Nieuw spoor in Limburg voor meer grensoverschrijdende treinen

Met dank overgenomen van Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) i, gepubliceerd op dinsdag 21 juni 2016, 11:06.

Tussen Luik, Maastricht en Aken kan een directe treinverbinding komen, nu een belangrijk spoortraject tussen Heerlen en Landgraaf wordt verdubbeld. Daarover heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu afspraken gemaakt met regiobestuurders tijdens de internationale spoorconferentie TEN-T dagen in Rotterdam. De provincie Limburg en IenM investeren samen 58 miljoen euro in de benodigde uitbreiding van het spoor. Dit maakt de weg vrij voor goede internationale verbindingen in de regio op korte termijn en nog snellere intercity verbindingen op de langere termijn. Spoorvervoerders maken nu plannen voor een drielandentrein, die Limburg direct verbindt met Duitsland en België.

Staatssecretaris Dijksma: “Met een drielandentrein krijgen reizigers een directe verbinding vanuit Nederland met belangrijke treinknooppunten in Duitsland en België. Reizen in de grensregio wordt hiermee makkelijker en comfortabeler. Vanaf 2018 zouden treinreizigers dan niet meer hoeven over te stappen in Heerlen en Maastricht, omdat de vervoerders dan met nieuwe treinen over deze hele route willen gaan rijden. Samen met de provincie Limburg zet ik nu de eerste stap door te investeren in de benodigde infrastructuur. Het is aan de spoorvervoerders om deze nieuwe trein op de rails te krijgen.”

Gedeputeerde van de Provincie Limburg Patrick van der Broeck: “Niet alle grensregio’s hebben zoveel reizigerstromen zoals in Limburg. Daar gaan we met de drielandentrein nu volop op inspelen. Met deze treinverbinding verbind je drie universiteitssteden én een hogeschool met hoogwaardig vervoer. In deze grensregio wonen, werken en recreëren we zonder echt grensbesef. Dat wordt een succes.”

Drielandentrein

Op het traject rijden nu nog drie afzonderlijke treindiensten. NS en het Belgische NMBS rijden elk uur tussen Luik en Maastricht. Tussen Maastricht en Heerlen gaat Arriva eind dit jaar de treindienst overnemen die nu nog door Veolia wordt gereden. DB Regio en NS rijden de pendeltrein tussen Heerlen en Aachen, met een overstap in Herzogenrath. Met de nieuwe drielandentrein kunnen dan alle stations met een reistijd van minder dan een uur met één trein worden aangedaan. Door de spoorverdubbeling zou ook de frequentie verhoogd kunnen worden naar tweemaal per uur.

IC Verbindingen

Sinds vorig jaar wordt door IenM, Brabant en Limburg onderzoek gedaan naar het verbeteren van de verbindingen tussen Eindhoven en Düsseldorf en tussen Eindhoven - Heerlen - Aken - Keulen. De ambitie is om op deze lijnen uiteindelijk IC verbindingen te realiseren. Dit onderzoek loopt nog tot eind van dit jaar. Doel is om voor het einde van deze kabinetsperiode nog besluiten te nemen over betere verbindingen met Duitsland.

Op de TEN-T dagen zijn de Europese transportministers en de vervoerssector bij elkaar voor verbetering van het vervoer over weg, water en spoor. Naast afspraken die met België en Duitsland zijn gemaakt over de drielandentrein zijn er ook verklaringen getekend over betere samenwerking tussen de Benelux en Duitsland op het gebied van grensoverschrijdend treinverkeer en het weghalen van obstakels voor de reizigers. Met België heeft de staatssecretaris afgesproken ook te gaan werken aan verbeteringen van de verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal.