Informele video­conferentie van de ministers van Onderwijs, 19 februari 2021 - Voornaamste resultaten

Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad) i, gepubliceerd op vrijdag 19 februari 2021, 19:00.

Voornaamste resultaten

De ministers van Onderwijs hebben gesproken over de aanhoudende problemen met gelijke toegang, inclusie en succes voor alle lerenden. Het voorzitterschap gaf uitleg over het opstellen van het nieuwe kader voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding voor 2021-2030, waaronder de totstand­brenging van de Europese Onderwijsruimte. Ook was er toelichting over een online­platform voor gegevens­uitwisseling tussen de lidstaten over de aanpak van de COVID-19-pandemie in onderwijs en opleiding.

Tiago Brandão Rodrigues, Portugese minister van Onderwijs

Het verbeteren van kansengelijkheid op het gebied van toegang en inclusie voor alle lerenden blijft een zorgpunt waarvoor we ons inzetten en waarnaar we streven. De besprekingen van vandaag zijn een uitstekende basis om onze politieke inzet voor deze doelstelling te vernieuwen: we willen tijdens onze volgende zitting in mei Raads­conclusies over dit onderwerp aannemen. We beschikken nu over verschillende EU-financieringsregelingen, zoals Erasmus+ en de nieuwe faciliteit voor herstel en veerkracht, die de nodige financiële steun kunnen verstrekken om te beginnen met de uitvoering van maatregelen en hervormingen.

Tiago Brandão Rodrigues, Portugese minister van Onderwijs

In openbare zitting bespraken de ministers goede beleids­praktijken en voorbeelden van verwezenlijkingen op het gebied van gelijke toegang en inclusie van alle lerenden op EU-, nationaal, regionaal en lokaal niveau. Verscheidene ministers wezen nogmaals op de ernstige gevolgen van de corona­pandemie voor het onderwijs, op het belang van contact­onderwijs en op de noodzaak om preprimair onderwijs te blijven stimuleren. Ook werd benadrukt dat de toegang tot onderwijs moet worden vergemakkelijkt voor kinderen en volwassenen met specifieke onderwijs­behoeften, immigranten en vluchtelingen en personen die met sociale uitsluiting worden bedreigd. Naar aanleiding van dit oriënterend debat zal het voorzitterschap samen met de lidstaten aan de slag gaan om Raadsconclusies hierover aan te nemen tijdens de volgende zitting van de ministers van Onderwijs (mei 2021).

Het voorzitterschap informeerde de ministers ook over een resolutie van de Raad betreffende een strategisch kader voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding met het oog op de Europese Onderwijsruimte en verder (2021-2030). Op 18 februari 2021 keurde de Raad deze resolutie goed via een schriftelijke procedure. De resolutie telt 5 strategische prioriteiten:

zorgen voor meer kwaliteit, kansengelijkheid, inclusie en slaagkansen voor iedereen in onderwijs en opleiding

van een leven lang leren en mobiliteit een realiteit maken voor iedereen

de competenties en de motivatie in de onderwijssector vergroten

het hoger onderwijs in Europa versterken

de groene en de digitale transitie ondersteunen in en via onderwijs en opleiding

De resolutie bevat concrete voorgestelde acties voor die prioriteiten en een aantal indicatieve streefdoelen op EU-niveau. Voorbeelden zijn: minder leerlingen met een ontoereikende beheersing van basis- en digitale vaardigheden, minder voortijdige schoolverlaters (< 9% in 2030), en een hoger percentage afgestudeerden in het tertiair onderwijs.

Resolutie van de Raad betreffende een strategisch kader voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding met het oog op de Europese Onderwijsruimte en verder (2021-2030) Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:

EN

De ministers werden ingelicht over het initiatief van het voorzitterschap voor een online­platform voor gegevens­uitwisseling tussen de lidstaten over beste praktijken bij de aanpak van de COVID-19-pandemie in onderwijs en opleiding. Het voorzitterschap presenteerde een eerste analyse van de via het platform verzamelde gegevens. Enkele bevindingen: vooruitgang op het gebied van digitalisering, en oplossingen van scholen om met de beperkingen wegens de pandemie om te gaan (innovatieve instrumenten, open leermiddelen, praktijkvoorbeelden).

Informatie over de zitting

Zitting nr. VC-EDUCATION-19022021

Videoconferentie

19 februari 2021

10:00

Vooraf (documenten)

Agenda Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:

EN

Achtergrondnota Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:

EN FR

Na afloop (documenten)

Deelnemerslijst Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:

EN