Rust is het nieuwe goud | Flach over gezond en veilig werken - Hoofdinhoud
De Tweede Kamer debatteerde op woensdag 11 juni in commissieverband over gezond en veilig werken. Namens de SGP sprak Kamerlid André Flach. Tijdens zijn inbreng vraagt hij onder andere aandacht voor zondagsrust en regeldruk. Zijn hele bijdrage is hieronder te lezen.
Rust
“Rust is het nieuwe goud”, wordt wel gezegd. En dat klopt: rust is kostbaar maar zeldzaam geworden. Terwijl ieder mens welvaart bij voldoende rust op zijn tijd. Psychische klachten en mentale problemen vormen een tikkende tijdbom. In 2023 had bijna twintig procent van de werknemers burn-outklachten. Een op de vijf! Zou het niet mede komen doordat we maar voortdurend aan het jagen en draven zijn in onze 24-uurseconomie? We staan met elkaar voor de opgave om dit maatschappelijke probleem te verhelpen.
-
-Hoe pakt de staatssecretaris deze opgave op, en wil hij hier in het kader van preventief arbobeleid stevig werk van maken?
Als SGP’er wijs ik natuurlijk graag op de waarde van een aparte rustdag. Nederland snakt naar een gezamenlijke adempauze. De voortdurende vloed aan deadlines, appjes en mails dringen zich steeds vaker op aan de medewerker terwijl hij thuis zit en even van zijn rust geniet. De SGP vindt het daarom een goed idee als werknemers in elk geval de mogelijkheid krijgen elke week ten minste 24 uur onbereikbaar te zijn voor hun werk. De zondag zou daar natuurlijk bij uitstek geschikt voor zijn.
-
-Wil de staatssecretaris kijken hoe het recht op onbereikbaarheid via cao’s bevorderd kan worden?
Ik zou zeggen: van ratrace naar rustdag, dat doet ieder mens goed.
Vermindering regeldruk
De regeldrift in Nederland moet minder, ook ten aanzien van het arbobeleid. Niet voor niets deden de heer Kisteman en ik tijdens het vorige debat hiervoor verschillende voorstellen. De staatssecretaris deelt de reductiedoelstelling en wijdde er een aparte brief aan. Hij zou de arboregels nog eens tegen het licht houden om te kijken welke kunnen verdwijnen. Het resultaat is nog wat magertjes. Drie regels worden geschrapt, en van twee voorgenomen regels wordt afgezien. Volgens mij kan dat beter.
Ik had ook gevraagd alle nationale koppen in de arbowet- en regelgeving in kaart te brengen en te schrappen. In de brief lees ik: “Het zijn er echt maar heel weinig!”
Het is een beetje alsof je zoon tegen je zegt: “ik heb écht mijn kamer opgeruimd,” maar als je gaat kijken steekt de rommel onder zijn bed vandaan.
-
-Kan ik ervanuit gaan dat de ambitie om de regeldruk te verminderen en nationale koppen te schrappen niet is verdwenen nu het kabinet demissionair is geworden?
-
-Gaat de staatssecretaris alsnog deze nationale koppen in kaart brengen en schrappen?
RI&E
De RI&E kan en moet eenvoudiger. Met het aannemen van een SGP-motie zette de Kamer de eerste stap, waardoor per 1 januari de verplichte toetsing moest plaatsvinden door één in plaats van drie dure kerndeskundigen. De staatssecretaris gaf aan er graag mee aan de slag te gaan, maar er is nog niets veranderd. De route die hij voorstelt voor een arbobrede kerndeskundige die de hele RI&E toetst, is te mager en duurt te lang. In 2022 is het certificatieschema verzwaard, waardoor nu sprake is van dubbele toetsing.
Wat de SGP betreft brengen we de verplichte, externe toetsing terug tot het inhoudelijke deel. Onderwerpen die al zijn getoetst door een kerndeskundige hoeven niet opnieuw te worden getoetst door een andere kerndeskundige die de generieke beoordeling doet. Laten we het systeem opnieuw inrichten, zodat de eindverantwoordelijkheid ten aanzien van procedurele en arboweteisen bij de werkgever komt te liggen zoals ook in andere landen het geval is. Wil de staatssecretaris dit gaan verkennen?
Ook gaf de Kamer de staatssecretaris de opdracht in samenwerking met ATR te kijken naar vereenvoudiging van de RI&E en minder belastende alternatieven in kaart te brengen. Gaat hij deze vereenvoudigingsoperatie nu eindelijk echt op touw zetten?
Ondernemingsraad
Het kabinet wil het opstellen van een scholingsplan voor de ondernemingsraad wettelijk verplicht stellen. Wéér een verplichting extra, terwijl verplichte scholing meestal geen groot succes is. Werkgever en werknemers kunnen dit prima zelf regelen. Dat vergroot ook het eigenaarschap. Deze maatregel lijkt me een welkome aanvulling op het lijstje met voorgenomen regels waarvan moet worden afgezien. Wil de staatssecretaris hiervan afzien? Iedere regel is er één!
Ongewenst gedrag
Hetzelfde geldt voor het wetsvoorstel Verplichtstelling code ongewenst gedrag. Ongewenst gedrag moeten we zeker tegengaan, maar deze code leidt tot forse regeldruk en creëert schijnveiligheid. Echte veiligheid begint bij een werkgever en werknemer die hierin zijn of haar verantwoordelijkheid neemt, en laten we kijken hoe we dit kunnen stimuleren. Dit voorstel kreeg echter het zwaarste dictum van ATR: niet indienen. Volgt de staatssecretaris deze wijze raad op?
Meer over ...