Besluit 2025/1251 - Standpunt EU op de 17e zitting van de Commissie van technische deskundigen van de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer (OTIF) over de herziening van de uniforme technische voorschriften die van toepassing zijn op het subsysteem “rolling stock - locomotives and passenger rolling stock”, op de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem voor personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit, op voertuigmarkeringen, op het subsysteem “infrastructure” en op het subsysteem “telematicatoepassingen voor het goederenvervoer”, en over de actualisering van het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 16 juni 2025 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2025/1251 van de Raad van 16 juni 2025 betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen op de 17e zitting van de Commissie van technische deskundigen van de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer (OTIF) over de herziening van de uniforme technische voorschriften die van toepassing zijn op het subsysteem “rolling stock — locomotives and passenger rolling stock”, op de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem voor personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit, op voertuigmarkeringen, op het subsysteem “infrastructure” en op het subsysteem “telematicatoepassingen voor het goederenvervoer”, en over de actualisering van het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2025/1251 of 16 June 2025 on the position to be taken on behalf of the European Union at the 17th session of the Committee of Technical Experts of the Intergovernmental Organisation for International Carriage by Rail (OTIF) as regards the revision of the Uniform Technical Prescriptions applicable to the subsystem ‘rolling stock – locomotives and passenger rolling stock’, to the accessibility of the rail system for persons with disabilities and persons with reduced mobility, to vehicle marking, to the subsystem ‘infrastructure’, and to the subsystem ‘Telematics applications for freight services’, and as regards the update of the Handbook for the implementation and application of the APTU and ATMF Uniform Rules
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2025/1251
Regdoc-nummer ST(2025)9462
Origineel voorstel COM(2025)305 NLEN
Celex-nummer i 32025D1251

3.

Key dates

Document 16-06-2025; Datum goedkeuring
Inwerkingtreding 16-06-2025; in werking datum document zie art 3
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2025/1251

27.6.2025

BESLUIT (EU) 2025/1251 VAN DE RAAD

van 16 juni 2025

betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen op de 17e zitting van de Commissie van technische deskundigen van de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer (OTIF) over de herziening van de uniforme technische voorschriften die van toepassing zijn op het subsysteem “rolling stock — locomotives and passenger rolling stock”, op de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem voor personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit, op voertuigmarkeringen, op het subsysteem “infrastructure” en op het subsysteem “telematicatoepassingen voor het goederenvervoer”, en over de actualisering van het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Unie is toegetreden tot het Verdrag betreffende het internationale spoorwegvervoer van 9 mei 1980, zoals gewijzigd bij het Protocol van Vilnius van 3 juni 1999 (het “Cotif”), bij Besluit 2013/103/EU van de Raad (1) en de Overeenkomst tussen de Europese Unie en de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer tot toetreding van de Europese Unie tot het Cotif (2).

 

(2)

Op grond van artikel 13, § 1, f), van het Cotif is de Commissie van technisch deskundigen (“CTE”) van de OTIF opgericht.

 

(3)

Op grond van artikel 20, § 1, b), van het Cotif en artikel 6, lid 1, van de Uniforme Regelen betreffende de verbindendverklaring van technische normen en de aanneming van uniforme technische voorschriften die van toepassing zijn op spoorwegmaterieel bestemd voor gebruik in internationaal verkeer (APTU) — aanhangsel F van het Cotif, is de CTE bevoegd om onder meer de uniforme technische voorschriften (UTP’s) die van toepassing zijn op het subsysteem “rolling stock — locomotives and passenger rolling stock” (UTP LOC&PAS), op de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem voor personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit (UTP PRM), op voertuigmarkeringen (UTP Marking), op het subsysteem “infrastructure” (UTP INF) en op het subsysteem “telematicatoepassingen voor het goederenvervoer” (UTP TAF) vast te stellen of te wijzigen.

 

(4)

Op grond van artikel 20, § 1, e), van het Cotif en overeenkomstig artikel 21, lid 4, van de Uniforme Regelen betreffende de technische toelating van spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt in internationaal verkeer (ATMF — aanhangsel G bij het verdrag) is de CTE bevoegd om onder meer het Handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF vast te stellen of te wijzigen.

 

(5)

De CTE heeft op de agenda van zijn 17e zitting, die op 17 en 18 juni 2025 zal plaatsvinden, een voorstel opgenomen voor besluiten tot herziening van de UTP LOC&PAS, de UTP PRM, de UTP Marking en de UTP INF, tot wijziging van aanhangsel I van de UTP TAF en tot actualisering van het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF.

 

(6)

De beoogde handelingen van de CTE zullen rechtsgevolgen hebben.

 

(7)

Aangezien de voorgestelde besluiten bindend zullen zijn voor de Unie op grond van artikel 6, lid 1, APTU en artikel 35, § 3 en § 4, van het Cotif, is het passend het namens de Unie in de CTE in te nemen standpunt te bepalen.

 

(8)

Die besluiten hebben tot doel de UTP LOC&PAS, de UTP PRM, de UTP Marking en de UTP INF in overeenstemming te brengen met Uitvoeringsverordening (EU) 2023/1694 van de Commissie (3) (het “TSI-pakket van...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.