Besluit 2022/313 - Toekenning van macrofinanciële bijstand aan Oekraïne

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 1 maart 2022 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2022/313 van het Europees Parlement en de Raad van 24 februari 2022 tot toekenning van macrofinanciële bijstand aan Oekraïne

officiële Engelstalige titel

Decision (EU) 2022/313 of the European Parliament and of the Council of 24 February 2022 providing macro-financial assistance to Ukraine
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2022/313
Origineel voorstel COM(2022)37 EN
Celex-nummer i 32022D0313

3.

Key dates

Document 24-02-2022; datum van ondertekening
Ondertekening 24-02-2022
Inwerkingtreding 01-03-2022; in werking datum publicatie +1 zie art 9
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

28.2.2022   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 55/4

 

BESLUIT (EU) 2022/313 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 24 februari 2022

tot toekenning van macrofinanciële bijstand aan Oekraïne

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 212,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (1),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De betrekkingen tussen de Europese Unie (“de Unie”) en Oekraïne blijven zich ontwikkelen in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid (“ENB”) en het Oostelijk Partnerschap. Op 1 september 2017 is een associatieovereenkomst tussen de Unie en Oekraïne (2) (“de associatieovereenkomst”) in werking getreden, met inbegrip van een diepe en brede vrijhandelsruimte.

 

(2)

In het voorjaar van 2014 is Oekraïne begonnen met de uitvoering van een ambitieus hervormingsprogramma waarmee wordt beoogd de economie te stabiliseren en de levensstandaard van de burgers te verhogen. Corruptiebestrijding en grondwettelijke, electorale en justitiële hervormingen behoren tot de topprioriteiten op de agenda. De uitvoering van die hervormingen werd ondersteund door vijf opeenvolgende programma’s voor macrofinanciële bijstand, in het kader waarvan Oekraïne in totaal 5 miljard EUR aan bijstand heeft ontvangen in de vorm van leningen. De meest recente macrofinanciële bijstand, die in de context van de COVID-19-pandemie beschikbaar werd gesteld op grond van Besluit (EU) 2020/701 van het Europees Parlement en de Raad (3), behelsde 1,2 miljard EUR aan leningen aan Oekraïne en werd in september 2021 voltooid.

 

(3)

De economie van Oekraïne is getroffen door de recessie van 2020, die werd veroorzaakt door de COVID-19-pandemie en door aanhoudende veiligheidsdreigingen aan zijn grens met Rusland. De voortdurende toename van de onzekerheid heeft geleid tot een recent verlies van vertrouwen, met negatieve gevolgen voor de economische vooruitzichten, en sinds medio januari 2022 heeft het land de toegang tot de internationale kapitaalmarkten verloren. De verslechterende financieringsvoorwaarden hebben bijgedragen aan een omvangrijk en toenemend resterend extern financieringstekort en wegen zwaar op de investeringen, waardoor Oekraïnes weerbaarheid ten aanzien van toekomstige economische en politieke schokken is verzwakt.

 

(4)

De Oekraïense regering heeft blijk gegeven van een sterke bereidheid om verdere hervormingen door te voeren, waarbij — in de huidige kritieke omstandigheden — op de korte termijn de focus ligt op belangrijke beleidsterreinen zoals economische veerkracht en stabiliteit, bestuur en rechtsstaat, en energie.

 

(5)

Een hernieuwde bereidheid om dergelijke hervormingen door te voeren en een sterke politieke wil hebben de Oekraïense autoriteiten ertoe gebracht om sinds de zomer van 2021 de uitvoering van de hervormingen te versnellen. Daardoor heeft Oekraïne ook de operatie inzake de macrofinanciële bijstand in de context van de COVID-19-pandemie met succes kunnen afronden, aangezien alle hervormingsmaatregelen die in het memorandum van overeenstemming met de Unie waren overeengekomen, werden uitgevoerd.

 

(6)

Om meer flexibiliteit in het beleid mogelijk te maken in de context van de crisis in verband met de COVID-19-pandemie, heeft het Internationaal Monetair Fonds (“IMF”) in juni 2020 een stand-by-overeenkomst van 18 maanden voor Oekraïne goedgekeurd met toegang tot een equivalent van 5 miljard USD. Die overeenkomst is toegespitst op vier prioriteiten: i) verzachting van de economische gevolgen van de crisis, onder meer door ondersteuning van huishoudens en bedrijven; ii) waarborging van de voortdurende onafhankelijkheid van...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.