Raadsvergadering LANDBOUW/VISSERIJ, Brussel

Atomium in Brussel
© Kevin Bergenhenegouwen
datum 17 december 2003 - 19 december 2003
plaats Brussel, België
organisatie Raad Landbouw en Visserij (AGRIPECHE) i, Visserijraad

2555e zitting van de Raad van de Europese Unie (LANDBOUW EN VISSERIJ), gehouden te Brussel op 17, 18 en 19 december 2003

1.

Officiële agenda

2.

Besluitpunten

  1. A-punt i 4. Verklaring van Duitsland en Zweden "De aanneming van het herstelplan voor kabeljauw betekent een duidelijke verbetering voor het duurzaam beheer van de bestanden in de toekomst. Het voorziet in de vaststelling van streefniveaus, de invoering van een doeltreffend visserij-inspanningssysteem en de waar- borging van een betere controle. Het plan vormt de noodzakelijke wijziging in het gemeen- schappelijk visserijbeleid waarvoor onze beide landen reeds jaren pleiten. Deze aanneming vormt evenwel slechts de eerste stap naar een beter beheer. De uitvoering van het plan is belangrijk. Een onderdeel van deze uitvoering bestaat in het vaststellen van de TAC's voor kabeljauw en in hetzelfde ecosysteem levende soorten. Wij moeten echter vaststellen dat de niveaus voor 2004 van de betrokken TAC's, met name voor schelvis en schol, niet overeenkomen met de streefniveaus van het herstelplan voor kabeljauw. Daarom kunnen wij ons niet aansluiten bij de verordening inzake TAC's en quota." 5. Verklaring van de Raad over kabeljauw in de Oostzee "De Raad neemt nota van Resolutie XX van de Internationale Visserijcommissie voor de Oostzee betreffende het beheersplan voor de kabeljauwbestanden in de Oostzee, waarbij de verdragsluitende partijen zijn overeengekomen de kabeljauw in de Oostzee te beheren in twee beheersgebieden, één voor het westelijk kabeljauwbestand en één voor het oostelijk kabeljauwbestand. De Raad neemt er met voldoening nota van dat de Gemeenschap de eerste stap in de richting van deze vorm van beheer van de kabeljauw in de Oostzee heeft gezet door in de verordening betreffende de TAC's en de quota voor 2004 twee aparte beheersgebieden in te stellen voor de kabeljauw in de Oostzee, één voor het westelijk bestand in de deel- sectoren 22-24 en één voor het oostelijk bestand in de deelsectoren 25-32. Als ad hoc- maatregel voor 2004 is voor een volledige flexibiliteit tussen de twee gebieden gezorgd, om de overgang naar het nieuwe beheerssysteem te vergemakkelijken. Deze flexibiliteit mag echter niet worden verlengd gedurende de daaropvolgende jaren, aangezien het doel van de scheiding van de beheersgebieden dan in het gedrang zou komen. De Raad onderstreept dat de kabeljauwbestanden moeten worden beheerd conform het wetenschappelijk advies van de ICES en verzoekt de Commissie in 2004 een voorstel in te dienen voor een volwaardig nieuw beheerssysteem voor de kabeljauw in de Oostzee, met nieuwe verdeelsleutels voor de nieuwe beheersgebieden." 6. Verklaring van de Britse en de Ierse delegatie over de preferenties van Den Haag "Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn van mening dat de preferenties van Den Haag een integrerend deel zijn van de relatieve stabiliteit, waarmee wordt voorzien in de bijzondere behoeften van gebieden waar de lokale bevolking in het bijzonder afhankelijk is van de visserij en de daarmee samenhangende industrieën. Dit wordt specifiek erkend in het  i
  2. A-punt i 12. Diversen a) Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van voorschriften voor diervoederhygiëne ................................................... 8 - Informatie van het voorzitterschap b) Ontwerp van een veterinair akkoord tussen de Europese Unie en de Russische Federatie ..................................................................................................... 8 - Informatie van het voorzitterschap c) Invoer van Basmati-rijst uit Pakistan ................................................................................ 9 - Verzoek van de delegatie van het Verenigd Koninkrijk d) Marktsituatie in de sector varkensvlees .......................................................................... 10 - Verzoek van de Oostenrijkse delegatie e) Vergaderrooster............................................................................................................... 11 o o o 16174/03 oms/PM/aa 4 DG B NL  i
