Kiezen voor kiezers, leve de leden!

Met dank overgenomen van G.R. (Ruth) Peetoom i, gepubliceerd op donderdag 9 oktober 2014, 15:36.

Het nieuwe politieke seizoen had geen aanloop nodig. Meteen was het volop aan de bak. Internationale gebeurtenissen die direct politieke actie vragen en al die taken die de gemeenten er per 1 januari a.s bij krijgen - met veel minder geld- , we kunnen onze lol op.

En we hebben verkiezingen te winnen. In het voorjaar de verkiezingen voor de Provinciale Staten, de Eerste Kamer en de Waterschappen, deze herfst nog herindelingsverkiezingen in vijf gebieden in Nederland. De lijsttrekkers, de kandidatenlijsten en de verkiezingsprogramma’s - ze zijn er of ze zijn er bijna, de campagnes zijn klaar om te starten. We gaan naar de kiezers toe met de beste mensen en de beste ideeën. Met visies die verder strekken dan vandaag, met goed denkwerk en houdbare oplossingen.

Als politieke partij moet je zoveel mogelijk kiezers zien te winnen. Macht is nooit een doel op zich, maar kiezers betekenen draagvlak en zetels om van onze ideeën werkelijkheid te maken. Voor het winnen van vertrouwen is meer nodig dan een goede verkiezingscampagne. Het is voortdurend contact houden, weten wat er leeft, herkenbaar politiek optreden, informatie geven en ophalen. Toch: als je kijkt waar onze energie als politieke partij heen gaat, steken we veel tijd en aandacht aan

het in stand houden van onze eigen vereniging - we zijn intern gericht. Terwijl het erop aan komt dat we ons naar buiten richten, als brede volkspartij, als partij van de samenleving. We hebben de afgelopen tijd gekozen voor die andere focus: naar de kiezer, tussen de mensen, er op af. We staan op markten en manifestaties, huren een stand op de 50+ beurs en steken geld in nieuwe digitale wegen om met de kiezers te communiceren.

Maar het betekent tegelijk investeren in de leden. Want die zijn dragers van de partij. Dat zijn de mensen die het op de lijsten, maar vooral daarna, in de politieke arena, moeten doen. Dat zijn de mensen die het voortbestaan van het CDA mogelijk maken, financieel en met hun vrijwilligerswerk. De leden zijn de ruggengraat van de partij. Meer leden, daar gaan we voor, meer betrokken leden. Dat vraagt een partij waar het leuk is om lid van te zijn. Met statuten die recht doen aan nieuwe manieren van participatie, aan actuele lidmaatschapsvormen en een moderne

verenigingsorganisatie. Met een cultuur waar gekeken wordt naar kansen en mogelijkheden.

Investeren in onze ledenpartij, maar tegelijk ook al kijken naar de politieke partij nieuwe stijl. Want ook in een tijd dat mensen minder makkelijk lid worden van organisaties, inclusief een politieke partij, moet de functie van de politieke partij als voertuig van democratie wel gewaarborgd blijven. Kritisch kijken naar onszelf als investering in morgen.

Niemand zegt dat het gemakkelijk is. Maar daar deden we het ook niet voor en het moet wél. Kiezen voor kiezers, leve de leden. En de verkiezingen winnen. Het wordt een mooi seizoen!