Bied ieder kind de kans om het beste uit zichzelf te halen

Met dank overgenomen van L. (Loes) Ypma i, gepubliceerd op dinsdag 27 oktober 2015, 22:02.

Iedere leerling moet de kans krijgen het beste uit zichzelf te halen. Daarom wil ik dat kinderen op de middelbare school les kunnen krijgen op het niveau van hun beste vak, in plaats van alleen op het niveau van hun slechtste vak. Een VMBO'er die goed is in Frans zou dat vak dus best op Havo-niveau kunnen doen. Net als een havist die goed is in wiskunde dat vak samen met VWO'ers kan volgen. Het zogenoemde maatwerkdiploma stimuleert niet alleen jongeren, maar beloont ze vervolgens ook als ze het beste uit zichzelf en het beste uit ons onderwijs halen.

Op dit moment zijn er al scholen waar op deze manier wordt gewerkt. Zoals het Hugo de Groot College in Rotterdam. Daar zag ik hoe gemotiveerd kinderen zijn als ze op hun eigen niveau worden uitgedaagd. Hier zorgen ze ervoor dat leerlingen niet al op twaalfjarige leeftijd de afslag naar vmbo havo of vwo moeten nemen, die bepalend en tegelijkertijd beperkend is voor de onderwijsloopbaan. Doordat je hier op school vakken op verschillende niveaus kunt af te sluiten, kunnen leerlingen het niveau waarop ze zijn ingestroomd overstijgen. Deze vorm van maatwerk gun ik alle leerlingen in Nederland. Want op deze manier wordt leren een doorgaand proces, zonder allerlei hordes tussen de leerjaren. Het onderwijssysteem wordt aangepast aan de leerling, in plaats van de leerling aan het onderwijssysteem.

Er zijn nog praktische problemen die uit de weg moeten worden geruimd. Zo worden de prestaties van leerlingen nu nog niet beloond op het diploma. Daarom vraag ik aan de staatssecretaris al voor komend schooljaar te regelen dat op de officiële schooldiploma's kan worden aangegeven als leerlingen op hoger niveau een vak voldoende hebben afgesloten. Daarmee is het maatwerkdiploma ook echt een feit.

Ook zaken als de roosters en doorstroming naar vervolgonderwijs moeten goed worden geregeld. Zodat veel meer scholen in Nederland dit maatwerkonderwijs aan hun leerlingen kunnen aanbieden. De staatssecretaris moet dus gauw in gesprek met de middelbare scholen, universiteiten, hogescholen en leerlingen om alle praktische problemen te verhelpen.

Ik blijf goed volgen of dit wel snel genoeg verloopt, want uiteindelijk is er maar een ding dat telt: dat iedere leerling wordt uitgedaagd op school en onderwijs kan volgen op zijn op haar eigen niveau. Het maatwerkdiploma is een belangrijk instrument om dat te bevorderen.