Individuele leerrekeningen 2022/C 243/03

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Kerngegevens

officiële titel

Aanbeveling van de Raad van 16 juni 2022 inzake individuele leerrekeningen 2022/C 243/03

officiële Engelstalige titel

Council Recommendation of 16 June 2022 on individual learning accounts 2022/C 243/03
 
Rechtsinstrument Aanbeveling
Origineel voorstel COM(2021)773 EN
Celex-nummer i 32022H0627(03)

2.

Wettekst

27.6.2022   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 243/26

 

AANBEVELING VAN DE RAAD

van 16 juni 2022

inzake individuele leerrekeningen

(2022/C 243/03)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 292, in samenhang met artikel 149,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Geschoolde arbeidskrachten zijn van cruciaal belang om het duurzame concurrentievermogen van de Unie te versterken, een banenrijk herstel na de COVID-19-pandemie te ondersteunen en voor sociaal rechtvaardige digitale en groene transities te zorgen. De mensen moeten gelijke tred met de veranderingen op de arbeidsmarkt houden door hun vaardigheden aan te scherpen. Nieuwe en betere vaardigheden bieden meer mogelijkheden en stellen mensen in staat een actieve rol bij succesvolle overgangen op de arbeidsmarkt te spelen en ten volle aan het maatschappelijk leven deel te nemen tegen de achtergrond van demografische veranderingen. Bovendien kunnen de bijscholing en de omscholing van volwassenen krachtige instrumenten zijn om sociale rechtvaardigheid en inclusie te bevorderen met het oog op een rechtvaardige transitie.

 

(2)

Krachtens artikel 14, lid 1, van het Handvest van de grondrechten (1) heeft iedereen recht op onderwijs en op toegang tot beroepsopleiding en bijscholing. Het eerste beginsel van de Europese pijler van sociale rechten (de “pijler”), die op 17 november 2017 gezamenlijk is afgekondigd door het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (2), bepaalt dat iedereen recht heeft op hoogwaardige en inclusieve voorzieningen voor onderwijs, opleiding en een leven lang leren om de vaardigheden te verwerven en te onderhouden die nodig zijn om ten volle aan het maatschappelijk leven te kunnen deelnemen en overgangen op de arbeidsmarkt met succes te kunnen opvangen. Het vierde beginsel van de pijler heeft betrekking op actieve ondersteuning bij het vinden van werk: iedereen heeft recht op tijdige en op maat gesneden hulp bij het verbeteren van zijn of haar vooruitzichten om een baan te vinden of zich als zelfstandige te vestigen. Het vijfde beginsel van de pijler inzake veilige en flexibele werkgelegenheid benadrukt dat werknemers – ongeacht de aard en de duur van hun arbeidsrelatie – recht hebben op een billijke en gelijke behandeling wat betreft arbeidsvoorwaarden, toegang tot sociale bescherming en opleiding.

 

(3)

De Europese Raad heeft zich op 25 juni 2021 ingenomen betoond met de kerndoelen van de Unie van het actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten, in overeenstemming met de Verklaring van Porto van 8 mei 2021, en daarmee steun toegezegd aan het streven ervoor te zorgen dat uiterlijk 2030 ten minste 60 % van alle volwassenen jaarlijks een opleiding volgt. De deelname aan volwasseneneducatie is de afgelopen tien jaar in de Unie echter gestagneerd en 21 lidstaten hebben het streefcijfer voor de Unie voor 2020 niet gehaald. In het licht daarvan heeft de Raad een resolutie aangenomen over een vernieuwde Europese agenda voor volwasseneneducatie 2021-2030 (3) die de vooruitgang bij de verwezenlijking van het kerndoel van de Unie inzake volwasseneneducatie bevordert. Vele volwassenen – bijvoorbeeld volwassenen met een atypische vorm van werk, werknemers van kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s), werklozen, inactieven en laaggeschoolden – kunnen al te vaak geen gebruik maken van de mogelijkheden om vaardigheden te ontwikkelen.

 

(4)

De op 1 juli 2020 door de Commissie goedgekeurde Europese vaardighedenagenda pleit voor een revolutie op het gebied van vaardigheden om de ecologische en de digitale transitie aan te grijpen als een kans voor een snel en rechtvaardig herstel. In de agenda wordt onder meer aangekondigd dat de Commissie zal nagaan hoe individuele leerrekeningen kunnen worden gebruikt om de bijscholing...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

3.

Origineel voorstel

 

4.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

5.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

6.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.