Uitvoeringsbesluit 2024/3216 - 10 december 2024 Machtiging van Frankrijk een verlaagd belastingtarief toe te passen op elektriciteit die rechtstreeks wordt geleverd aan luchtvaartuigen die geparkeerd staan op luchtvaartterreinen die open staan voor het openbaar luchtverkeer - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsbesluit (EU) 2024/3216 van de Raad van 10 december 2024 waarbij Frankrijk wordt gemachtigd een verlaagd belastingtarief toe te passen op elektriciteit die rechtstreeks wordt geleverd aan luchtvaartuigen die geparkeerd staan op luchtvaartterreinen die open staan voor het openbaar luchtverkeerofficiële Engelstalige titel
Council Implementing Decision (EU) 2024/3216 of 10 December 2024 authorising France to apply reduced rates of taxation to electricity directly supplied to stationary aircraft at aerodromes open to public air trafficRechtsinstrument | Uitvoeringsbesluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsbesluit 2024/3216 |
Regdoc-nummer | ST(2024)15720 |
Origineel voorstel | COM(2024)216 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32024D3216 |
Document | 10-12-2024; Datum goedkeuring |
---|---|
Inwerkingtreding | 12-12-2024; van kracht datum kennisgeving zie art 3 01-01-2025; Toepassing zie art 2 |
Einde geldigheid | 31-12-2028; zie art. 2 |
Kennisgeving | 12-12-2024 |
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2024/3216 |
27.12.2024 |
UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2024/3216 VAN DE RAAD
van 10 december 2024
waarbij Frankrijk wordt gemachtigd een verlaagd belastingtarief toe te passen op elektriciteit die rechtstreeks wordt geleverd aan luchtvaartuigen die geparkeerd staan op luchtvaartterreinen die open staan voor het openbaar luchtverkeer
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Richtlijn 2003/96/EG van de Raad van 27 oktober 2003 tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit (1), en met name artikel 19,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Bij brief van 11 april 2022 heeft Frankrijk op grond van artikel 19 van Richtlijn 2003/96/EG verzocht te worden gemachtigd om een verlaagd belastingniveau toe te passen op stroom die rechtstreeks wordt geleverd aan alle luchtvaartuigen die geparkeerd staan op luchtvaartterreinen die openstaan voor het openbaar luchtverkeer. De Franse autoriteiten hebben op 25 oktober 2022 en 7 augustus 2023 aanvullende informatie verstrekt en op 30 oktober 2023, 7 november 2023, 27 december 2023 en 18 april 2024 hebben zij nog extra informatie toegestuurd. De gevraagde machtiging moet gelden tot en met 31 december 2028. |
(2) |
Volgens de Franse autoriteiten wil Frankrijk met de verlaagde belastingtarieven de ontwikkeling en het gebruik van via het elektriciteitsnet geleverde elektriciteit verder stimuleren. Het gebruik van die elektriciteit wordt beschouwd als een milieuvriendelijkere vorm van elektriciteitsvoorziening aan luchtvaartuigen die geparkeerd staan op luchtvaartterreinen die open staan voor het openbaar luchtverkeer, dan het gebruik, door die luchtvaartuigen, van fossiele brandstoffen voor interne elektriciteitsopwekking. |
(3) |
Voor zover het gebruik van via het elektriciteitsnet geleverde elektriciteit de uitstoot vermindert van broeikasgassen en andere luchtverontreinigende stoffen die anders zou worden veroorzaakt door interne elektriciteitsopwekking op luchtvaartuigen, draagt de maatregel bij tot een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast. De maatregel zal daarom naar verwachting bijdragen tot de doelstellingen van het milieu-, gezondheids- en klimaatbeleid van de Unie. |
(4) |
De machtiging van Frankrijk om een verlaagd belastingtarief toe te passen op via het elektriciteitsnet geleverde elektriciteit gaat niet verder dan wat nodig is, aangezien stroomopwekking aan boord vanuit het oogpunt van concurrentie in de meeste gevallen nog altijd het interessantste alternatief zal zijn. Om dezelfde reden, en ook omdat de technologie momenteel nog niet wijdverbreid is op de markt, valt niet te verwachten dat de maatregel gedurende de looptijd ervan tot grote concurrentieverstoringen zal leiden en de goede werking van de interne markt zal belemmeren. |
(5) |
Frankrijk moet derhalve worden gemachtigd om overeenkomstig het verzoek met ingang van 1 januari 2025 verlaagde belastingtarieven toe te passen. |
(6) |
Op grond van artikel 19, lid 2, van Richtlijn 2003/96/EG dient iedere uit hoofde van die bepaling verleende machtiging beperkt in de tijd te zijn. Om evenwel toekomstige algemene ontwikkelingen van het bestaande juridische kader niet te ondergraven, is het passend te bepalen dat deze machtiging vervalt als de Raad op basis van artikel 113 of een andere bepaling van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie een gewijzigde algemene regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit invoert waaraan deze machtiging niet zou zijn aangepast. |
(7) |
Dit besluit laat de toepassing van de Unieregels betreffende staatssteun onverlet, |
HEEFT HET...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.