Besluit 2022/2197 - Standpunt EU in het Gespecialiseerd Comité voor het wegvervoer, dat is ingesteld bij de Handels- en samenwerkingsovereenkomst met het Verenigd Koninkrijk over de technische en procedurele specificaties voor het gebruik van het Informatiesysteem interne markt (“IMI”) door het Verenigd Koninkrijk en het bedrag en de voorwaarden van de financiële bijdrage van het Verenigd Koninkrijk aan de algemene begroting van de Unie met betrekking tot de kosten die uit het gebruik van het IMI voortvloeien

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 11 november 2022 gepubliceerd en is op 8 november 2022 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2022/2197 van de Raad van 8 november 2022 betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in het Gespecialiseerd Comité voor het wegvervoer, dat is ingesteld bij de Handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, enerzijds, en het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, anderzijds, over de technische en procedurele specificaties voor het gebruik van het Informatiesysteem interne markt (“IMI”) door het Verenigd Koninkrijk en het bedrag en de voorwaarden van de financiële bijdrage van het Verenigd Koninkrijk aan de algemene begroting van de Unie met betrekking tot de kosten die uit het gebruik van het IMI voortvloeien

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2022/2197 of 8 November 2022 on the position to be taken on behalf of the European Union within the Specialised Committee on Road Transport established by the Trade and Cooperation Agreement between the European Union and the European Atomic Energy Community, of the one part, and the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, of the other part, as regards the technical and procedural specifications of the use of the Internal Market Information System (IMI) by the United Kingdom and the amount and modalities of the financial contribution to be made by the United Kingdom to the general budget of the Union in respect of the cost generated by its use of IMI
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2022/2197
Regdoc-nummer ST(2022)12639
Origineel voorstel COM(2022)363 NLEN
Celex-nummer i 32022D2197

3.

Key dates

Document 08-11-2022; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 11-11-2022; PB L 292 p. 41-46
Inwerkingtreding 08-11-2022; in werking datum document zie art 3
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

11.11.2022   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 292/41

 

BESLUIT (EU) 2022/2197 VAN DE RAAD

van 8 november 2022

betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in het Gespecialiseerd Comité voor het wegvervoer, dat is ingesteld bij de Handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, enerzijds, en het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, anderzijds, over de technische en procedurele specificaties voor het gebruik van het Informatiesysteem interne markt (“IMI”) door het Verenigd Koninkrijk en het bedrag en de voorwaarden van de financiële bijdrage van het Verenigd Koninkrijk aan de algemene begroting van de Unie met betrekking tot de kosten die uit het gebruik van het IMI voortvloeien

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91, lid 1, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Zoals uiteengezet in artikel 6, lid 1, punt a), van afdeling 2 van deel A van bijlage 31 bij de Handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, enerzijds, en het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, anderzijds (1) (“de handels- en samenwerkingsovereenkomst”), moet een in de andere partij gevestigde exploitant een detacheringsverklaring indienen bij de bevoegde autoriteiten van de partij of, in het geval van de Unie, van de lidstaat waarin de bestuurder is gedetacheerd, waarbij ze vanaf 2 februari 2022 gebruik moeten maken van een meertalig standaardformulier in de openbare interface die verbonden is met het Informatiesysteem interne markt (IMI), dat is ingesteld bij Verordening (EU) nr. 1024/2012 van het Europees Parlement en de Raad (2). Een bevoegde autoriteit kan elke in het IMI geregistreerde instantie zijn waaraan op nationaal, regionaal of lokaal niveau specifieke verantwoordelijkheden zijn toegewezen in verband met de toepassing van bepaalde wettelijke bepalingen.

 

(2)

Zoals uiteengezet in artikel 6, lid 1, punt c), tweede alinea, van afdeling 2 van deel A van bijlage 31 bij de handels- en samenwerkingsovereenkomst, kan via het IMI ook om bijstand worden verzocht van de bevoegde autoriteiten van de partij van vestiging of, in het geval van de Unie, van de lidstaat van vestiging indien de exploitant de gevraagde documentatie niet binnen acht weken na de datum van het verzoek indient.

 

(3)

Derde landen kunnen het IMI gebruiken als aan de voorwaarden van artikel 23 van Verordening (EU) nr. 1024/2012 is voldaan en op voorwaarde dat derde landen die toegang tot het IMI krijgen, deelnemen in de exploitatiekosten van het IMI.

 

(4)

Zoals uiteengezet in artikel 7, lid 5, van afdeling 2 van deel A van bijlage 31 bij de handels- en samenwerkingsovereenkomst, moet het Gespecialiseerd Comité voor het wegvervoer de technische en procedurele specificaties voor het gebruik van het IMI door het Verenigd Koninkrijk vaststellen. Die specificaties zijn nodig om de aansluiting van exploitanten en bevoegde autoriteiten op het IMI mogelijk te maken, zodat exploitanten hun detacheringsverklaringen kunnen indienen en bevoegde autoriteiten kunnen deelnemen aan de in de overwegingen 1 en 2 beschreven administratieve samenwerking. De Unie heeft die specificaties ingevoerd bij Uitvoeringsverordening (EU) 2021/2179 van de Commissie (3).

 

(5)

Zoals uiteengezet in artikel 7, lid 6, van afdeling 2 van deel A van bijlage 31 bij de handels- en samenwerkingsovereenkomst, moet elke partij deelnemen in de exploitatiekosten van het IMI. Het Gespecialiseerd Comité voor het wegvervoer moet de door elke partij te dragen kosten vaststellen. Daarom moeten het bedrag en de voorwaarden van de financiële...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.