  3. A-punt i PUBLIC Conseil  i
  4. A-punt i 10. "De Raad is ingenomen met de vooruitgang die reeds met betrekking tot dit probleem is geboekt en neemt nota van het voornemen van de Commissie om zo spoedig mogelijk een bevredigende oplossing te vinden, opdat Zweden ook in de Noorse wateren van ICES- sector IVab het makreelquotum kan benutten dat voor 2004 beperkt is tot ICES-sector IIIa en de communautaire wateren van ICES-sector IVab." 11. Verklaring van het Verenigd Koninkrijk over de beheersmaatregelen voor schelvis in sectoren VIb, XII en XIV voor 2004 "Het Verenigd Koninkrijk heeft herhaaldelijk bedenkingen geuit bij de beheersregelingen voor schelvis in ICES-sectoren VIb, XII en XIV voor 2004. Het Verenigd Koninkrijk heeft drie specifieke bedenkingen. Ten eerste is het Verenigd Koninkrijk van oordeel dat de nieuwe beheersregelingen afbreuk doen aan de gewaarborgde relatieve stabiliteit van de visserij- activiteiten waartoe de Raad heeft besloten in zijn resolutie van 3 november 1976 (met name in Bijlage VII). Ten tweede meent het Verenigd Koninkrijk dat een situatie waarin, voor één visbestand een streng gereglementeerd Europees visgebied aan een niet-gereglementeerd internationaal visgebied grenst op langere termijn voor de communautaire visserijbelangen nadelig kan zijn. Dat geldt met name nu er internationale onderhandelingen worden gevoerd om de gehele visserij te reglementeren. Ten derde is het Verenigd Koninkrijk van mening dat het instellen van een nieuw TAC-beheersgebied steeds vraagt om een zorgvuldige evaluatie. In dit geval is bij het vaststellen van de TAC voor Rockall-schelvis op een niveau dat 32% van de recente vangsten vertegenwoordigt, geen rekening gehouden met de gevolgen van die wijziging voor de visserijactiviteiten in het gebied. In het licht van die bedenkingen, is het Verenigd Koninkrijk zeer teleurgesteld dat de Commissie tijdens de onderhandelingen over de vangstmogelijkheden voor 2004 geen zorgvuldiger onderzoek heeft gewijd aan alternatieve voorstellen - waarin de visserij-inspanning voor Rockall-schelvis verminderd zou zijn zonder dat er aanleiding tot bovenstaande bedenkingen zou zijn geweest."  i
  5. A-punt i 1. Goedkeuring van de agenda doc. 16075/03 OJ CONS 77 AGRI 397 PECHE 328 De Raad heeft de in hoofde genoemde agenda goedgekeurd, met dien verstande dat: - punt 8 wordt geschrapt en op de lijst met A-punten komt, - punt 13 c) van de lijst "diversen" wordt geschrapt.  i
  6. A-punt i 15. Verklaring van de Spaanse delegatie over niet benutte vangstmogelijkheden in de overeenkomsten met de Faeröer, Groenland, IJsland en Noorwegen "In het licht van de conclusies die de Raad op 30 oktober 1997 heeft aangenomen met betrekking tot de visserijovereenkomsten met derde landen, met name met punt 4i, bevestigt de Spaanse delegatie opnieuw dat zij veel belang hecht aan een soepele toepassing van de visserijovereenkomsten, vooral wanneer het gaat om de overdracht van vangstmogelijkheden tussen lidstaten bij onderbenutting zonder dat het beginsel van relatieve stabiliteit in het gedrang komt. Hoewel sedert de aanneming van die conclusies door de Raad geruime tijd is verstreken, bevat de Verordening tot vaststelling van de TAC's en quota voor 2004 geen bepalingen inzake overdrachten van de vangstmogelijkheden die zijn verkregen in het kader van de visserijovereenkomsten met, met name, de Faeröer, Groenland, IJsland en Noorwegen. Deze overdrachten zijn zonder twijfel onontbeerlijk voor een goed visserijbeheer, en het ontbreken daarvan kan de volledige benutting van de in het kader van die overeenkomsten bepaalde vangstmogelijkheden, die essentieel is voor het vrijwaren van de belangen van de gehele Gemeenschap, in gevaar brengen. De Spaanse delegatie herhaalt dat er spoedig concrete voorstellen ter uitvoering van deze conclusies van de Raad moeten worden ingediend." 