Besluit 2022/2078 - Standpunt dat namens de EU tijdens de 106e vergadering van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie en tijdens de 79e vergadering van de Commissie voor de bescherming van het mariene milieu van de Internationale Maritieme Organisatie moet worden ingenomen met betrekking tot de wijziging van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Solas), van de Internationale Code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen van 2011 (de “ESP-code 2011”) en van bijlage VI bij het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen (Marpol)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 28 oktober 2022 gepubliceerd en is op 24 oktober 2022 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2022/2078 van de Raad van 24 oktober 2022 betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie tijdens de 106e vergadering van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie en tijdens de 79e vergadering van de Commissie voor de bescherming van het mariene milieu van de Internationale Maritieme Organisatie moet worden ingenomen met betrekking tot de wijziging van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Solas), van de Internationale Code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen van 2011 (de “ESP-code 2011”) en van bijlage VI bij het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen (Marpol)

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2022/2078 of 24 October 2022 on the position to be taken on behalf of the European Union within the International Maritime Organization’s Maritime Safety Committee during its 106th session and within the International Maritime Organization’s Marine Environment Protection Committee during its 79th session as regards the amendment of the International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), of the International Code on the Enhanced Programme of Inspections during Surveys of Bulk Carriers and Oil Tankers, 2011 (the ‘2011 ESP Code’) and of Annex VI to the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL)
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2022/2078
Regdoc-nummer ST(2022)12627
Origineel voorstel COM(2022)439 NLEN
Celex-nummer i 32022D2078

3.

Key dates

Document 24-10-2022; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 28-10-2022; PB L 280 p. 12-14
Inwerkingtreding 24-10-2022; in werking datum document zie art 5
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

28.10.2022   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 280/12

 

BESLUIT (EU) 2022/2078 VAN DE RAAD

van 24 oktober 2022

betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie tijdens de 106e vergadering van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie en tijdens de 79e vergadering van de Commissie voor de bescherming van het mariene milieu van de Internationale Maritieme Organisatie moet worden ingenomen met betrekking tot de wijziging van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Solas), van de Internationale Code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen van 2011 (de “ESP-code 2011”) en van bijlage VI bij het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen (Marpol)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het optreden van de Unie in de maritieme-vervoerssector moet gericht zijn op de verbetering van de maritieme veiligheid en op de bescherming van het mariene milieu en de gezondheid van de mens.

 

(2)

De Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) zal in haar 106e vergadering (“MSC 106”) van 2 tot en met 11 november 2022 naar verwachting wijzigingen vaststellen van hoofdstuk II-2 van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (“Solas”) en van de Internationale Code voor het uitgebreide inspectieprogramma bij inspecties van bulkschepen en olietankschepen van 2011 (de “ESP-code 2011”).

 

(3)

De Commissie voor de bescherming van het mariene milieu van de IMO zal tijdens haar 79e vergadering (“MEPC 79”) van 12 tot en met 16 december 2022 naar verwachting wijzigingen vaststellen van voorschrift 14 van het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen (“Marpol”) en van aanhangsels VII en IX van bijlage VI bij Marpol.

 

(4)

Het is dienstig het standpunt te bepalen dat namens de Unie tijdens MSC 106 moet worden ingenomen, aangezien de wijzigingen van hoofdstuk II-2 van Solas en van de ESP-code 2011 een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van het Unierecht, namelijk Richtlijn 2009/45/EG van het Europees Parlement en de Raad (1) en Verordening (EU) nr. 530/2012 van het Europees Parlement en de Raad (2).

 

(5)

In de wijzigingen van hoofdstuk II-2 van Solas zal rekening worden gehouden met scheepsbrandstofleveranciers die niet aan de eisen inzake het vlampunt voldoen, en zal worden voorzien in maatregelen tegen brandstofleveranciers van wie is vastgesteld dat zij brandstof leveren die niet aan de minimumeisen inzake het vlampunt voldoet, alsmede in het documenteren van het vlampunt van de geleverde brandstof bij het bunkeren. De Unie moet die wijzigingen ondersteunen, aangezien ze de veiligheid van schepen in verband met het gebruik van stookolie bevorderen.

 

(6)

De wijzigingen van de ESP-code 2011 strekken tot invoering van strengere eisen voor de inspectie van ballasttanks en lege ruimten, teneinde de veiligheidsproblemen aan te pakken die aan het licht zijn gekomen tijdens het maritieme-veiligheidsonderzoek van de vlaggenstaat na het verlies van het bulkschip MV Stellar Daisy in 2017. De Unie moet die wijzigingen ondersteunen, aangezien ze de veiligheid van schepen in verband met het gebruik van stookolie bevorderen.

 

(7)

Het is dienstig het standpunt te bepalen dat namens de Unie tijdens MEPC 79 moet worden ingenomen, aangezien de wijzigingen van voorschrift 14 van Marpol en van de aanhangsels VII en IX van bijlage VI bij Marpol, een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van het Unierecht, meer bepaald...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.