Foutieve box 3-brieven ondermijnen vertrouwen in Belastingdienst - Hoofdinhoud
Gepubliceerd op: 16-08-2025
Henk Vermeer: “Nederlanders in box 3 zijn geen graaiers”
De Belastingdienst stuurt momenteel duizenden belastingplichtigen foutieve brieven over het rechtsherstel in box 3. Kamerlid Henk Vermeer (BBB) stelt Kamervragen aan de staatssecretaris van Financiën over de omvang van de problemen en de oplossing.
Het rechtsherstel is noodzakelijk na het arrest van de Hoge Raad in 2021, dat een einde maakte aan het onrealistisch hoge fictieve rendement in box 3. Veel belastingplichtigen betalen daardoor al jaren te veel belasting als hun werkelijke rendement lager is dan het fictieve bedrag. Zij mogen nu hun daadwerkelijke rendement opgeven, maar volgens BBB verloopt deze operatie verre van soepel.
Vertrouwen geschaad
“Het is onbegrijpelijk dat mensen die al jarenlang te veel hebben betaald, nu óók nog eens verkeerde informatie krijgen van de Belastingdienst”, zegt Vermeer. “Dit gaat niet alleen om cijfers, maar om vertrouwen. Dat vertrouwen is al ernstig geschaad.” BBB wijst erop dat ruim 300.000 Nederlanders, vaak hardwerkenden die hun vermogen gebruiken voor onder andere pensioenvoorzieningen, de afgelopen jaren hard zijn geraakt door het box 3-beleid.
Soepele afhandeling
“Nederlanders in box 3 zijn geen graaiers. Ze verdienen een eerlijke belastingheffing, gebaseerd op werkelijk behaald rendement - niet op papieren winsten. Nu en in de toekomst.” BBB dringt aan op een soepele en snelle afhandeling van de hersteloperatie en pleit vanaf 2028 voor een vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk gerealiseerd rendement.
——
Schriftelijke vragen van het lid Vermeer aan de staatssecretaris Fiscaliteit, Belastingdienst en Douane over het bericht: Belastingdienst verstuurde tienduizenden brieven met verkeerd box-3 rendement (NOS 28 juli 2025)
-
-Bent u bekend met dit bericht?
-
-Klopt het dat in de nieuwe brief die de ongeveer 33.000 mensen ontvangen hebben (rond 1 augustus 2025 verstuurd) weer een foutief bedrag is opgenomen? Zo ja, geldt dat voor alle brieven en kunt u toelichten hoe deze fout voor een tweede keer is ontstaan ?
-
-Zijn de mensen waar voor de tweede keer een fout is geconstateerd hierover geïnformeerd? Zo nee, waarom niet?
-
-Bent u bekend met het feit dat mensen die uitgenodigd zijn om in het kader van de hersteloperatie een opgave werkelijk rendement te doen, en dit ook gedaan hebben; een brief ontvangen van de Belastingdienst met de melding dat de Belastingdienst het formulier niet kan verwerken omdat de vijfjaarstermijn voor het belastingjaar 2017 is geëindigd op 31 december 2022 en het formulier ‘Opgaaf werkelijk rendement’ niet binnen deze termijn ontvangen is - deelt u de mening dat dit wel heel onzorgvuldig is en kunt u aangeven waarom systemen niet zijn aangepast bij de aanvang van een hersteloperatie en de vele waarschuwingen (onder andere vanuit de Tweede Kamer) over de uitvoerbaarheid?
-
-Bij de behandeling van de herstelwet is nadrukkelijk gewaarschuwd voor de complexiteit en uitvoeringsproblemen, ook de Raad van State heeft een zeer kritisch oordeel gegeven; welke stappen heeft u ná de vaststelling van de wet gezet om de uitvoeringsproblemen te minimaliseren?
-
-Tijdens de behandeling van de herstelwet heeft u aangegeven na de druk op de knop de formulieren automatisch verwerkt worden; hoe rijmt u dit met de huidige praktijk waar foutieve brieven worden gestuurd, het systeem ‘nee’ zegt, belastingbetalers aan de bel moeten trekken?
-
-Kunt u toezeggen dat de geconstateerde fouten in de systemen voordat de volgende brieven verstuurd worden zijn hersteld? Zo ja, hoelang heeft u hier voor nodig en zo nee, waarom niet?