16. Verklaring van de Spaanse delegatie over de verdeling in de Gemeenschap van de TAC's in de wateren van de Oostzee en de Noordzee "De Spaanse delegatie verklaart dat zij niet akkoord gaat met de verdeling in de Gemeenschap van de TAC's in de zones van de Noordzee en de Oostzee. Spanje handhaaft het beroep dat bij het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen is ingesteld tegen Verordening nr. 2341/2002, waarin, ondanks het aflopen van de overgangsperiode, geen quota voor deze vangstgebieden aan Spanje zijn toegekend, en zal een nieuw beroep instellen." 17. Verklaring van Frankrijk over de verbetering van de verzoeken om wetenschappelijk advies aan de ICES "Frankrijk verzoekt de Commissie, zoals het trouwens tijdens de zitting aan de Raad heeft voorgesteld, de lidstaten te betrekken bij de formulering van het eerstvolgende verzoek om wetenschappelijk advies dat zij aan de ICES zal toezenden met het oog op de vaststelling van de TAC's en de vangstquota voor 2005. Het zou met name nuttig zijn, te kunnen beschikken over biologische diagnoses en aan- bevelingen inzake het bestandsbeheer waarin verscheidene opties worden voorgesteld."  i
  7. A-punt i 2. Goedkeuring van de lijst van A-punten doc. 16136/03 PTS A 69 + ADD 1 + ADD 2 + ADD 3 De Raad heeft de A-punten in document 16136/03 + ADD 1 + ADD 2 + ADD 3 goedgekeurd, met uitzondering van punt 23. In addendum 1 bij deze notulen staat informatie betreffende de punten 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 en 28. Voorts moeten de documentcodes onder de punten 25 b), 29 en 30 als volgt worden gelezen: 25. b)  i
  8. A-punt i 18. Verklaring van Frankrijk over de teruggave aan Saint-Pierre en Miquelon van de quota voor geelstaartschar (limanda ferruginea) "Sinds 1996 is Frankrijk, voor Saint-Pierre en Miquelon, lid van de Visserijorganisatie voor het noordwestelijk deel van de Atlantische Oceaan. Toen de territoriale gemeenschap in 1985 niet meer onder het gemeenschappelijk visserijbeleid viel wegens haar gewijzigde status en haar lidmaatschap van de groep van overzeese landen en gebieden, in de zin van het Verdrag van Rome, bleef het quotum voor geelstaartschar, dat altijd was opgevist door de vaartuigen van Saint-Pierre, toegewezen aan de Europese Gemeenschap. Dit vrij geringe quotum blijft niettemin van belang voor de territoriale gemeenschap. De Franse regering heeft dan ook herhaaldelijk gevraagd dat het zou worden overgedragen aan Saint-Pierre en Miquelon. Daarom herhaalt Frankrijk, voor Saint-Pierre en Miquelon, zijn verzoek om overdracht van het communautaire quotum voor geelstaartschar." 19. Verklaring van Frankrijk over punt 13 van bijlage IV van Verordening (EG) nr. 2287/2003 van de Raad van 19 december 2003 tot vaststelling, voor 2004, van de TAC's en de vangstquota (beperkingen voor de visserij op kabeljauw ten westen van Schotland) "Bij Verordening (EG) nr. 456/2001 van de Commissie van 6 maart 2001 is in een sector ten westen van Schotland een gesloten gebied ingesteld de ("kabeljauwbox") om de reproductie van kabeljauw van het begin van het jaar tot 30 april te beschermen. Frankrijk wenst te onderstrepen dat er geen biologische reden is om het gebied in deze sector het gehele jaar te sluiten, zoals is bepaald in punt 13 van Bijlage IV van Verordening (EG) nr. 2287/2003 van de Raad van 19 december 2003 tot vaststelling van de TAC's en de vangst- quota voor 2004."  i
  9. A-punt i 3. Aanneming van de verordening van de Raad tot vaststelling van een identificatie- en registratieregeling voor schapen en geiten en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1782/2003 en de Richtlijnen 92/102/EEG en 64/432/EEG - Aanneming  i
  10. A-punt i 20. Verklaring van Frankrijk over het specifieke beheer van de visserij op sint-jakobs- schelpen, Noordzeekrabben en Europese spinkrabben in het Kanaal "Frankrijk herinnert aan de verklaring die de Commissie in de Raadsnotulen heeft laten opnemen bij de aanneming van Verordening (EG) nr. 1954/2003 van 4 november 2003 tot invoering van een regeling voor het beheer van de visserij-inspanning in de westelijke wateren, en gaat ervan uit dat in 2004 een specifiek beheersplan ter omkadering van de visserij op sint-jakobsschelpen, Noordzeekrabben en Europese spinkrabben in ICES-sectoren VIId en VIIe (Kanaal) zal worden opgesteld".  i
  11. A-punt i 4. Bescherming van dieren tijdens het vervoer  i
