De toekomst van onze nationale luchtvaartmaatschappij

Met dank overgenomen van M.Ö. (Mahir) Alkaya i, gepubliceerd op dinsdag 31 mei 2022, column.

Als je de luchtvaartsector geheel aan de markt overlaat, dan weet je één ding zeker: Het belang van de samenleving, natuur en werknemers zal nog verder kelderen op de prioriteitenlijstjes van bijvoorbeeld KLM. Wat de SP betreft is daarom nationalisatie uiteindelijk de enige manier om de banen en toekomst van KLM veilig te stellen en om stappen te zetten naar schonere luchtvaart.

De luchtvaart in ons land is explosief gegroeid door het grote aantal zakelijke veelvliegers en het veel te hoge aantal passagiers dat enkel overstapt op Schiphol. Deze groep passagiers betaalt geen vliegbelasting, terwijl Nederlanders dat wel betalen. Niet alleen het klimaat en onze leefomgeving bezwijken onder de vele vluchten waar bijna geen Nederlander in zit, ook de medewerkers op Schiphol kunnen het niet meer aan. Enkele weken geleden legden de bagagemedewerkers op Schiphol het werk neer, vanwege de erbarmelijke werkomstandigheden en de hoge werkdruk voor de mensen die Schiphol dag in dag uit draaiende houden.

Om de kwaliteit van de dienstverlening op Schiphol weer op orde te krijgen en de uitbuiting van werknemers te stoppen moet het aantal vluchten simpelweg omlaag. Ook KLM zal zich in onze ogen daarom niet langer moeten richten op ongebreidelde groei, maar op de behoefte van passagiers uit Nederland. En dat aantal vluchten is veel lager dan de huidige vliegaantallen.

Wat ons betreft is het dan ook logisch dat de staat daarbij een plek aan tafel bij KLM eist en de staat zich daar actief gaat bemoeien met zaken als de werkomstandigheden en schonere luchtvaart. De eerste stappen zijn gezet: De Tweede Kamer stemde vandaag in groten getale in met twee voorstellen van de SP. Ten eerste om de positie van werknemers binnen KLM te verbeteren en hiervoor de positie van de staat als aandeelhouder in te zetten en ten tweede om essentiële diensten op Schiphol, zoals beveiliging en afhandeling van bagage, niet langer uit te besteden voor het laagste tarief, maar ook binnen de eigen organisatie te regelen, tegen goede arbeidsvoorwaarden.