Toelichting bij COM(2013)307 - Toepassing van Reglement nr. 41 van de VN/ECE betreffende uniforme bepalingen voor de goedkeuring van motorfietsen wat geluid betreft

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

·

Motivering en doel van het voorstel



De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) ontwikkelt op internationaal niveau geharmoniseerde voorschriften om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen tussen de partijen bij de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen ("Herziene Overeenkomst van 1958")[1], op te heffen en ervoor te zorgen dat die voertuigen een hoog gezondheids-, veiligheids- en milieubeschermingsniveau bieden.

Sinds de recente bijwerking wordt met Reglement nr. 41 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties betreffende uniforme bepalingen voor de goedkeuring van motorfietsen wat geluid betreft[2] ("VN/ECE-Reglement nr. 41") hetzelfde milieubeschermingsniveau bereikt als met de typegoedkeuringswetgeving van de Unie, zodat de Unie dat VN/ECE-reglement nu kan gaan toepassen. Doel van dat reglement is gelijkwaardige bepalingen voor de beperking van het geluid van motorfietsen vast te stellen en de geluidsmeettest bij stilstaande motorfietsen toe te lichten.

Op het niveau van de EU is krachtens bijlage I bij Richtlijn 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen[3], waarin wordt verwezen naar hoofdstuk 9, bijlage I, van Richtlijn 97/24/EG betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen[4], de typegoedkeuring van twee- en driewielige motorvoertuigen verplicht overeenkomstig de meetprocedures en grenswaarden voor geluidsniveaus die in bijlage I zijn vastgesteld.

Nu herziening 4 van VN/ECE-Reglement nr. 41 tot stand is gekomen, is het passend dat de Unie dat reglement toepast.

Dit besluit van de Raad zal de Commissie machtigen om namens de Europese Unie de toepassing van VN/ECE-Reglement nr. 41 mede te delen.

·

Algemene context



Hoofdstuk 9, bijlage I, van Richtlijn 97/24/EG bevat de basisvoorschriften voor bepaalde onderdelen en eigenschappen van twee- en driewielige motorvoertuigen met betrekking tot de typegoedkeuring ervan. Het werd noodzakelijk geacht om de specifieke geluidstestprocedures en voorschriften voor die typegoedkeuring op EU-niveau vast te stellen.

Nu is het de bedoeling dat de Europese Unie VN/ECE-Reglement nr. 41 toepast om gemeenschappelijke, geharmoniseerde voorschriften op internationaal niveau te hebben die de internationale handel zullen bevorderen en de bestaande goedkeuringsvoorschriften in hoofdstuk 9, bijlage I, van Richtlijn 97/24/EG zullen vervangen. Hierdoor zullen de Europese ondernemingen maar één reeks voorschriften moeten volgen die wereldwijd is erkend, d.w.z. in de landen die partij zijn bij de Herziene VN/ECE-Overeenkomst van 1958.

·

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



Hoofdstuk 9, bijlage I, van Richtlijn 97/24/EG bevat voorschriften voor de typegoedkeuring van twee- en driewielige motorvoertuigen (categorie L) wat het toelaatbare geluidsniveau en het uitlaatsysteem betreft.

·

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie



Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen van de Richtlijnen 2002/24/EG en 97/24/EG en sluit bijgevolg aan bij de gezondheids-, veiligheids- en milieudoelstellingen van de EU en bij de doelstelling om vorderingen te maken naar de internationale harmonisatie van de wetgeving voor motorfietsen.

Voorts is het voorstel in overeenstemming met Besluit 97/836/EG van de Raad met het oog op de toepassing van de Herziene Overeenkomst van 1958 door de Europese Gemeenschap.

1.