  12. A-punt i 21. Verklaring van de Commissie en de Raad over de opneming van extra bestanden in de bestaande meerjarige herstelprogramma's "De Raad verzoekt de Commissie om voorstellen in te dienen om in de bestaande herstel- programma's bestanden op te nemen waarvan onlangs is vastgesteld dat hun biomassa onder voorzorgsniveau is gedaald, namelijk kabeljauw en schol in de Keltische Zee, wijting in de Ierse Zee en schol in de Noordzee. Daartoe moeten de maatregelen om de bestanden op voorzorgsniveau te brengen eerder gebaseerd zijn op het beheer van de visserij dan op het beheer van afzonderlijke bestanden en moeten zij onder meer de visserij-inspanning overeen- komstig wetenschappelijk advies beperken, tenzij dit niet nodig is om de doelstellingen van het programma te verwezenlijken. In dit verband moet worden overwogen in overleg te treden met de regionale adviesraden (RAV's). Wat betreft Noordzeeschol, zou het programma maatregelen moeten omvatten ter verbetering van de selectiviteit en ter beperking van het terugzetten van vis in zee." 22. Verklaring van de Raad over de herstelplannen voor de tongbestanden in het westelijk deel van het Kanaal en in de Golf van Biskaje en voor het zuidelijke heekbestand en het langoustinebestand in de Cantabrische Zee en voor de westkust van het Iberisch Schiereiland "De Raad verzoekt de Commissie om voorstellen in te dienen voor het herstel van de tongbestanden in het westelijk deel van het Kanaal en in de Golf van Biskaje en voor het herstel van het zuidelijke heekbestand en het langoustinebestand in de Cantabrische Zee en voor de westkust van het Iberisch Schiereiland. De Raad is van oordeel dat zo spoedig mogelijk in 2004 herstelplannen voor deze bestanden moeten worden aangenomen, mits de adviezen van het Europees Parlement over deze voorstellen beschikbaar zijn. Deze maatregelen moeten erop gericht zijn de biomassa van de bestanden te verhogen tot voorzorgsniveau en dienen door middel van vangstregels totaal toegestane vangsten vast te stellen die volgens wetenschappelijk advies binnen 5 tot 10 jaar tot herstel van de bestanden zouden moeten leiden. De maatregelen moeten, tenzij dit niet nodig is om de doelstellingen van het programma te verwezenlijken, onder meer de visserij-inspanning overeenkomstig wetenschappelijk advies beperken teneinde deze door middel van de vangstregels af te stemmen op de vastgestelde quota, rekening houdend met het bijzondere karakter van de gemengde visserij. In dit verband moet worden overwogen in overleg te treden met de regionale adviesraden (RAV's). Waar passend moeten technische maatregelen worden aangenomen om de selectiviteit van het gebruikte vistuig te verbeteren.  i
  13. A-punt i 5. Officiële controles van diervoeders en levensmiddelen  i
  14. A-punt i 6. Maximumgehalten aan bestrijdingsmiddelenresiduen in producten van plantaardige en van dierlijke oorsprong  i
  15. A-punt i 7. Gemeenschappelijke marktordening voor olijfolie en tafelolijven  i
  16. A-punt i 8. Voorstel voor een verordening van de Raad tot vaststelling, voor 2004, van de vangst- mogelijkheden voor sommige visbestanden en groepen visbestanden welke in de wateren van de Gemeenschap en, voor vaartuigen van de Gemeenschap, in andere wateren met vangstbeperkingen van toepassing zijn, en tot vaststelling van de bij de visserij in acht te nemen voorschriften - Aanneming  i
  17. A-punt i 9. Herstelmaatregelen voor bepaalde kabeljauwbestanden  i
  18. A-punt i 10. Herstelmaatregelen voor het noordelijke heekbestand  i
  19. A-punt i 11. Vaststelling, voor het visseizoen 2004, van de oriëntatieprijzen en de gemeenschappelijke productieprijzen voor bepaalde visserijproducten overeenkomstig Verordening (EG) nr. 104/2000  i
  20. A-punt i 12. Voorschriften voor diervoederhygiëne  i

3.

Raadsvergadering

4.

Raad Landbouw en Visserij (AGRIPECHE)

De raadsformatie i Landbouw en Visserij (AGRIPECHE) bestaat uit de ministers van landbouw en/of visserij. Deze Raad vergadert formeel één keer per maand, ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (momenteel vacant) aan.

De Raad Landbouw en Visserij houdt zich bezig met wetgeving over voedselproductie, plattelands­ontwikkeling en visserijbeheer.

5.

Meer over...