Controversieel

Met dank overgenomen van C.A. (Antoinette) Vietsch i, gepubliceerd op vrijdag 26 februari 2010.

Verbazend is weer de opwinding over het controversieel verklaren. Zelfs de Regering denkt dat zij dat kunnen bepalen. Onzin.

Indien brieven, wetten e.d. besproken worden in de Tweede Kamer is er na de val van de Regering niet meer automatisch een meerderheid voor besluiten van de Regering: het coalitieakkoord geldt niet meer.

Het heeft dan alleen zin om besluiten en wetten te bespreken die door moeten gaan, bijvoorbeeld vanwege een internationale vergadering of vanwege de economische belangen.

Wetten en besluiten waar de hele Kamer het over eens is, hoeven ook niet opgehouden te worden, maar kunnen gewoon behandeld worden.

Wetten en besluiten die nu op een meerderheid kunnen rekenen maar die na de verkiezingen teruggedraaid zouden worden, worden niet behandeld. Ze worden controversieel verklaard. Dat geldt natuurlijk alleen voor de behandeling in de Tweede Kamer. Voor de Eerste Kamer zijn er geen verkiezingen. Leden van de Eerste Kamer worden door de leden van alle Provinciale Staten gekozen. Vandaar dat daar de meerderheid ongewijzigd zal blijven door de verkiezingen van de Tweede Kamer en dus dat daar niet besluiten of wetten controversieel verklaard worden.

Het is aan de Kamer te bepalen wat zij op de agenda zetten. Dat zijn in principe alleen stukken van de ministers of spoeddebatten.

Indien de Regering een wet wil ophouden dan kan zij langer doen over de schriftelijke behandeling. Ook kan zij bepaalde brieven niet sturen zodat de Kamer de standpunten niet kan behandelen. Maar de Regering bepaald niet de agenda van de Eerste of van de Tweede Kamer.