Resultaten van de raadpleging van belanghebbenden en effectbeoordeling



·

Raadpleging van belanghebbenden



Bij de opstelling van het voorstel heeft de Europese Commissie de belanghebbenden en organisaties van belanghebbenden geraadpleegd. Er heeft een algemene raadpleging over de voorgenomen aanpak voor voertuiggeluidsemissies plaatsgevonden in het kader van het 'CARS 21'-proces, waar de lidstaten, de fabrikanten (Europese en nationale vertegenwoordigers en individuele bedrijven), de fabrikanten van onderdelen, de vervoersorganisaties en vertegenwoordigers van de gebruikers aan deelnemen. De voorgestelde aanpak voor de toepassing van VN/ECE-Reglement nr. 41 zal ook in het Technisch Comité motorvoertuigen (TCMV) en op de vergadering van de werkgroep motorfietsen worden gepresenteerd. · Effectbeoordeling De toepassing van VN/ECE-Reglement nr. 41 leidt niet tot een herziening van de geluidsemissiegrenswaarden en –drempels in Richtlijn 97/24/EG. Voorts zijn de testmethoden in VN/ECE-Reglement nr. 41 wat het toepassingsgebied en de wetenschappelijke benadering betreft, gelijkwaardig met die in Richtlijn 97/24/EG. De voorgestelde toepassingsprocedure zal naar verwachting geen sociaal, economisch en milieueffect hebben voor de Europese Unie, noch voor de EER, aangezien zowel de voorgestelde testmethoden als de grenswaarden en drempels voor geluidsemissies over het algemeen gelijkwaardig zijn. In het kader van het ontwerpvoorstel voor een Verordening (EU) nr. .../2012 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers[5], is een kosten-batenanalyse voor geluid en manipulatie bij voertuigen van categorie L (twee- en driewielige voertuigen) uitgevoerd[6] waaruit is gebleken dat manipulatie de geluidsemissie bij die voertuigen verslechtert. In dit verband introduceert VN/ECE-Reglement nr. 41, afgezien van de gelijkwaardigheid met de testmethoden en geluidsemissiegrenswaarden van de EU, kosteneffectieve elementen en maatregelen tegen manipulatie, wat dus volledig aansluit bij het lopende wetgevingsinitiatief voor voertuigen van categorie L.

2.

Juridische elementen van het voorstel



·

Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Het voorstel zal de Unie in staat stellen VN/ECE-Reglement nr. 41 betreffende geluidsemissies van motorfietsen toe te passen en de regionale testvoorschriften van de EU door wereldwijd geharmoniseerde testprocedures en -voorschriften te vervangen.

·

Rechtsgrond



Rekening houdend met het onderwerp en de inhoud van het besluit van de Raad, zijn de rechtsgrondslagen artikel 114, lid 1, en artikel 207, lid 4, VWEU. De voor de goedkeuring van het besluit van de Raad te volgen procedure is die van artikel 3, lid 3, van Besluit 97/836/EG van de Raad.

·

Subsidiariteitsbeginsel



De geluidsvoorschriften zijn op EU-niveau al geharmoniseerd, maar de desbetreffende wetgeving is verouderd en moet aan de sinds de goedkeuring ervan gemaakte technische vooruitgang worden aangepast. Het is alleen de Europese Unie die internationale instrumenten zoals gelijkwaardige VN/ECE-reglementen kan toepassen en in het EU-systeem voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen kan opnemen. Zo wordt niet alleen een versnippering van de interne markt voorkomen, maar worden in de hele Unie ook uniforme gezondheids-, veiligheids- en milieunormen gewaarborgd. Het biedt ook schaalvoordelen: producten kunnen voor de hele markt van de Unie en zelfs voor de internationale markt worden gemaakt in plaats van aangepast te worden om in elke lidstaat nationale typegoedkeuring te verkrijgen.

Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

·

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel omdat het niet verder gaat dan nodig is om de doelstellingen te verwezenlijken, namelijk een goede werking van de interne markt te waarborgen en tegelijkertijd een hoog niveau van openbare veiligheid en milieubescherming te bieden.

·

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: besluit van de Raad.

Het gebruik van een besluit van de Raad wordt passend geacht aangezien dit in overeenstemming is met artikel 3, lid 3, van Besluit 97/836/EG van de Raad.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Unie.

4.

Aanvullende informatie



·

Europese Economische Ruimte



De voorgestelde maatregel betreft een onderwerp dat onder de EER-overeenkomst valt en moet daarom tot de Europese Economische Ruimte worden uitgebreid.