrachtverkeer. Bij de uitwerking van het uitvoeringsontwerp voor de renovatie zijn begin 2022 nieuwe risico's ontdekt. Er is een kans op een breuk in het dek van het viaduct, die spontaan ontstaat, zonder tekenen van schade vooraf. De TU Delft heeft de onderliggende berekeningen van deze risico's gevalideerd en bevestigd.

Daarom heeft Rijkswaterstaat per direct maatregelen genomen om het viaduct te ondersteunen. De aannemer is al bezig met de voorbereiding, waaronder de reservering van personeel en materieel. Vóór 23 mei moet de ondersteuning worden aangebracht. De ondersteuning zal dan nodig zijn tot de dekken van het viaduct zijn vervangen. De vervanging staat gepland in 2024. Er wordt nu gekeken of de renovatie van het viaduct kan worden vervroegd.

Met de gemeente Rotterdam vindt overleg en afstemming plaats. Verder zijn de meest betrokken stakeholders zoals TLN en EVO geïnformeerd over de ontstane situatie.

kst-35925-A-71 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022

Mocht het onverhoopt niet lukken het viaduct tijdig te ondersteunen, dan zal de weg moeten worden afgesloten voor alle vrachtverkeer, wat ernstige verkeershinder zal opleveren. Ik zal u in dat geval nader informeren.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

M.G.J. Harbers

Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 925 A, nr. 71 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.