Nieuwsbrief nummer 26 en uitnodiging Onderwijsdag

Met dank overgenomen van J.J. (Jan Jacob) van Dijk i, gepubliceerd op maandag 11 januari 2010, 0:01.

Beste mensen,

Allereerst wens ik u veel heil en zegen toe voor het jaar 2010. Het wordt een spannend jaar met belangrijke politieke gebeurtenissen. We beginnen volgende week met de uitkomsten van de Commissie Davids, die in opdracht van het kabinet heeft onderzocht welke besluitvorming heeft plaats gevonden omtrent de betrokkenheid van de Nederlandse regering bij de Irak-oorlog in 2003. Daarna zal het kabinet een besluit moeten nemen over de aanwezigheid van Nederland in Uruzgan.

Dan een tussenstap: de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart, waarna een hele belangrijke hobbel genomen moet worden: de reactie van het kabinet op de ambtelijke werkgroepen over het terugdringen van het financieringstekort met 20%. In de volksmond worden ze de heroverwegingsclubs genoemd. Deze werkgroepen komen in april met hun resultaten. Dat zal de lakmoesproef van het kabinet worden: welke maatregelen gaat het kabinet voorstellen om Nederland aan de ene kant klaar te maken voor een welvarende toekomst voor de komende 20 jaar en aan de andere kant toekomstige generaties niet onnodig opzadelen met een ondraaglijke schuld.

Zoals ik al eerder heb gemeld zijn er vier groepen actief, die direct of iets minder direct met onderwijs te maken hebben:

  • meer rendement in het funderend onderwijs
  • meer profijtbeginsel in het Hoger onderwijs
  • innovatie
  • wat te doen met alle kindregelingen.

Die ambtelijke werkgroepen zullen in april hun ei leggen. We zullen als CDA - fractie en partij - op moeten reageren. Daarom moeten we nu al nadenken over wat onze reactie zou kunnen zijn.

Al voordat we wisten dat er brede heroverwegingen zouden komen was de fractie al begonnen met een stuk te schrijven over de toekomst van het onderwijs. Daar hadden we in mei 2008 al de eerste bijeenkomst over gehouden, een tweede in maart en een derde in december van 2009. Al deze bijeenkomsten hebben ons veel input gegeven voor het schrijven van het onderwijsmanifest. We schieten hard op met het schrijven van de tekst en zullen in de derde week van januari een concept presenteren. Die versie willen we uitgebreid met de leden gaan bespreken op zaterdag 30 januari tijdens de Onderwijsdag in Amersfoort. Deze bijeenkomst vindt plaats in leerhotel “het Klooster” Daam Fockemalaan 10, 3818 KG Amersfoort

Het programma van die dag ziet er als volgt uit:

10.00 Ontvangst’

10.30 Opening door de dagvoorzitter, Bas Jan van Bochove, voorzitter van de vaste Kamercommissie OCW in de Tweede Kamer

10.40 Inleiding door mevr. Marja van Bijsterveldt, staatssecretaris OCW

“Hoe zal het onderwijs er in 2025 uit zien?”

na haar inleiding is er uitgebreid gelegenheid om met haar in discussie te gaan.

12.00 Toelichting op het concept Onderwijsmanifest door Jan Jacob van Dijk, voorzitter van de fractiecommissie OCW van het CDA

12.30 Lunch (kosten 10 euro p.p.)

13.15 Eerste ronde van werkgroepen

In groepen van maximaal 20 personen wordt per groep een dilemma besproken en zullen conclusies worden getrokken.

14.15 Tweede ronden van werkgroepen

In groepen van maximaal 20 personen wordt per groep een dilemma besproken en zullen conclusies worden getrokken

15.15 Plenaire afronding: overhandiging van het concept-manifest inclusief de conclusies van de werkgroepen aan de vice-voorzitter van het CDA

15.30 Borrel

In de derde week van januari ligt een concept-manifest klaar. Deze zal dan worden toegezonden. In deze tekst presenteert het CDA zijn visie op het onderwijs voor 2025 en zal aangeven welke stappen gezet moeten worden in de komende kabinetsperiode om ons uiteindelijke doel te behalen. De schrijfgroep heeft al zijn creativiteit aangewend om eens te beschrijven hoe het onderwijs er idealiter in 2025 uit ziet. Daarbij stuiten we op diverse hete hangijzers, die ook aan bod zullen komen in de brede heroverwegingswerkgroepjes. Om een paar voorbeelden te geven:

  • wat moeten we doen met de studiefinanciering?
  • Hoe voorkomen we dat leerlingen al voordat ze in groep 1 op de basisschool beginnen een niet meer te overbruggen taalachterstand hebben gekregen?
  • Het dilemma van de vroegselectie met ruime stapelmogelijkheden of moeten we de selectie voor het voortgezet onderwijs later doen?
  • Wat te doen met de masteropleidingen?
  • Hoe maken we de inrichting van het MBO doorzichtiger?

Over deze en andere vraagstukken bestaan veel gedachten, maar er kleven ook nog steeds nadelen aan. Wegen de voordelen op tegen de nadelen? Dat willen we in de werkgroepsrondes met u bespreken.

U ziet: als u invloed wilt hebben op de visie van het CDA op het onderwijs, dan is het zaak om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn. Wilt u de fractie een boodschap meegeven bij de standpuntbepaling over de brede heroverwegingen, ook dan is het van belang om deze datum te reserveren voor de CDA-Onderwijsdag. En als u gewoon geïnteresseerd bent in het onderwijs, ook dan bent u meer dan welkom op deze dag. Schrijf u in op cdaonderwijsdag@tweedekamer.nl

Ik hoop dat u in groten getale zult komen.

Met vriendelijke groet,

Jan Jacob van Dijk