Commissie verwelkomt politiek akkoord waarmee reizigers in de EU gratis kunnen blijven roamen

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op donderdag 9 december 2021.

De Commissie is ingenomen met het politieke akkoord tussen het Europees Parlement en de EU-lidstaten over de nieuwe roamingverordening. Met de nieuwe verordening wordt het bestaande systeem waarbij burgers op reis in de EU geen extra kosten hoeven te betalen voor gesprekken of data, tot en met 2032 verlengd, en er komen nieuwe voordelen bij.

Burgers kunnen op reis in de EU zonder extra kosten en met dezelfde kwaliteit als thuis bellen, sms'en en mobiele data gebruiken; ze krijgen betere toegang tot noodcommunicatie, waar dan ook in Europa; en ze hebben recht op duidelijk informatie als een roamingdienst onverwacht met extra kosten gepaard gaat. De verordening treedt in werking op 1 juli 2022.

Margrethe Vestager, uitvoerend vicevoorzitter voor een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk: “Sinds 2017 zijn de roamingtarieven afgeschaft. En vandaag hebben we ervoor gezorgd dat we deze voordelen nog eens 10 jaar kunnen behouden om op reis in de EU zonder extra kosten verbonden te blijven en te bellen, sms'en en te surfen op het internet. We verbeteren met deze nieuwe verordening ook de roamingkwaliteit.”

Thierry Breton, commissaris voor de Interne Markt: “Vakantie in Griekenland, Oostenrijk of Bulgarije. Klanten of leveranciers bezoeken in Italië of Estland… Reizen in het buitenland zonder na te denken over de telefoonrekening is voor alle Europeanen een tastbaar onderdeel van de interne markt van de EU. Vandaag zorgen we er ervoor dat dit in stand blijft, en we werken verder aan betere kwaliteit, betere dienstverlening en nog meer transparantie.”

De nieuwe roamingverordening

Naar aanleiding van het voorstel van de Commissie voor een nieuwe roamingverordening van februari 2021 profiteren reizigers dankzij de nieuwe regels tot en met 2032 van de voordelen van “roaming tegen thuistarief”, en van extra voordelen en consumentenbescherming.

Hogere kwaliteit voor de consument

Consumenten profiteren op reis van toegang tot roamingdiensten van dezelfde kwaliteit als thuis. Consumenten die thuis gewoonlijk 5G-diensten hebben, kunnen tijdens het roamen ook gebruik maken van 5G-diensten, waar die beschikbaar zijn. Als specifieke factoren de roamingkwaliteit kunnen beïnvloeden, moeten de exploitanten hun klanten meteen daarvan op de hoogte stellen.

Voorkoming van onverwacht hoge kosten

Burgers moeten in het buitenland soms hun klantenservicenummers, helpdesk of verzekeringsmaatschappijen bellen. Deze diensten zijn in het algemeen gratis of goedkoop als ze thuis worden gebeld, maar vanuit het buitenland worden consumenten vaak geconfronteerd met extra kosten en hoge rekeningen. Vanaf nu zijn exploitanten verplicht hun klanten goed te informeren over de extra kosten in het buitenland, zodat ze een weloverwogen keuze kunnen maken omtrent het gebruik van die diensten.

Reizigers kunnen een schrikbarend hoge rekening krijgen als hun telefoon verbinding maakt met niet-terrestrische netwerken, bijvoorbeeld aan boord van een vliegtuig of boot. De nieuwe verordening zorgt voor betere informatieverstrekking en een automatische stop op die diensten wanneer de rekening 50 euro of een ander vooraf vastgesteld plafond bereikt. Exploitanten kunnen extra diensten bieden, zoals de mogelijkheid om roaming aan boord van vliegtuigen en boten uit te zetten.

Betere kennis van en toegang tot noodcommunicatie

Noodcommunicatie is van cruciaal belang om levens te redden. De nieuwe verordening zorgt ervoor dat burgers gratis betere toegang hebben tot noodcommunicatie, inclusief de locatiegegevens van de oproeper. Exploitanten moeten ervoor zorgen dat burgers worden geïnformeerd over de mogelijkheid om toegang te krijgen tot noodhulpdiensten via “112”, het algemene Europese alarmnummer en via andere alternatieve toegangsmiddelen, zoals realtimetekst of beschikbare apps voor mensen met een beperking. Tegen juni 2023 informeren exploitanten de klanten automatisch via een tekstbericht over alternatieve manieren om noodhulpdiensten te bereiken.

Houdbaarheid van roaming voor exploitanten: lagere wholesaleplafonds

De nieuwe roamingverordening voorziet in lagere wholesaletarieven. Dat zijn de kosten die tussen hostingexploitanten worden gerekend voor toegang tot elkaars netwerken, zodat bezoekende mobiele exploitanten en hun klanten gebruik kunnen maken van roamingdiensten in het buitenland.

De wholesaleplafonds zijn zo vastgesteld dat exploitanten de kosten van het aanbieden van roamingdiensten tegen thuistarieven aan consumenten kunnen dragen en terugverdienen.

Voor datadiensten worden in de nieuwe verordening de volgende wholesaleplafonds vastgesteld:

2 euro/Gb in 2022, 1,8 euro/Gb in 2023, 1,55 euro/Gb in 2024, 1,3 euro/Gb in 2025, 1,1 euro/Gb in 2026 en 1 euro/Gb vanaf 2027.

Voor oproepen: 0,022 euro/min in 2022-2024 en 0,019 euro/min vanaf 2025.

Voor sms: 0,004 euro/SMS in 2022-2024 en 0,003 euro/SMS vanaf 2025.

Consumenten profiteren van lagere wholesaletarieven, omdat alle exploitanten concurrerende roamingabonnementen kunnen aanbieden volgens het beginsel van “roaming tegen thuistarief”.

Volgende stappen

De regels treden op 1 juli 2022 in werking, zodat de burgers kunnen blijven profiteren van roaming tegen thuistarief.

De Commissie moet ook de maatregelen voor communicatie binnen de EU (oproepen en sms-berichten van het thuisland naar een andere lidstaat) evalueren en nagaan of en in hoeverre het nodig blijft de plafonds te verlagen om consumenten te beschermen.

Achtergrond

In 2017 is gratis roaming in de EU ingevoerd. Sindsdien zijn Europeanen in de EU steeds meer gaan bellen, sms'en en surfen in het buitenland. Maar het kon nog beter. Uit de meest recente Eurobarometer van februari 2021 bleek dat 33% van de respondenten in het buitenland een lagere mobiele internetsnelheid had dan in eigen land, en 28% een lagere netwerkstandaard (d.w.z. een 3G-netwerk in plaats van 4G). Bovendien bleek uit een studie van het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek dat minstens 25% van de klanten tijdens het roamen een slechtere servicekwaliteit had dan thuis, zelfs wanneer de netwerkomstandigheden een betere kwaliteit konden bieden.

Meer informatie

Bijgewerkte vragen en antwoorden over de nieuwe roamingverordening

Roaming in de EU

Vragen en antwoorden — roaming

Verslagen en studies over roaming

Roamingbrochure