Fundamentele problemen met Lelystad Airport

Met dank overgenomen van S.C. (Suzanne) Kröger i, gepubliceerd op vrijdag 22 december 2017.

De luchtvaart in Nederland loopt hard tegen de grenzen van mens, milieu en natuur aan. In Lelystad een nieuw vliegveld optuigen voor 45.000 extra vluchten staat haaks op de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. GroenLinks vindt de uitbreiding van Lelystad Airport dan ook een slecht plan. Het is hoog tijd voor alternatieven die de bereikbaarheid van Nederland te garanderen.

Als het aan het kabinet ligt gaat Lelystad Airport per 1 april 2019 open als vakantievliegveld met vaak spotgoedkope vluchten naar bestemmingen in Zuid-Europa. In eerste instantie gaat het om 10.000 vluchten per jaar, maar dat moet oplopen tot 45.000. Omdat Schiphol tegen zijn grenzen aan loopt en de komende jaren niet mag groeien, wijken ze uit naar Lelystad.

Grote gevolgen voor inwoners

Dat heeft grote gevolgen voor de inwoners van Flevoland, maar ook van omringende provincies als Friesland, Gelderland, Overijssel en Noord-Holland. Omdat het Nederlandse luchtruim vol zit vliegen de vliegtuigen van en naar Lelystad langdurig laag, zodat ze onder de routes naar Schiphol blijven. En dat zorgt voor een hoop herrie. Er bestaan veel zorgen over; natuur- en stiltegebieden zijn in gevaar, campings dreigen hun klandizie te verliezen en de rust van vele huishoudens staat op het spel.

Nauwelijks inspraak

Daarnaast blijken er veel fouten te zijn gemaakt in onderzoeken. Door een groep zeer kundige bewoners van de actiegroep Hoog Overijssel is aangetoond dat er in werkelijkheid veel meer geluidsoverlast is dan de modellen aantoonden. En bovendien krijgt een veel groter gebied hier mee te maken. Er is dus op basis van foute gegevens goedkeuring voor een vliegveld gegeven. Bewoners zijn boos. Niet alleen vanwege het gebrekkige en rammelende onderzoek, maar ook vanwege het feit dat zij niet mochten meepraten. Inwoners van de betrokken provincies hebben weinig inspraakmogelijkheden gehad en toen de laagvliegroutes bekend werden, waren de meeste inspraakmogelijkheden al geweest.

Tijdens een debat in de Tweede Kamer gaf minister Van Nieuwenhuizen de fouten toe. Ze laat het onderzoek herstellen en belooft voortaan naar de inwoners te zullen luisteren. Maar daarnaast wil ze toch koste wat het kost op 1 april 2019 het vliegveld openen. GroenLinks vindt dat dit niet strookt met elkaar. Als er écht geluisterd wordt naar bewoners dan moeten de onderzoeken én de inspraakprocedures over. Dat kost veel tijd, het vliegveld kan dan niet open in 2019. GroenLinks vindt dat we eerst het luchtruim opnieuw moeten indelen, zodat we kunnen kijken of de routes die nu langdurig laag over Nederland vliegen hoger kunnen. Herindeling is een ingewikkelde logistieke operatie waarbij alle vluchten van alle vliegvelden een plek moeten krijgen. Dit is pas in 2023 klaar. Eerst herindelen betekent dus dat de opening van Lelystad Airport met minimaal vier jaar wordt vertraagd.

Wij gaan het debat aan

In de tijd die dan ontstaat wil GroenLinks het debat aangaan over de vraag of we überhaupt een extra vliegveld nodig hebben. De ongebreidelde groei van de luchtvaart gaat niet samen met een duurzame wereld. Alle sectoren moeten hun CO2 uitstoot drastisch inperken, en luchtvaart mag dan niet buiten beschouwing blijven. Door dumpprijzen van vliegtickets dreigt de luchtvaart uit te groeien tot de grootste wereldwijde vervuiler. Omdat ‘schoon’ vliegen de komende decennia nog geen reële optie is, kunnen we de komende jaren de klimaatimpact van vliegverkeer alleen tegengaan door minder te vliegen. Willen we altijd het vliegtuig pakken, ook voor een weekendje weg, of is vliegen voor die ene bijzonder vakantie?

GroenLinks zet daarom in op snelle internationale treinen als alternatief voor vliegen binnen Europa. Waarom nog met het vliegtuig, als je zo met de trein binnen vier uur in hartje Londen staat. Dat scheelt 60 vluchten per dag vanaf Schiphol.

Tweede Kamerlid suzanne kroger werkt hard om haar collega parlementariërs te doen inzien dat nu een vliegveld door de strot van bewoners duwen geen goed plan is. Kröger: ‘Natuurlijk wil iedereen reizen, dat is ook hartstikke leuk, maar de vraag is of we met zijn allen echt drie keer per jaar met het vliegtuig op vakantie moeten gaan. De aarde kan al die uitstoot helemaal niet aan maar ondertussen worden vliegtickets steeds goedkoper. Dit gaat ten van het milieu, van de rust van omwonenden en van de arbeidsvoorwaarden van het luchtvaartpersoneel. Voor 20 euro op en neer naar Londen is gewoon geen reële prijs. Schiphol wil alleen maar meer meer meer, het wordt tijd voor beter beter beter.’