Verordening 2025/1214 - Wijziging van Verordening (EU) 2019/631 om extra flexibiliteit erin op te nemen met betrekking tot de berekening van de naleving door fabrikanten van CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen voor de kalenderjaren 2025 tot en met 2027

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening treedt op 9 juli 2025 in werking.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) 2025/1214 van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 2025 tot wijziging van Verordening (EU) 2019/631 om extra flexibiliteit erin op te nemen met betrekking tot de berekening van de naleving door fabrikanten van CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen voor de kalenderjaren 2025 tot en met 2027

officiële Engelstalige titel

Regulation (EU) 2025/1214 of the European Parliament and of the Council of 17 June 2025 amending Regulation (EU) 2019/631 to include an additional flexibility as regards the calculation of manufacturers’ compliance with CO2 emission performance standards for new passenger cars and new light commercial vehicles for the calendar years 2025 to 2027
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2025/1214
Origineel voorstel COM(2025)136 NLEN
Celex-nummer i 32025R1214

3.

Key dates

Document 17-06-2025; datum van ondertekening
Ondertekening 17-06-2025
Inwerkingtreding 09-07-2025; in werking datum publicatie +20 zie art 2
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2025/1214

19.6.2025

VERORDENING (EU) 2025/1214 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 17 juni 2025

tot wijziging van Verordening (EU) 2019/631 om extra flexibiliteit erin op te nemen met betrekking tot de berekening van de naleving door fabrikanten van CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen voor de kalenderjaren 2025 tot en met 2027

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 192, lid 1,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Verordening (EU) 2019/631 van het Europees Parlement en de Raad (3) stelt de CO2-emissienormen vast voor nieuwe personenauto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die een essentieel onderdeel vormen van het Uniekader om de netto-broeikasgasemissies tegen 2030 met ten minste 55 % ten opzichte van het niveau van 1990 te verminderen en om tegen 2050 klimaatneutraliteit in de hele economie te bereiken.

 

(2)

In reactie op een verzoek van belanghebbenden om extra flexibiliteit voor de naleving van de CO2-doelstellingen voor de periode 2025-2027, is het aangewezen om dringend een wijziging vast te stellen die voorziet in een eenmalige flexibiliteit voor die drie jaar met betrekking tot de berekening van de naleving van de CO2-emissienormen, met behoud van de doelstellingen voor de vermindering van de CO2-emissies.

 

(3)

In de periode 2025-2027 moeten fabrikanten ervoor zorgen dat de gemiddelde specifieke CO2-emissies van hun voertuigen niet hoger liggen dan een emissiestreefcijfer dat wordt berekend als het gemiddelde van hun specifieke emissiestreefcijfers voor elk jaar van die periode. De naleving van die streefcijfers moet aan het einde van de periode van drie jaar voor elke afzonderlijke fabrikant worden beoordeeld. De bijdragen voor overtollige emissies moeten dienovereenkomstig worden berekend.

 

(4)

Om de bepalingen inzake groepsvorming in overeenstemming te brengen met de extra nalevingsflexibiliteit voor de jaren 2025 tot en met 2027, moet het mogelijk zijn om voor de kalenderjaren 2025 of 2026 groepsvormingsovereenkomsten te sluiten tot eind 2027.

 

(5)

Daar de doelstelling van deze verordening, namelijk extra flexibiliteit bieden voor de naleving betreffende CO2-emissies in de periode van 2025 tot en met 2027 en tegelijkertijd de verplichtingen om de CO2-emissies van nieuwe personenauto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen terug te dringen, in stand te houden, niet voldoende door de lidstaten kan worden verwezenlijkt, maar vanwege de omvang of de gevolgen van het optreden beter door de Unie kan worden verwezenlijkt, kan de Unie, overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie neergelegde subsidiariteitsbeginsel, maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze verordening niet verder dan nodig is om deze doelstelling te verwezenlijken.

 

(6)

Gezien de urgentie om in de periode 2025 tot en met 2027 extra flexibiliteit te bieden voor de naleving betreffende CO2-emissies, met behoud van de CO2-emmisiereductievereisten voor zowel nieuwe personenauto’s als nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen, wordt het passend geacht gebruik te maken van de uitzondering op de periode van acht weken waarin is voorzien in artikel 4 van Protocol nr. 1 betreffende de rol van de nationale parlementen in de Europese Unie, gehecht aan het...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.